וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בישראל מעריכים: עקב החרפת הסנקציות - איראן תערער את יציבות האזור

7.5.2019 / 13:21

ברקע החלטת ארה"ב לשלוח למזרח התיכון נושאת מטוסים, גורמי המודיעין יידרשו לשינויים בקבלת ההחלטות של המשטר האיראני הנתון ללחץ כלכלי. במערכת הביטחון סבורים כי טהראן תפעל כדי למנוע מממשל טראמפ לחסום את יצוא הנפט שלה לחלוטין

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

על רקע החלטת ארצות הברית לשלוח נושאת מטוסים למזרח התיכון, מעריכים במערכת הביטחון כי בכוונתה לפעול במזרח התיכון על מנת למנוע סחר נפט בלעדיה. אתמול הודיע הבית הלבן כי וושינגטון תשלח למזרח התיכון נושאת מטוסים עם מפציצים בעקבות "אזהרות וסימנים גוברים ומטרידים" הקשורים לטהראן. היועץ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, אמר כי שליחת הכוחות היא מסר לאיראן כי פגיעה באינטרסים של ארצות הברית או של בעלות בריתה תיענה ב"כוח חסר מעצורים".

על רקע התפתחויות אלה, העריכו במערכת הביטחון כי איראן לא רוצה להפר את הסכם הגרעין שעליו חתמה בשנת 2015, אך מנגד נמצאת בלחץ כלכלי כבד שעשוי להוביל לשינויים אזוריים. במערכת הביטחון הזהירו כי השינויים הללו מחייבים איסוף, בחינה ומעקב שיהוו אתגר עבור קהילת המודיעין. זאת, אחרי הסטת הקשב מפרויקט הגרעין האיראני מאז החתימה על ההסכם, והעברת משאבים לפעילות במערכה שבין המלחמות, בעיקר סביב סוריה.

עוד בוואלה! NEWS:
סולימאני: איראן לא תנהל עם ארה"ב משא ומתן תחת לחץ
איראן: הצלחנו לבצע טיסת ריגול מעל נושאת מטוסים אמריקנית
פרויקט "ילדי השמנת": כך עוקב אמ"ן אחר סודות משפחות עשירי איראן

נשיא איראן חסן רוחאני במסיבת עיתונאים במהלך ביקור בבגדאד, 22 באפריל 2019. רויטרס
קהילת המודיעין תידרש לאתר שינויים בקבלת ההחלטות של המשטר. נשיא איראן, חסן רוחאני/רויטרס

בראש סדר העדיפויות של קהילת המודיעין יהיה לאתר שינויים בתהליך קבלת ההחלטות של המשטר האיראני בכל מה שקשור לפרויקט הגרעין, ולאחר מכן גם לפעילות הטרור במזרח התיכון. במערכת הביטחון מעריכים כי האיראנים ינסו לערער את היציבות האזורית על מנת למנוע מהאמריקנים ומבעלות בריתה להוביל תהליך לייצור נפט ולסחר בו שאיראן לא תהיה שותפה לו.

כבר בחודש פברואר השנה, במסגרת ועידת ורשה, אמר שר החוץ האמריקני מייק פומפאו כי על מנת להתמודד עם האיום האיראני צריך לפעול נגד המשטר. פומפאו הוסיף כי ללא עימות עם איראן, לא יהיה ניתן להשיג שלום ויציבות במזרח התיכון. חשובה לא פחות הייתה החלטת הבית הלבן לבטל בסוף החודש שעבר את הפטור שניתן לשמונה מדינות להמשיך ולייבא נפט מאיראן ומאז עלו מחירי הנפט העולמיים בכמה אחוזים.

עוד באותו נושא

בשל איומי איראן: ארה"ב שלחה נושאת מטוסים למזרח התיכון

לכתבה המלאה
נושאת המטוסים האמריקאית לינקולן. AP
בדרכה לאזור. נושאת המטוסים האמריקנית לינקולן/AP

בהודעתו, בולטון לא ציין איזו פעילות גרמה לחששות בארצות הברית, אך איראן הזהירה בחודשים האחרונים כי היא תחסום את מצרי הורמוז האסטרטגיים אם היא לא תוכל עוד למכור נפט. הספינה, אברהם לינקולן, כבר הייתה לחופי אירופה לצורך תרגיל שמקיימת ארצות הברית עם כמה מדינות מאז סוף החודש שעבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully