וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פועלים על דעת עצמם": טראמפ נגד יועציו הדוחפים לעימות עם איראן

16.5.2019 / 10:10

נשיא ארה"ב חושש שבולטון ופומפאו מובילים אותו לסכסוך חדש במזה"ת, בניגוד להבטחות הבחירות שלו. גורמים אמריקניים ואירופיים אמרו לוושינגטון פוסט כי טראמפ רוצה לפתור את המשבר בדיפלומטיה וכי יש מחלוקות עמוקות עם אירופה. "הוא לא אוהב את הדיבור על החלפת המשטר"

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

נשיא ארצות הברית מתוסכל מכך שחלק מיועציו הבכירים ביותר דוחפים אותו לעימות עם איראן - כך דווח הלילה (חמישי) בוושינגטון פוסט, מפי כמה גורמים אמריקניים. לדבריהם, טראמפ מעדיף לנקוט גישה דיפלומטית לפתרון המשבר, ולא להיקלע לסכסוך נוסף במזרח התיכון שיפר את הבטחתו שלא לנהל מלחמת יקרות מעבר לים.

לפי גורמים אמריקניים וגורמים אירופיים, קיימות מחלוקות לגבי פירוש המידע המודיעיני שהוביל לחשש האמריקני מפני מתקפה איראנית ולתגבור הכוחות במפרץ הפרסי. אותן מחלוקות גם מאיימות לפגוע בבריות של ארצות הברית עם בעלות בריתה.

גורם בכיר בממשל אמר כי טראמפ זעם בשבוע שעבר ובמהלך סוף השבוע האחרון בעקבות מה שהוא רואה כגיבוש תכנית מלחמה מול איראן מעל ראשו. "הם עושים דברים על דעת עצמם, וטראמפ מעוצבן", אמר הבכיר שמכיר את פרטי השיחות שניהל טראמפ ביחס ליועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון ושר החוץ מייק פומפאו. שניהם ממובילי הקו הנצי נגד איראן בממשל. "יש מאמץ לשים את בולטון ופומפאו ואחרים באותו מקום".

הגורם אמר כי טראמפ ובולטון "נמצאים במקום אחר" ביחס לאיראן, על אף שהנשיא מחזיק בעמדות תקיפות נגד איראן עוד בטרם מינה אותו לתפקיד בשנה שעברה. הנשיא פרש מהסכם הגרעין בשנה שעברה, הטיל מחדש סנקציות על טהראן, אולם הוא רוצה לפתוח במשא ומתן חדש עמה על תכנית הגרעין והטילים שלה, מאשר להפעיל כוח צבאי. עם זאת, לפי הדיווח, הוא מוכן להגיב בעוצמה במקרה שאזרחים אמריקנים ייהרגו או ב"צעד גדול" של איראן.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ והיועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון, במהלך פגישתם עם ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן בבית הלבן, וושינגטון, ארה"ב  13 במאי 2019. רויטרס
"נמצאים במקום אחר לגמרי". טראמפ, ובולטון ברקע, בבית הלבן, בשבוע שעבר/רויטרס

הגורם אמר כי טראמפ "לא מרגיש בנוח עם כל הדיבורים על 'שינוי משטר'", המזכירים לו את הדיבורים שקדמו לפלישה לעיראק ב-2003 כדי להפיל את סדאם חוסיין. בולטון, אז חלק ממשלו של ג'ורג' וו. בוש, היה תומך נלהב במלחמה השנויה במחלוקת, שנגדה יצא טראמפ פעמים רבות. "טראמפ רוצה לדבר עם האיראנים, הוא רוצה הסכם והוא פתוח למשא ומתן עם ממשלת איראן", אמר הגורם, ששמר על עילום כמו יותר המרואיינים בכתבה.

טראמפ הכחיש אתמול כי יש "לחימה פנימית" בממשלו בנוגע למשבר באזור, אלא הגדיר זאת כ"דעות שונות" שבסופן הוא מקבל את ההחלטה. "אני בטוח שאיראן תרצה לדבר בקרוב", אמר הנשיא. אתמול בבוקר הוא השתתף בתדרוך על איראן בחדר המצב בבית הלבן, לפי גורם המעורה בפגישה. דובר מטעם המועצה לביטחון לאומי אמר על המחלוקות בין טראמפ לבולטון כי "הדיווח אינו משקף את המציאות נכונה".

הפגנה נגד טראמפ, טהראן, איראן, 10 במאי 2019. AP
הפגנה בטהראן נגד טראמפ, בשבוע שעבר/AP

עוד דווח כי גורמים בפנטגון ובקהילת המודיעין האמריקנית ציינו שלוש פעולות אמריקניות שהעלו את החשש האמריקני מפני מתקפה קרובה: מידע המצביע על איום לפגוע במתקנים דיפלומטיים בבירת עיראק, בגדאד, ובבירת החבל הכורדי, ארביל; חששות מפני הכנות של איראן להצבת טילים או רקטות על כלי שיט קטנים במפרץ הפרסי; והוראה מהמנהיג העליון עלי חמינאי לכוחות משמרות המהפכה והצבא הסדיר שיש שפירשו אותה כאיום אפשרי על צבא ארצות הברית ואנשי סגל דיפלומטי. אתמול הורתה מחלקת המדינה על צמצום כוח האדם הלא חיוני בעיראק.

הגורמים האמריקניים והאירופיים אמרו כי יש מחלוקות לגבי כוונותיה של איראן, ואם המידע המודיעיני החדש מצדיק תגובה עוצמתית יותר בהשוואה לפעולות קודמות בעבר. שני גורמים אמריקניים אמרו כי יש מי שחושש שהמתיחות החדשה עלולה להוביל למיסקלקולציה בשטח. הגורמים הוסיפו כי השימוש של איראן בכוחות פרוקסי משמעותו שאין לה שליטה מוחלטת על אותן מיליציות שיעיות שעשויות לתקוף כוחות אמריקניים מה שיכריח את ארצות הברית להגיב בעוצמה.

למרות האיומים, גורמי צבאי רבים אמרו כי לובשי המדים הבכירים הם בין המתנגדים הבולטים ביותר למלחמה עם איראן. גורמים אחרים אמרו כי העמדה שלפיה הרתעה עדיפה על סכסוך נתמכת גם על ידי בכירי הפנטגון, בהובלת שר ההגנה בפועל פטריק שאנהן, שהמינוי הרשמי שלו צריך עוד את אישור הסנאט.

חלק מהגורמים במשרד ההגנה שצוטטו בכתבה תיארו את גישתו התקיפה של בולטון כמטרידה. הם הוסיפו כי הם מקווים שעיבוי הכוחות במפרץ הפרסי, כולל נושאת המטוסים "אברהם לינקולן" ומפציצים, ירתיע את איראן מאשר יוביל לעימות.

חברי קונגרס דמוקרטיים, אשר באופן מסורתי תומכים מאוד בהגברת הלחץ על איראן, העלו אף הם שאלות ביחס למודיעין ולגישה הלוחמנית של הממשל כלפי טהראן. הסנאטור רוברט מננדז מניו ג'רזי דרש "תשובות מהממשל הזה ביחס לאיראן... ועל המודיעין שיש לממשל הזה". עד כה, לדבריו, הממשל התעלם מהדרישות וסירב לתדרך בנושא.

מחלוקת עם אירופה

בוושינגטון פוסט דווח עוד כי ממשל טראמפ מתוסכל מכך שיתר המדינות החתומות על הסכם הגרעין ואיראן ממשיכות לשמור עליו. לפי עשרה דיפלומטים אירופים וגורמים משבע מדינות שונות ביבשת, פומפאו לא הצליח לשכנע אותם מדוע ארצות הברית כה חוששת ממתקפה איראנית והם תהו מדוע הוא נשלח על ידי טראמפ.

הם חוששים שבכירי ממשלו דוחפים אותו לעימות עם איראן, שישפיע על יחסיהם עם וושינגטון בשל התנגדותם לו. מנהיגי המדינות העומדים לבחירה מחודשת זקוקים לקולות של אלו המתנגדים לטראמפ ושצפויים להעניש אותם במקרה שיילחמו לצדו באיראן.

נושאת המטוסים של ארה"ב "אברהם לינקולן" עוברת את תעלת סואץ, 9 במאי 2019. רויטרס
נושאת המטוסים "לינקולן" בדרך למפרץ הפרסי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully