וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעיראק חוששים מעימות: "מלחמה בין איראן לארה"ב תשרוף את המדינה"

20.5.2019 / 16:50

בכירים שיעים במדינה, חלקם מקורבים לאיראן, הזהירו כי סכסוך בין וושינגטון לטהראן יתנהל בשטחה ויגרום לנזק כבד בעיראק. זאת אחרי תקיפת השגרירות האמריקנית והמתיחות באזור. "מי שיגרור אותנו למלחמה יהיה אויב העם העיראקי", אמר איש הדת מוקדתא א-סדר

עריכה: תומר לוי

מנהיגה של אחת המיליציות השיעיות הפרו-איראניות בעיראק גינה היום (שני) את ירי הקטיושה לעבר שגרירות ארצות הברית בבגדאד אמש, ואמר כי הוא מתנגד לפעילות "המעניקה תירוצים למלחמה". קיס אל-חזעלי, מנהיג המיליציה עסאיב אהל אל-חק, אמר כי פעולות אלו רק "יפגעו במצב הפוליטי, הכלכלי והביטחוני של עיראק".

דברים דומים השמיעו מפקד ארגון הגג של המיליציות השיעיות, גם הוא מקורב לאיראן, וכן המטיף השיעי הלאומני מוקדתא א-סדר, המתנגד הן להשפעה האיראנית והן להשפעה האמריקנית על המדינה.

"המלחמה הזו תשים קץ לעיראק", הזהיר א-סדר, שהוביל מיליציה שיעית בתקופת הכיבוש האמריקני שנמשכה מ-2003 עד 2011. "אנחנו זקוקים לשלום ולשיקום". הוא הזהיר כי מי שיגרור את עיראק למלחמה "יהיה האויב של העם העיראקי".

עוד באותו נושא:
דיווח: "סולימאני הורה למיליציות בעיראק להיערך למלחמה לפני 3 שבועות"
איראן: נביס את ברית אמריקה-ישראל; ארה"ב משיבה דיפלומטים מעיראק

כוחות מיליציה שיעית מתאמנים במחנה בעיר נג'ף, עיראק, 2017. רויטרס
כוחות מיליציה שיעית מתאמנים בבסיס בעיר נג'ף, 2017/רויטרס

שלושתם הזהירו כי מלחמה בין איראן לארצות הברית תהפוך את עיראק לשדה קרב פעם נוספת, בזמן שהיא נמצאת במסלול שיקום מהמלחמה בארגון "המדינה האסלאמית". אתמול נחתה קטיושה במתחם "האזור הירוק" המבוצר היטב, כקילומטר וחצי ממתחם השגרירות האמריקנית. לא היו נפגעים ושום ארגון לא קיבל אחריות, אך החשד נופל על טהראן או על כוחות הנאמנים לה.

זמן קצר לאחר מכן, אמר הנשיא דונלד טראמפ כי אם איראן תאיים על ארצות הברית, יהיה זה "סופה הרשמי". היום דחה את אזהרתו שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף, שאמר כי "איומים ברצח עם" לא יכניעו את הרפובליקה האסלאמית.

בשבוע שעבר הורתה וושינגטון על החזרת כל הדיפלומטים הלא חיוניים שלה מעיראק בשל איומים מאיראן והמתיחות הגוברת באזור. מתחילת החודש נשלחו נושאת מטוסים, מפציצים ומשחתות למפרץ הפרסי מול אותם איומים איראניים.

עוד בוואלה

בצל המתיחות עם איראן: קטיושה התפוצצה ליד שגרירות ארה"ב בעיראק

לכתבה המלאה
המטיף השיעי מוקדתא א-סדר שניצח בבחירות בעיראק ב-17 במאי 2018. רויטרס
"אנחנו זקוקים לשלום ולשיקום". מוקדתא א-סדר/רויטרס

עוד לפני שיגור הקטיושה, נרשמו שתי תקריות ביטחוניות באזור שיוחסו לאיראן ולכוחות הפרוקסי שלה - פעולות חבלה בארבע מכליות נפט לחופי איחוד האמירויות הערביות ומתקפת מל"טים של המורדים החות'ים מתימן על מתקני נפט סעודיים. איראן התנערה מאחריות לתקיפות.

עיראק, שרוב אוכלוסייתה שיעית כמו איראן, שימשה בעבר זירה למלחמות שליחים. היא מפרידה בין איראן לעולם הערבי, שרובו סוני, בהנהגת ערב הסעודית והיא נתפסת כמקום שבו מתחוללת היריבות על ההשפעה האזורית בין טהראן לריאד. בעיראק מוצבים יותר מ-5,000 חיילים אמריקנים, וחלק מהפלגים הפוליטיים במדינה רוצים בעזיבתם.

לשכתו של האדי אל-אמירי, מנהיג חשד א-שעבי - הגוף שמאגד תחתיו מיליציות שיעיות - קראה היום לאזרחי עיראק לעבוד יחד "כדי להרחיק את המלחמה מעיראק ומהאזור". בהודעתו הזהיר הבכיר השיעי כי אם תפרוץ מלחמה, "היא תשרוף את כולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully