וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

17 שנים במחתרת הגיעו לסיומן: מנהיג הבאסקים נתפס בהרי האלפים

16.5.2019 / 14:04

שנה אחרי שהכריז על התפרקות מחתרת ETA, שניהלה התקוממות מזוינת במשך כ-50 שנה למען מדינה עצמאית, נתפס ג'וסו טרנרה בן ה-69 במבצע משותף של ספרד וצרפת. הוא נמלט מארצו ב-2002, והוא הורשע במעורבות בפיגוע שבו נהרגו 11 איש, בהם ילדים

ג'וסו טרנרה, מנהיג הזרוע הפוליטית של המחתרת הבאסקית, אחרי שחרורו מהכלא, 2000. רויטרס
ספרד תדרוש את הסגרתו. טרנרה אחרי שחרורו מהכלא בשנת 2000/רויטרס

מנהיג הזרוע הפוליטית של המחתרת הבאסקית ETA, ג'וסו טרנרה, נעצר היום (חמישי) באזור הרי האלפים בצרפת, אחרי שהיה במנוסה מאז 2002. משרד הפנים של ספרד אמר כי טרנרה בן ה-69, שהיה ידוע גם בשם חוזה אנטוניו אורוטיקוקחה, היה המנהיג המבוקש ביותר של הקבוצה - שהתפרקה סופית ב-2017 - מבין שני עברי הרי הפירינאים.

גורם משפטי בצרפת אמר כי הוא נעצר על בסיס צו מעצר של בית משפט בפריז, שהרשיע אותו ביוני 2017 בחברות בארגון טרור וגזר עליו שמונה שנות מאסר. טרנרה, שהכריז על התפרקותה של המחתרת הבאסקית בשנה שעברה, הורשע במעורבות במתקפה נגד מטה המשטרה בעיר סרגוסה ב-1987, שבה נהרגו 11 בני אדם, בהם שישה ילדים. הוא ברח מספרד אחרי שבית המשפט העליון הוציא לו צו מעצר בינלאומי בעקבות המתקפה, בזמן ששימש חבר בפרלמנט המחוזי של חבל הבאסקים.

מעצרו היה חלק ממבצע משותף של צרפת ושל ספרד במחוז סבואה עילית הגובל בשוויץ ובאיטליה. "שיתוף הפעולה הצרפתי-ספרדי הוכיח שוב את יעילותו, אמר ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס בתגובה למעצר. טרנרה, שלפי דיווחים היה בדרכו לבית החולים בשל מחלה קשה בזמן שנעצר, צפוי להיכלא בצרפת, אולם ספרד צפויה לבקש את הסגרתו אליה. הוא ריצה עונשי מאסר בשתי המדינות בין 1989 ל-2000.

הודעת ETA על הפסקת אש ב-2006. Basque Television, AP
אחראים למותם של 850 איש. חברי המחתרת הבאסקית/AP, Basque Television

המחתרת, שקמה בשנת 1968 בתקופת הדיקטטורה של פרנסיסקו פרנקו, אחראית לפי ההערכות להריגתם של יותר מ-850 איש בקמפיין שלה למען הקמת מדינה עצמאית בצפון ספרד ובדרום-מערב צרפת. ETA - שפירוש שמה בבאסקית היא ארץ הבאסקים והחירות - הכריזה על הפסקת אש ב-2011 והניחה את כלי נשקה באפריל 2017, ובכך הביאה לסיומה של ההתקוממות המזוינת הגדולה האחרונה במערב אירופה. במאי אשתקד היא הכריזה על פירוקה הסופי.

בקלטת האודיו שפרסם במאי בשנה שעברה, הכריז טרנרה - שנמצא ברשימת הטרור של ארצות הברית - כי כל מבניה של המחתרת יתפרקו לחלוטין, וחבריה "ימשיכו את המאבק למען מדינה מאוחדת, עצמאית סוציאליסטית, דובר באסקית ולא פטריארכלית". כ-2.2 מיליון תושבים חיים בחבל הבאקסים, שזוכה לאוטונומיה ויש לו נשיא ופרלמנט משלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully