וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: "סולימאני הורה למיליציות בעיראק להיערך למלחמה לפני 3 שבועות"

17.5.2019 / 8:19

גורמי מודיעין אמרו לגרדיאן כי מנהיג כוח קודס האיראני כינס מפגש מיוחד עם מנהיגי הקבוצות הנאמנות לטהראן במדינה השכנה, והנחה אותם להיות מוכנים. מידע זה הוביל את ארה"ב להעלות את הכוננות באזור. עוד דווח: שיירת טילים מעיראק הגיעה לסוריה וחמקה מישראל וארה"ב

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה של איראן, הורה למיליציות שיעיות בעיראק "להיערך למלחמת שליחים" - כך דווח אמש (חמישי) בעיתון הגרדיאן. שני גורמי מודיעין בכירים אמרו כי סולימאני זימן את הכוחות הנתונים להשפעתה של איראן למפגש לפני שלושה שבועות, על רקע המתיחות הגבוהה באזור.

בעוד שסולימאני, שנחשב לדמות הצבאית הבכירה ביותר ברפובליקה האסלאמית, נפגש באופן שגרתי עם ראשי המיליציות שהוקמו לפני חמש שנים, הכינוס הזה היה שונה. "זאת לא הייתה קריאה לצאת למלחמה, אך זה לא היה רחוק מזה", אמר אחד הגורמים. לפי הגורמים המודיעניים שצוטטו בכתבה, מנהיגי כל המיליציות החברות בכוחות הגיוס העממי - חשד א-שעבי - זומנו לפגישה. אחד אותם גורמים נפגש מאז עם גורמים מערביים והביע את דאגתו מכך.

ככל הנראה, זה המהלך שעורר חשש בארצות הברית מפני מתקפה איראנית, שבתגובה אליו שלחה נושאת מטוסים ומפציצים לאזור. ביום רביעי הורתה מחלקת המדינה על צמצום הפעילות הדיפלומטית הלא חיונית בעיראק, ואתמול העלתה בריטניה את רמת הכוננות של כוחותיה המוצבים בעיראק.

עוד בוואלה! NEWS:
סער נגד חוק החסינות: "יפגע בליכוד - ולא יועיל לראש הממשלה"
17 שנים במחתרת הגיעו לסיומן: מנהיג הבאסקים נתפס בהרי האלפים
טראמפ נפגש עם נשיא שוויץ: "מקווה שאנחנו לא בדרך למלחמה עם איראן"

מנהיג כוח קודס האיראני קאסם סולימאני, ספטמבר 2016. AP
נערך לעימות. סולימאני/AP

בגרדיאן דווח עוד כי גורמים דיפלומטיים אמרו כי לחששות מפני איראן נוספה הדאגה מכך ששיירה של טילים איראניים עברה בשבוע שעבר בהצלחה דרך מחוז אנבאר שבמערב עיראק לסוריה, שם היא פרקה בהצלחה בדמשק. השיירה הצליחה לחמוק מארצות הברית ומישראל, שתקפה בשנים האחרונות משלוחי נשק שהגיעו מהאוויר לסוריה.

בישראל ובארצות הברית דואגים זה תקופה ארוכה שאיראן תבסס מסדרון יבשתי משטחה אל סוריה ואל לבנון, דרך עיראק, אחרי שמיליציות שיעיות במדינות אלו סייעו בהכנעת ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). האפשרות מהתחזקותה של טהראן כתוצאה מנפילת החליפות של דאעש הסוני, שראה ברפובליקה האסלאמית השיעית ישות כופרת חיזקה את תומכי הקו הנצי בממשל טראמפ, שפרש מהסכם הגרעין שנחתם על ידי הנשיא הקודם ברק אובמה והטיל מחדש סנקציות על טהראן.

בנוסף לכך, גורם אמריקני אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי בין האיומים שהביאו לפריסה הצבאית באזור היו טילים איראניים שהועמסו על סירות קטנות במפרץ הפרסי. לדבריו, הטילים היוו "מקור לדאגה" לאחר שהועמסו על סירות אזרחיות. על פי דיווח בניו יורק טיימס, מאחוריהם עומדים משמרות המהפכה האיראניים, שאותם הגדירה ארצות הברית כארגון טרור.

הלילה חצו שתי משחתות אמריקניות את מצרי הורמוז וחברו לנושאת המטוסים אברהם לינקולן ללא תגובה של משמרות המהפכה. גורמים אמריקניים אמרו כי חוסר התגובה של איראן הוא סימן חיובי.

עוד באותו נושא

טראמפ נפגש עם נשיא שוויץ: "מקווה שאנחנו לא בדרך למלחמה עם איראן"

לכתבה המלאה
טיל קרקע-אוויר מדגם סאיאד 2 משוגר בתרגיל של צבא איראן, 5 בנובמבר 2018. אי-פי, AP
בישראל חוששים ממסדרון יבשתי איראני. תרגיל של צבא איראן, נובמבר/AP, אי-פי

אתמול אמר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי הוא מקווה שארצות הברית לא בדרך למלחמה עם איראן. את הדברים אמר באירוע קבלת פנים לנשיא שוויץ בבית הלבן, שלפיו השיחות התמקדו במתיחות במזרח התיכון וגם בוונצואלה. לפי רשת CNN, השיחות בין טראמפ למורר יתמקדו בניסיון להקים ערוץ להעברת מסרים עם איראן על מנת להימנע מהחרפת המתיחות בין המדינות.

שוויץ הניטרלית מייצגת את האינטרסים האמריקניים באיראן, שלה אין יחסים עם ארצות הברית מאז המהפכה האסלאמית ב-1979. בסוף השבוע דווח ב-CNN כי הבית הלבן העביר לשוויצרים מספר טלפון ישיר אל טראמפ, למקרה שבטהראן יענו לקריאותיו לפתוח בשיחות על הסכם גרעין חדש.

לפי כלי תקשורת אמריקניים, הנשיא חושש שכמה מבכירי ממשלו - בראשם היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון ושר החוץ מייק פומפאו - יגררו אותו לעימות. בניו יורק טיימס דווח הערב כי טראמפ אמר לשר ההגנה בפועל, פטריק פטריק שנהאן, שהוא אינו רוצה במלחמה עם איראן. גורמי ממשל, שדיברו בעילום שם, אמרו לעיתון כי טראמפ את הדברים במהלך תדרוך בבית הלבן שהתקיים ביום רביעי בבוקר.

נשיא ארצות הברית בלואיזיאנה, 14 במאי 2019. רויטרס
לא רוצה במלחמה. טראמפ בבית הלבן, הערב/רויטרס

בשלב זה, איראן דוחה על הסף את פנייתו של טראמפ לקיים עמו שיחות. המנהיג העליון עלי חמינאי אמר אמנם ביום שלישי כי לא תהיה מלחמה עם ארצות הברית למרות הנוכחות המוגברת שלה במפרץ - אך הוסיף כי לא יתקיים עמה משא ומתן. אתמול אמר מפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי, כי "אנחנו בשיאו של עימות עם האויב".

בחודש שעבר הכריזה וושינגטון על משמרות המהפכה ארגון טרור, בצעד חסר תקדים נגד ישות צבאית זרה. לפי חלק מההערכות, האיומים שמפניהם חוששת ארצות הברית מקורם בפעולות נקם שמתכנן הכוח נגד המהלך.

בשבוע האחרון נרשמו שתי תקריות במפרץ הפרסי, שהצביעו לכיוונה של איראן - ארבע מכליות נפט הותקפו לחופי איחוד האמירויות הערביות ביום ראשון, ולפי הערכות גורמים אמריקניים, טהראן, או בעלי בריתה, אחראים לכך. לא היו נפגעים, וכן מידת הנזק לכלי השיט לא ברורה, אך מדינות המפרץ אמרו כי היה זה ניסיון לפגוע באספקת הנפט העולמית.

בשלישי תקפו מל"טים ממולכדים של המורדים החות'ים בתימן מתקני נפט בערב הסעודית. היום אמר סגן שר ההגנה שלה, חאלד בן סלמאן - אחיו של יורש העצר מוחמד ובנו של המלך - כי איראן הורתה על המתקפה. החות'ים השיעים זוכים לתמיכה של איראן, אך זו מכחישה כי היא מעבירה להם טילים וכלי נשק. הממלכה הסונית מובילה קואליציה של מדינות ערביות הנאבקות בחות'ים מאז 2015.

החות'ים, מצדם, הכחישו היום כי הם פעלו בהוראת טהראן וטענו כי הם מייצרים את כלי הטיס לשהם בעצמם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully