וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגרעין כבר לא במרכז: האתגר האמיתי של המודיעין מול איראן

14.5.2019 / 8:55

ברקע העיכוב בקידום פרויקט הגרעין, המשיכה בשנים האחרונות טהראן לפתח את נשק יום הדין האמיתי שלה, שבעזרתו היא מצליחה לאיים על האזור. מיליארדי הדולרים שהועברו לארגוני טרור תחת חסותה מתימן, דרך לבנון ועד לעזה משמשים זרז משמעותי להתנגשות אפשרית עם המערב

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

בשנת 2015 כשברקע החתימה על הסכם הגרעין בין איראן למערב על פרויקט הגרעין התריע שוב ושוב שר הביטחון דאז משה יעלון, כי הסעיפים מתעלמים מפרויקט הטילים האיראני ומימון הטרור במזרח התיכון. יעלון פנה לבכירים בממשל האמריקני וביצע שתדלנות גם בקרב בכירים בקהילה האירופית בכל הזדמנות אך ללא תועלת. מאז חלפו ארבע שנים שבהן העבירה איראן ללא הפרעה מיליארדי דולרים לחות'ים בתימן, לחיזבאללה בלבנון, לחמאס ולג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה ולפטנט החדש: מליציות שיעיות בפיקוד איראני בסוריה, עיראק, לבנון ומקומות נוספות.

מאחורי המימון עומדת תכנית שלמה לייצוא המהפכה האסלאמית אך גם כדי לערער משטרים, להטיל פחד על מנהיגים וליצור מנופי לחץ לבל יעזו לתקוף את איראן והאינטרסים שלה. הפעלתם יחד מהווה מעין נשק יום הדין מבחינת משטר האייתולות. שלב לפני הפעלה ישירה של כוחות איראניים.

לכן, בכל פעם שגורמים מדינתיים חצו קו אדום מבחינת משטר האייתולות, ניתן להניח כי הועברה פקודה חשאית מטהראן לבעלי בריתה לפעול נגד אויביה מבלי להשאיר חתימה ברורה ולטשטש עקבות עד כמה שניתן. למנופי הלחץ וזרוע ההפחדה באמצעות שליחיה של איראן יש מחיר כבד. לא רק במישור המדיני והכלכלי אלא גם בפוליטיקה הפנימית.

לקריאה נוספת בנושא
בישראל מעריכים: עקב החרפת הסנקציות - איראן תערער את יציבות האזור
פרויקט ילדי השמנת: כך עוקב אמ"ן אחר סודות משפחות עשירי איראן
"למחוק את המשטר הציוני": זהו מפקד משמרות המהפכה החדש

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי במפגש עם מורים בטהראן, 1 במאי 2019. רויטרס
מוביל את קו ייצוא המהפכה ומימון הטרור. חמינאי/רויטרס

מצד אחד, מובילים את קו ייצוא המהפכה ומימון הטרור האייתולה עלי חמינאי ומפקד כוח קודס קאסם סולימאני, ומנגד הנשיא חסן רוחאני שביקר בגלוי את סולימאני ומהווה מתנגד מובהק לגישה זו. בעיניו של רוחאני צריכה איראן פחות להשקיע בטרור גלובלי ולהימנע מהשקעות בחוץ ויותר להשקיע את הכספים האדירים בבעיותיה הפנימיות של איראן כדי לכבות את הביקורת הגואה בציבור.

העובדות בשטח מדברות בעד עצמן. למרות הלחץ הבינלאומי ולמרות הביקורת מבית, חמינאי וסולימאני מהווים חזית אחת ועדיין חושבים שנכון לאיים על מדינות במזרח התיכון ועל האינטרסים של ארצות הברית באמצעות שליחים כדי למנוע פגיעה ישירה באיראן.

לכן, הפיצוצים בנמל אל-פוג'ירה באיחוד האמירויות לפני ימים אחדים במפרץ לא הפתיעו ארגוני ביון במערב ובטח לא גורמי ביטחון בישראל. הגורמים הצביעו על מידע על פיגוע אפשרי במרחב על ידי האיראני שהניע את האמריקנים לפעולה באמצעות העברת נושאת מטוסים לאזור, מפציצים מסוג B-52 שכל צילום שלהם תמיד מעורר רתיעה, וסוללות פטריוט להגן על האינטרסים האמריקניים.

עוד באותו נושא

טראמפ מזהיר את איראן: אם תעשו משהו - זאת תהיה טעות גדולה

לכתבה המלאה
נושאת המטוסים של ארה"ב "אברהם לינקולן" עוברת את תעלת סואץ, 9 במאי 2019. רויטרס
הועברה לאזור בעקבות מידע מודיעיני. נושאת המטוסים "אברהם לינקולן"/רויטרס
אזהרה לארה"ב ולקואליציה הערבית מאחוריה כי הם עלולים לשלם מחיר כבד עם ילכו על ראשה של איראן

ארבע ספינות סוחר שמובילות נפט נפגעו מהחבלה (שתיים סעודיות, אחת מנסיכויות המפרץ והרביעית מנורבגיה). נכון שאין בשלב זה הוכחה חותכת לקשר ישיר עם איראן אך בעיני גורמים רבים שבקיאים בפעילות האיראנית החשאית מדובר באזהרה לארצות הברית ולקואליציה הערבית מאחוריה כי הם עלולים לשלם מחיר כבד עם ילכו על ראשה של איראן. גורמי מודיעין אמריקניים טענו כי הם סבורים שטהראן עומדת מאחורי הפגיעה בספינות, אך לא קיימת בידיהם הוכחה לדבר.

האיתות היה ברור. פעם אמר דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס, קצין מודיעין בנשמתו, כי אירוע אחד הוא מקרה, אירוע שני הוא צירוף מקרים אירוע שלישי ורביעי זו עובדה. כך הפעם. נדמה שסולימאני רצה להעביר מסר כי אם איראן לא תוכל לייצא נפט גם המדינות האחרות יתקלו בקשיים ויש ברשותו מגוון רחב של כלים חשאיים כדי להעביר מסרים בעתיד.

הרבה פיצוצי משנה לפני הפיצוץ הגדול

אין זו הפעם הראשונה בחמש השנים האחרונות שבאזור הנסיכויות נשמעים פיצוצים כתוצאה מחבלה. למדינות המפרץ אז כמו בימים האחרונים אין כוונה או רצון לנפח את האירועים כדי לא לגרום לזעזועים מיותרים. המטרה היא לכווץ את הדיווחים, לעמעמם עד כמה שניתן, לעכל את האיום המתחדש ולהציב מולו באמצעות ארצות הברית איום גדול יותר כדי להטיל איום ממשי נגדי.

מה שברור הוא שארצות הברית ואיראן על סף התנגשות. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הנחוש לא רק איים על טהראן, אלא גם קיים ובכך הוא גם נותן תוקף ומבסס האזהרות שלו. הרבה לפני הפיצוץ יהיו הרבה פיצוצי משנה ורעשי רקע מצד איראן. גם הרבה "פייק ניוז" מתוכן נדרש לברור את האמת והעובדות. אך מה שבטוח שהאיראנים ירצו להפחיד ולהבהיל לא רק את מקבלי ההחלטות אלא גם את השווקים במערב ובמזרח התיכון.

זיאנד נחאלה, מנהיג הג'יהאד האסלאמי. אתר רשמי
התבטאות קיצונית נגד ישראל. נחאלה/אתר רשמי

יש להם לא מעט כלים לעשות זאת, ובדיוק מזה היה מודאג יעלון ערב החתימה על ההסכם. כך גם לא ניתן לנתק את ההתבטאויות הקיצוניות נגד ישראל של מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי זיאד נחאלה בריאיון שניתן בשבוע שעבר לערוץ אל-מיאדין הלבנוני המזוהה עם חיזבאללה לפעילות הקיצוניות המתגברת של הארגון ברצועת עזה נגד ישראל ולאינטרסים האזוריים של פטרונו האיראני.

יש לצרף ליכולות של משמרות המהפכה גם את משרד המודיעין האיראני שמפעיל יכולות איסוף אך גם פעולה חשאית נגד יעדים רבים. רק לאחרונה התרבו הפרסומים על אודות חברות קש כלכליות לכאורה שפועלות לשיקום סוריה אך בפועל משנעות כסף למימון תאים חשאיים ותשתיות טרור. גורמי ביטחון אומרים כי התחכום שלהם עולה על כל דמיון. ובהתאמה תידרש קהילת המודיעין בישראל לא רק להעלות את היקף האיסוף על פרויקט הגרעין אלא על תשתיות טרור איראניות או במימון איראני ברחבי המזרח התיכון ולא רק בגבולות המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully