וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: נביס את ברית אמריקה-ישראל; ארה"ב משיבה דיפלומטים מעיראק

15.5.2019 / 17:02

שר ההגנה אמר כי טהראן תגבור על "החזית האמריקנית-ציונית" בצל המתיחות באזור. מחלקת המדינה הודיעה על השעיית חלק מפעילות הנציגויות שלה בעיראק, וגרמניה הפסיקה את האימונים הצבאיים במדינה. במקביל, איראן הודיעו רשמית כי לא יגבילו עוד את יצור האורניום

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

שר ההגנה של איראן, אמיר חתאמי, אמר היום (רביעי) כי טהראן "תביס את הברית האמריקנית-הציונית", זאת ברקע החרפת המתיחות באזור והחשש של ארצות הברית מפני מתקפה של איראן, שהוביל לפריסת כוחות רבים במפרץ הפרסי. "לאיראן יש את המוכנות הצבאית-הגנתית הגבוהה ביותר כדי להתמודד עם כל סוג של איום ודרישות מופרזות", אמר שר ההגנה. אתמול אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי ישראל תעמוד לצד ארצות הברית במאבק מול איראן.

גם ארצות הברית וגם איראן הדגישו כי הן לא מעוניינות בעימות, אך למרות זאת נרשמו שתי תקריות באזור מאז תחילת השבוע והיום הודיעה וושינגטון על השבת חלק מהסגל הדיפלומטי שלה מעיראק. גורם איראני בכיר אמר היום לרויטרס כי טהראן מוכנה לכל התרחישים מ"עימות ועד דיפלומטיה", אך ארצות הברית לא יכולה להרשות לעצמה עוד מלחמה במזרח התיכון.

מקור נוסף למתיחות בין ארצות הברית לאיראן הוא הסכם הגרעין, שממנו פרש ממשל טראמפ לפני שנה. היום הודיעה טהראן רשמית על הפסקת חלק מיישום התחייבויותיה, בהמשך לעדכון שהעבירה ליתר חמש המעצמות החתומות על ההסכם שנחתם ב-2015. איראן הקציבה להן 60 ימים כדי שיפצו אותה על הנזק שנגרם מהסנקציות האמריקניות, אחרת, היא מאיימת, יוגבר קצב העשרת האורניום.

ידיעות נוספת בנושא
נתניהו בצל המתיחות במפרץ: ישראל וארה"ב שואפות לעצור את איראן
לקראת הסלמה עם איראן? "ארה"ב שוקלת לשלוח 120 אלף חיילים למזה"ת"

כוחות צבא במצעד מחוץ לטהראן, איראן, 18 באפריל 2019. AP
מצעד צבאי של איראן מחוץ לטהראן, בחודש שעבר/AP

מוקדם יותר היום הורתה ארצות הברית על השעיית חלק מהשירותים בשגרירות האמריקנית בבגדאד ובקונסוליה בבירת החבל הכורדי, ועל החזרת אנשי סגל לא חיוניים מעיראק. מחלקת המדינה הודיעה כי "שירותי אשרה רגילים יושעו זמנית. הממשל האמריקני הגביל את היכולת לספק שירותי חירום לאזרחים האמריקנים בעיראק". עוד נמסר כי העובדים יעזבו את המדינה "מהר ככל האפשר".

במקביל, גרמניה הודיעה על השעיית האימונים הצבאיים של 160 חייליה המוצבים במדינה, לאור המתיחות באזור. במשרד ההגנה הגרמני הבהירו כי האימונים עשויים להתחדש בימים הקרובים. גם צבא הולנד השעה את האימונים לכוחות של הכורדים בצפון המדינה.

לפני שני גורמי ביטחון עיראקיים, מידע מודיעיני שהגיע לידי ארצות הברית הראה כי מיליציות שיעיות הנתמכות בידי איראן הציבו טילים בסמוך לבסיסים שבהם מוצבים כוחות אמריקניים. המידע הזה הוצג בביקור הפתע של שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו בבגדאד מוקדם יותר החודש, שבו הזהיר את הנהגת עיראק כי ארצות הברית תגיב אם היא לא תרסן את המיליציות, שהן חלק ממנגנון הביטחון הרשמי.

עוד באותו נושא

בארה"ב מעריכים: איראן עומדת מאחורי החבלה במפרץ הפרסי

לכתבה המלאה
מפציץ B-52 של חיל האוויר של ארה"ב ממריא מבסיסו בקטאר, 12 במאי 2019. רויטרס
מפציץ B-52 של ארה"ב אחרי שהמריא מקטאר, ראשון/רויטרס

מבלי שהוכחה מעורבות איראנית ישירה, בשלושת הימים האחרונים אירעו שתי מתקפות שמובילות אל טהראן. ביום ראשון הותקפו ארבע מכליות נפט לחופי איחוד האמירויות הערביות, בהן שתי מכליות סעודיות, מכלית של האמירויות ומכלית נורבגית, בפעולה שלפי גורמים אמריקניים בוצעה בידי איראן או בעלי בריתה, אולם אין בידי וושינגטון הוכחות לכך.

אתמול, תקפו מל"טים ממולכדים של המורדים החות'ים בתימן מתקני נפט בערב הסעודית, וגרמו לשיבושים בצינור נפט מרכזי. הממלכה הסונית מנהלת מלחמה, יחד עם איחוד האמירויות ובתמיכה אמריקנים, במורדים החות'ים הנתמכים על ידי איראן. בריאד אמרו כי זו מתקפת טרור שנועדה לפגוע באספקת הנפט העולמית.

לוחמי מיליציה שיעית בעיירה אל-קאים, עיראק, סמוך לגבול עם סוריה, 25 בנובמבר 2018. רויטרס
לוחמי מיליציה שיעית משקיפים על סוריה, מעיירת גבול בעיראק, נובמבר/רויטרס

בשבוע שעבר הודיעה איראן לסין, צרפת, גרמניה, רוסיה ובריטניה כי היא לא תגביל עוד את ייצור האורניום המעושר ברמה נמוכה ואת הפקת המים הכבדים לכמות של 300 ק"ג ו-130 טונות בהתאמה. במסגרת ההסכם, טהראן הייתה יכולה למכור או לאחסן את העודפים מחוץ לשטחה, אך הסנקציות שהטילה ארצות הברית אחרי פרישתה מונעות זאת ממנה. גורם בסוכנות לאנרגיה אטומית אמר היום לסוכנות הידיעות איסנ"א כי המהלך נכנס לתוקפו רשמית.

המהלך אינו מפר ממש את ההסכם בשלב זה, אך הנשיא חסן רוחאני אמר כי טהראן עשויה לשוב להעשיר אורניום ברמה של 20%, כפי שהיה בטרם גיבוש העסקה ב-2015, תחת ממשלו של ברק אובמה. האיחוד האירופי ושלוש המדינות החתומות עליו אמרו כי הן עדיין מחויבות לו, אבל הן הבהירו שלא יקבלו אולטימטומים מאיראן. כיום, איראן מעשירה אורניום ברמה של 3.67%, בעוד שהרמה הדרושה לפיתוח נשק גרעיני היא 90%. המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי אמר אתמול כי טהראן לא מעוניינת במלחמה עם ארצות הברית, אך גם לא תדון איתה על הסכם גרעין אחר.

(עדכון ראשון: 11:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully