וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת הסלמה עם איראן? "ארה"ב שוקלת לשלוח 120 אלף חיילים למזה"ת"

הניו יורק טיימס מדווח כי בפגישה בהשתתפות בכירי מערכת הביטחון של ארה"ב הוצגה תכנית פעולה מעודכנת למקרה שטהראן תתקוף כוחות אמריקניים או תאיץ את מאמציה להשגת נשק גרעיני. על פי הדיווח, כלל לא ברור אם טראמפ עודכן בפרטי התכנית, שאינה קוראת לפלישה לאיראן

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

ממלא מקום שר ההגנה האמריקני, פטריק שנהאן, הציג בפגישה בהשתתפות יועציו הבטחוניים הבכירים של הנשיא דונלד טראמפ, תוכנית צבאית מעודכנת לשליחת 120 אלף חיילים למזרח התיכון במקרה שאיראן תתקוף כוחות אמריקניים או תאיץ את מאמציה להשיג נשק גרעיני - כך דיווח הבוקר (שלישי) הניו יורק טיימס. התכנית אינה קוראת לפלישה קרקעית לאיראן, שתדרוש מספר רב בהרבה של חיילים.

על פי הדיווח, מספר החיילים הגבוה המצוין בתכנית - המתקרב למספר החיילים שהשתתפו בפלישה לעיראק בשנת 2003 - הפתיע את חלק מהבכירים שתודרכו בעניינה. הדיון נערך במסגרת פגישה שעסקה בגיבוש מדיניות ביחס לאיראן, ימים לאחר שהממשל האמריקני טען כי איראן מקדמת מתקפה על כוחות אמריקניים על ידי לוחמים מצד שלישי.

לקריאה נוספת:
בארצות הברית מעריכים: איראן עומדת מאחורי החבלה במפרץ הפרסי
מפקד חיל הים האיראני: "על הכוחות האמריקנים לצאת מהמפרץ הפרסי"
בסיסים אוויריים ונושאת מטוסים: הכוח של ארה"ב במפרץ מול איומי איראן
איראן: המתקפה על הספינות במפרץ מדאיגה, מזהירים ממזימות נגדנו

חיילים אמריקנים בסוריה. אי-פי, AP
התכנית אינה מתיישבת עם המדיניות האמריקנית בעשור האחרון להוצאת חיילים מהאזור/AP, אי-פי

התכנית אינה מתיישבת עם המדיניות של הנשיא לשעבר ברק אובמה וגם של טראמפ עצמו, שקידמו את הוצאת החיילים האמריקניים מהמזרח התיכון. על פי הדיווח, כלל לא ברור אם טראמפ עודכן בפרטי התכנית.

בכירים אמריקניים אמרו כי התכנית, אפילו בשלב הראשוני בו הן נמצאות, מעידות עד כמה מסוכן הפך האיום מאיראן. אחרים, לעומת זאת, התומכים בפתרון דיפלומטי למשבר, העריכו כי מדובר בטקטיקת הפחדה. בין הנוכחים בפגישה היו היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון, הגנרל ג'וזף דנפורד, ראש ה-CIA ג'ינה הספל, ודן קואטס, ראש המודיעין האמריקני.

במקביל, כמה מבעלות בריתה של ארצות הברית באירופה שנפגשו עם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו אתמול, הביעו את חששן מעליית מדרגה במתיחות בין ארצות לאיראן, שבהיסח הדעת עלולה אף להתלקח במהירות.

עוד באותו נושא

בארצות הברית מעריכים: איראן עומדת מאחורי החבלה במפרץ הפרסי

לכתבה המלאה
דונלד טראמפ במהלך עצרת תומכים בפלורידה, ארה"ב 8 במאי 2019. רויטרס
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ/רויטרס

פריסה של כוחות אמריקנים רבים באזור, באוויר ועל הקרקע, לצד כוחות ימיים, תהפוך את ארצות הברית לפגיעה יותר ותספק לאיראן מטרות רבות למתקפה. פריסה מהסוג הזה עלולה לסבך את ארצות הברית עוד יותר בסכסוך צבאי. למעשה, צעד מהסוג הזה ישיב את ארצות הברית לאחור, לאחר שקודמו של טראמפ, הנשיא אובמה הנהיג מגמה הפוכה במזרח התיכון והוביל נסיגה מעיראק ב-2011. עם זאת, גורמים במערכת הביטחון האמריקנית טענו כי הכרזתו של טראמפ על נסיגת הכוחות מסוריה בשנה האחרונה וצמצום הכוחות הימיים באזור, עודדו בכירים במשמרות המהפכה ואף חיזקו בקרבם את המחשבה שלארצות הברית אין עניין במאבק עם איראן.

גורם אמריקני רשמי הבקיא במודיעין של ארצות הברית טען הלילה כי וושינגטון חושדת שאיראן עומדת מאחורי פעולות חבלה בארבע ספינות משא במפרץ הפרסי, בהן שתי מכליות נפט סעודיות, אך אינה יכולה להוכיח זאת בשלב זה. גם בוול סטריט ג'ורנל דווח כי על פי ההערכה הראשונית של ארצות הברית, איראן היא זו שעומדת מאחורי פעולות החבלה. המתקפה התרחשה בסמוך לנסיכות אל-פוג'ירה, אחד ממוקדי הבנקאות הגדולים ביותר בעולם השוכן מחוץ למצרי הורמוז האסטרטגיים, והסתיימה ללא נפגעים.

מוקדם יותר אמר טראמפ כי "נראה מה קורה עם איראן, אם היא תעשה משהו זאת תהיה טעות גדולה". טראמפ הזהיר את טהראן על רקע המתיחות הגדולה במפרץ והגברת הנוכחות הצבאית האמריקנית באזור מחשש למתקפות איראניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully