וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד משמרות המהפכה באיראן: אנחנו על סף עימות נרחב עם האויב

16.5.2019 / 7:43

ברקע המתיחות עם ארה"ב אמר חוסיין סלאמי כי "הרפובליקה האסלאמית עומדת בפני רגע מכריע בהיסטוריה שלה בעקבות לחץ האויב". זריף: "ההסלמה שנגרמה על ידי ארה"ב בלתי מתקבלת על הדעת". טראמפ: "בטוח שאיראן תרצה לדבר בקרוב"

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

מפקד משמרות המהפכה של איראן, חוסיין סלאמי, אמר אמש (רביעי) כי "אנחנו נמצאים על סף עימות נרחב עם האויב". על רקע המתיחות עם ארצות הברית, שפרסה כוחות רבים במפרץ הפרסי, הוסיף סלאמי, שהחל את תפקידו בחודש שעבר, כי "הרגע הזה היסטורי, בגלל שהאויב נכנס לתוך עימות איתנו בכל הכוח האפשרי. זה הרגע המכריע ביותר בהיסטוריה של הרפובליקה האסלאמית".

בתוך כך, אמר הלילה שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, בפתח פגישתו עם מקבילו היפני טארו קונו בטוקיו, כי איראן מחויבת להגבלות שהוטלו עליה במסגרת הסכם הגרעין, אך הדגיש כי הטלת הסנקציות מחדש על ידי וושינגטון היא "בלתי מתקבלת על הדעת".

לדברי זריף, איראן מתנהגת ב"איפוק מירבי חרף העובדה שארצות הברית עזבה את ההסכם במאי האחרון". קונו השיב לו: "אנחנו מאוד מודאגים מהסיטואציה במזרח התיכון. נעשה כל מאמץ להפחית את המתחים ולנסות לפתור את הנושאים הבולטים".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר אמש כי הוא "בטוח שאיראן תרצה לדבר בקרוב". טראמפ תקף בחשבון הטוויטר שלו את הפרסומים ב"וושינגטון פוסט" וב"ניו יורק טיימס" על מדיניותו מול טהראן. "הם כותבים סיפורים שחולקים על מדיניותי החזקה במזרח התיכון. אין מחלוקת... כל הצדדים, ההשקפות והמדיניות בטיפול".

אף על פי שארצות הברית ואיראן הדגישו כי אינן מעוניינות בעימות, שר ההגנה האיראני, אמיר חתאמי, אמר מוקדם יותר היום כי טהראן "תביס את הברית האמריקנית-ציונית". לדבריו, "לאיראן יש את המוכנות הצבאית-הגנתית הגבוהה ביותר כדי להתמודד עם כל סוג של איום ודרישות מופרזות", אמר שר ההגנה. שלשום אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי ישראל תעמוד לצד ארצות הברית במאבק מול איראן.

לקריאה נוספת בנושא
נתניהו בצל המתיחות במפרץ: ישראל וארה"ב שואפות לעצור את איראן
הגרעין כבר לא במרכז: האתגר האמיתי של המודיעין מול איראן
לקראת הסלמה עם איראן? "ארה"ב שוקלת לשלוח 120 אלף חיילים למזה"ת"

מפקד משמרות המהפכה של איראן, חוסיין סלאמי. AP
"רגע היסטורי". סלאמי/AP

הדריכות באזור הובילה את וושינגטון להודיע היום על השבת חלק מהסגל הדיפלומטי שלה מעיראק. לפני שני גורמי ביטחון עיראקיים, מידע מודיעיני שהגיע לידי ארצות הברית הראה כי מיליציות שיעיות הנתמכות בידי איראן הציבו טילים בסמוך לבסיסים שבהם מוצבים כוחות אמריקניים.

גורם איראני בכיר אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי טהראן מוכנה לכל התרחישים מ"עימות ועד דיפלומטיה", אך ארצות הברית לא יכולה להרשות לעצמה עוד מלחמה במזרח התיכון.

מתחילת השבוע נרשמו באזור המפרץ הפרסי שתי תקריות שמובילות אל טהראן, מבלי שהוכחה מעורבות איראנית ישירה. ביום ראשון הותקפו ארבע מכליות נפט לחופי איחוד האמירויות הערביות, בהן שתי מכליות סעודיות, מכלית של האמירויות ומכלית נורבגית. שלשום, תקפו מל"טים ממולכדים של המורדים החות'ים בתימן מתקני נפט בערב הסעודית, וגרמו לשיבושים בצינור נפט מרכזי.

עוד באותו נושא

איראן: נביס את ברית אמריקה-ישראל; ארה"ב משיבה דיפלומטים מעיראק

לכתבה המלאה
מסוק בשמי המפרץ הפרסי חג מעל מכלית נפט וספינה אמריקנית, דצמבר 2018. רויטרס
מסוק אמריקני בשמי המפרץ הפרסי/רויטרס

מקור נוסף למתיחות בין ארצות הברית לאיראן הוא הסכם הגרעין, שממנו פרש ממשל טראמפ לפני שנה. שלשום הודיעה טהראן רשמית על הפסקת חלק מיישום התחייבויותיה, בהמשך לעדכון שהעבירה ליתר חמש המעצמות החתומות על ההסכם שנחתם ב-2015. איראן הקציבה להן 60 ימים כדי שיפצו אותה על הנזק שנגרם מהסנקציות האמריקניות, אחרת, היא מאיימת, יוגבר קצב העשרת האורניום.

בשבוע שעבר הודיעה איראן לסין, צרפת, גרמניה, רוסיה ובריטניה כי היא לא תגביל עוד את ייצור האורניום המעושר ברמה נמוכה ואת הפקת המים הכבדים לכמות של 300 ק"ג ו-130 טונות בהתאמה. במסגרת ההסכם, טהראן הייתה יכולה למכור או לאחסן את העודפים מחוץ לשטחה, אך הסנקציות שהטילה ארצות הברית אחרי פרישתה מונעות זאת ממנה. גורם בסוכנות לאנרגיה אטומית אמר כי המהלך נכנס לתוקפו רשמית.

(עדכון ראשון: 21:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully