וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: סביר שאיראן אחראית למתקפות במפרץ, אך האיום הוכל

פומפאו ושר ההגנה תדרכו את חברי הקונגרס על המתיחות עם טהראן וניסו להרגיע אותם מפני פריצת מלחמה. עם זאת, הדמוקרטים האשימו את ממשל טראמפ בעיוות מידע מודיעיני. "מלחמה היא הדבר האחרון שאתה עושה, לא הדבר הראשון שאתה שם על השולחן"

גרהאם: בכירים בממשל אישרו שאיראן עומדת מאחורי תקיפת מכליות הנפט הסעודיות/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

הממשל האמריקני אמר כי איראן ככל הנראה אחראית למתקפות במפרץ בשבוע שעבר, אך הוסיף כי שליחת הכוחות המתוגברים הרתיעו את טהראן מפני פגיעה באינטרסים אמריקניים. הדברים נאמרו במהלך תדרוך של שר החוץ מייק פומפאו ושר ההגנה בפועל פטריק שנהאן בפני חברי הקונגרס, אולם מחוקקים דמוקרטים אמרו כי הממשל של דונלד טראמפ מעוות את המידע המודיעיני ודוחף את ארצות הברית למלחמה למרות הטון המפויס יותר שהשמיע.

"אני חושב שהצעדים שנקטנו היו מאוד יעילים ובלמנו את האפשרות למתקפות נגד אמריקנים", אמר שר ההגנה בפועל, כשלצדו הרמטכ"ל ג'וזף דאנפורד, בשיחה עם כתבים. "רמת האיומים נותרה גבוהה ותפקידנו להבטיח שהאיראנים לא יעשו חישוב מוטעה".

הדמוקרטים אמרו כי הם נחושים לדרוש מהממשל דין וחשבון כדי להימנע מהכשלים המודיעיניים שהובילו למלחמה עם עיראק ב-2003. היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון היה אז חלק ממשל בוש והיה אחד התומכים הבולטים ביותר של המלחמה השנויה במחלוקת.

"אני חושב שיש סיכון של מיסקלקולציה בשני הצדדים, וזה החשש הגדול ביותר שלי", אמר לכתבים יו"ר ועדת השירותים המזוינים בבית הנבחרים, אדם שיף. הוא תיאר כיצד פומפאו נתן "הסבר פוליטי מפורט על המעשים הנוראיים של איראן", עד שהוא קטע אותו וביקש ממנו לשמוע מהי המדיניות האמריקנית.
אליוט אנגל, יו"ר ועדת יחסי החוץ בבית הנבחרים, אמר כי הוא חושש שהממשל "צועד לעבר מלחמה". לדבריו, "אני חושב שאנחנו צריכים ללמוד את הלקח שלנו. מלחמה היא הדבר האחרון שאתה עושה, לא הדבר הראשון שאתה שם על השולחן".

לקריאה נוספת:
שר החוץ של איראן: "ארה"ב משחקת משחק מסוכן מאוד"
רוחאני: התנגדות היא הברירה היחידה; טראמפ: איראן תיתקל בכוח גדול
בכיר איראני: "האצנו את קצב העשרת האורניום פי ארבעה"

שר החוץ של ארה"ב פומפאו ושר ההגנה בפועל בתדרוך בקונגרס על איראן, 21 במאי 2019. רויטרס
פומפאו ושנהאנן בתדרוך עם חברי הקונגרס, אתמול/רויטרס

מנגד, מייקל מקאול, הרפובליקני הבכיר ביותר בוועדה, אמר כי פומפאו שכנע שאיראן ובעלי בריתה אחראים לשורת המתקפות האחרונות באזור, כולל שיגור הרקטה שנחתה בסמוך לשגרירות האמריקנית בבגדאד ביום ראשון. הוא תיאר את המאמצים של הממשל כ"מבצע הרתעה" מול איראן. "זה היה ברור מאוד שאין כוונה לצאת למלחמה", אמר.

בריאיון לתכנית רדיו שמרנית לפני התדרוך בקונגרס, רמז פומפאו כי ייתכן שאיראן עשויה לשחרר בקרוב אזרחים אמריקנים הכלואים אצלה, ולא פירט מעבר לכך. הוא אמר כי "אפילו צעד קטן לבניית אמון הוא דבר טוב". מקבילו האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, הציע לאחרונה חילופי אסירים בין המדינות, עסקה שאם תתרחש עשויה להוביל לשיחות בדרג נמוך. ואולם, ההנהגה האיראנית שוללת בשלב זה את קריאתו של טראמפ לפתוח בשיחות עמו על הסכם גרעין חדש.

עוד באותו נושא

בעיראק חוששים מעימות: "מלחמה בין איראן לארה"ב תשרוף את המדינה"

לכתבה המלאה
שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף בריאיון עם רויטרס, 24 באפריל 2019. רויטרס
"ארצות הברית משחקת משחק מסוכן ביותר". זריף/רויטרס

אתמול אמר שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, כי טהראן לא תפתח במשא ומתן עם ארצות הברית עד שהיא תפגין "כבוד" דרך מימוש התחייבויותיה בהסכם הגרעין. זריף, מאדרכילי ההסכם שממנו פרש הנשיא דונלד טראמפ לפני שנה, הזהיר בריאיון לרשת CNN כי ארצות הברית "משחקת משחק מסוכן ביותר" עם הגברת הנוכחות הצבאית שלה באזור.

"הבאת כל הכוחות הצבאיים האלו לאזור קטן עלולה שלעצמה להוביל לתאונות", אמר. "יש צורך בזהירות קיצונית". לדבריו, איראן "פעלה ברוח טובה" ביחס להסכם שנחתם ב-2015. "אנחנו לא מוכנים לדבר עם אנשים שלא עמדו בהבטחות שלהם".

זריף אמר כי הרפובליקה האסלאמית "לא תיכנע לאיומים" של טראמפ, שאחרי שאמר בשבוע שעבר כי "איראן צריכה להתקשר אליי", שב לאיים עליה בימים האחרונים. "איראן לעולם תנהל משא ומתן תחת איומים. אי אפשר לאיים על איראנים ולצפות מהם להיכנס לשיחות. הדרך לעשות זאת היא דרך הפגנת כבוד, לא דרך איומים", אמר שר החוץ של איראן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully