וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ נפגש עם נשיא שוויץ: "מקווה שאנחנו לא בדרך למלחמה עם איראן"

16.5.2019 / 23:00

הנשיא אירח את עמיתו בבית הלבן, על רקע הדיווחים שוושינגטון מחפשת ערוץ לטהראן דרך המדינה הניטרלית. בניו יורק טיימס דווח כי טראמפ אמר לשר ההגנה שהוא אינו רוצה בעימות. לפי הגרדיאן, העלאת הכוננות הייתה בתגובה להוראה של סולימאני למיליציות בעיראק להיערך למלחמה

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

מתיחות ארה"ב-איראן - עדכונים אחרונים

  • טראמפ: "מקווה שארה"ב לא בדרך למלחמה עם איראן"
  • נשיא שוויץ נפגש עם טראמפ לדון על המשבר
  • שוויץ אמורה להיות ערוץ מתווך בין האיראנים לטראמפ - לבקשת ארה"ב
  • טהראן סירבה להצעה, אינה מסכימה למו"מ

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נשאל הערב (חמישי) אם ארצות הברית בדרך למלחמה עם איראן וענה: "אני מקווה שלא". את הדברים אמר באירוע קבלת פנים לנשיא שוויץ בבית הלבן. לפי רשת CNN, השיחות בין טראמפ לאולי מורר יתמקדו בניסיון להקים ערוץ להעברת מסרים עם איראן על מנת להימנע מהחרפת המתיחות בין המדינות.

שוויץ הניטרלית מייצגת את האינטרסים האמריקניים באיראן, שלה אין יחסים עם ארצות הברית מאז המהפכה האסלאמית ב-1979. בסוף השבוע דווח ב-CNN כי הבית הלבן העביר לשוויצרים מספר טלפון ישיר אל טראמפ, למקרה שבטהראן יענו לקריאותיו לפתוח בשיחות על הסכם גרעין חדש.

לפי כלי תקשורת אמריקניים, הנשיא חושש שכמה מבכירי ממשלו - בראשם היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון ושר החוץ מייק פומפאו - יגררו אותו לעימות. בניו יורק טיימס דווח הערב כי טראמפ אמר לשר ההגנה בפועל, פטריק פטריק שנהאן, שהוא אינו רוצה במלחמה עם איראן. גורמי ממשל, שדיברו בעילום שם, אמרו לעיתון כי טראמפ את הדברים במהלך תדרוך בבית הלבן שהתקיים ביום רביעי בבוקר.

לקריאה נוספת
"פועלים על דעת עצמם": טראמפ נגד יועציו הדוחפים לעימות עם איראן
מפקד משמרות המהפכה באיראן: אנחנו על סף עימות נרחב עם האויב
בארה"ב מעריכים: איראן עומדת מאחורי החבלה במפרץ הפרסי

טראמפ עם נשיא שוויץ אולי מורר, 16 במאי 2019. רויטרס
"אני מקווה שלא". טראמפ עם נשיא שוויץ, היום/רויטרס

בשלב זה, איראן דוחה על הסף את פנייתו של טראמפ לקיים עמו שיחות. המנהיג העליון עלי חמינאי אמר אמנם ביום שלישי כי לא תהיה מלחמה עם ארצות הברית למרות הנוכחות המוגברת שלה במפרץ - אך הוסיף כי לא יתקיים עמה משא ומתן. אתמול אמר מפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי, כי "אנחנו בשיאו של עימות עם האויב". בחודש שעבר הכריזה וושינגטון על משמרות המהפכה ארגון טרור, בצעד חסר תקדים נגד ישות צבאית זרה. לפי חלק מההערכות, האיומים שמפניהם חוששת ארצות הברית מקורם בפעולות נקם שמתכנן הכוח נגד המהלך

היום אמר שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, כי אין אפשרות לשיחות מחודשות עם ארצות הברית, שפרשה מהסכם הגרעין שנחתם ב-2015 במאי שעבר והטילה מחדש סנקציות על טהראן. זריף, שביקר ביפן ונפגש עם ראש ממשלתה שינזו אבה, בעלת ברית של וושינגטון, אמר כי הלחץ האמריקני על ארצו הוא "צעד התאבדותי".

ברשת השידור היפנית NHK, שציטטה את זריף, נאמר כי הוא דחה גם את דבריו של טראמפ על כך שאיראן תפנה אליו בקרוב כדי לקיים שיחות לפתרון המשבר. "אני לא יודע מדוע הנשיא טראמפ כל כך בטוח, אבל הוא טועה לחלוטין", אמר הדיפלומט האיראני הבכיר, מאדריכלי הסכם הגרעין. מוקדם יותר היום האשים זריף את וושינגטון ב"הסלמה בלתי-מתקבלת" ואמר כי טהראן מפגינה "איפוק מקסימלי".

החשש האמריקני: תקיפת מיליציות שיעיות בעיראק

המשבר בין ארצות הברית לאיראן העמיק בשבוע האחרון, שבמהלכו שלחה ארצות הברית את נושאת המטוסים אברהם לינקולן למפרץ הפרסי ומפציצי B-52 לבסיסים במזרח התיכון, בעקבות מה שתיארה כמידע מודיעיני המצביע על איומים מצדה של איראן.

גורמים אמריקניים אמרו כי החשש הוא מפני תקיפת מיליציות שיעיות בעיראק, הנתמכות על ידי איראן. ב"גרדיאן" הבריטי דווח כי מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני, נפגש לפני שלושה שבועות עם מנהיגי המיליציות השיעות בעיראק ואמר להם "להיערך למלחמת שליחים". בעקבות המידע הזה, הורתה אתמול מחלקת המדינה על השבת עובדי סגל לא חיוניים מהשגרירות בבגדאד ומהקונסוליה בבירת המחוז הכורדי, ארביל.

לפי דיווחים בכלי תקשורת בארצות הברית, וכן לפי הצהרה של גנרל בריטי בכיר, בעלות בריתה של ארצות הברית באירופה מטילות ספק באזהרותיה, שמגיעות בזמן שממשל טראמפ מפעיל לחץ רב עליהן לפרוש גם כן מהסכם הגרעין.

עם זאת, שר החוץ של בריטניה ג'רמי האנט אמר היום כי לונדון שותפה להערכה של וושינגטון בדבר האיום הנשקף בידי איראן. האנט אמר כי הוא שוחח על המצב עם שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו בלונדון בשבוע שעבר ובבריסל ביום שני האחרון. "כמו תמיד, אנחנו עובדים מקרוב עם ארצות הברית", כתב בטוויטר.

נשיא איראן חסן רוחאני במצעד צבאי בטהראן, אפריל 2019. רויטרס
באיראן מסרבים לשיחות. רוחאני במצעד צבאי בטהראן בחודש שעבר/רויטרס

בוושינגטון פוסט דווח הלילה כי טראמפ מתוסכל מפומפאו ומבולטון, וחושש שהם דוחפים אותו לעימות עם איראן, בניגוד לרצונו. אחת מהבטחות הבחירות המרכזיות של טראמפ הייתה להפסיק את מעורבותה של ארצות הברית במלחמות במזרח התיכון, והוא אף הורה על החזרת 2,000 החיילים המוצבים בסוריה בתחילת השנה, אם כי מאז הואטה התכנית בשל התנגדות בכירי הפנטגון, הצבא ובעלות ברית של ארצות הברית באזור, בהן ישראל.

בשבוע האחרון נרשמו שתי תקריות במפרץ הפרסי, שהצביעו לכיוונה של איראן - ארבע מכליות נפט הותקפו לחופי איחוד האמירויות הערביות ביום ראשון, ולפי הערכות גורמים אמריקניים, טהראן, או בעלי בריתה, אחראים לכך. לא היו נפגעים, וכן מידת הנזק לכלי השיט לא ברורה, אך מדינות המפרץ אמרו כי היה זה ניסיון לפגוע באספקת הנפט העולמית.

בשלישי תקפו מל"טים ממולכדים של המורדים החות'ים בתימן מתקני נפט בערב הסעודית. היום אמר סגן שר ההגנה שלה, חאלד בן סלמאן - אחיו של יורש העצר מוחמד ובנו של המלך - כי איראן הורתה על המתקפה. החות'ים השיעים זוכים לתמיכה של איראן, אך זו מכחישה כי היא מעבירה להם טילים וכלי נשק. הממלכה הסונית מובילה קואליציה של מדינות ערביות הנאבקות בחות'ים מאז 2015.

החות'ים, מצדם, הכחישו היום כי הם פעלו בהוראת טהראן וטענו כי הם מייצרים את כלי הטיס לשהם בעצמם.

(עדכון ראשון: 19:33)

נושאת המטוסים של ארה"ב "אברהם לינקולן" עוברת את תעלת סואץ, 9 במאי 2019. רויטרס
נושאת המטוסים לינקולן בדרך למפרץ הפרסי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully