וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר איראני: "האצנו את קצב העשרת האורניום פי ארבעה"

דובר הסוכנות לאנרגיה אטומית במדינה אמר כי בקרוב טהראן תחצה את רף 300 ק"ג של אורניום מועשר ברמה נמוכה, אולם היא אינה מתכננת לפרוש מהסכם הגרעין. זריף השיב לטראמפ: "במקום איומים, נסה לתת כבוד, זה עובד"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

איראן הגבירה פי ארבעה את קצב העשרת האורניום לרמה - כך אמר היום (שני) גורם בכיר במתקן הגרעיני בנתנז, בדברים שצוטטו בסוכנות הידיעות האיראנית תסנים. החודש הודיעה איראן כי היא תחדש חלק מתכנית הגרעין בתגובה לפרישת ארצות הברית מההסכם לפני כשנה, בצעד שהחריף את המתיחות עם ממשלו של דונלד טראמפ.

ההסכם שגובש בתקופת ממשלו של ברק אובמה מאפשר לאיראן להפסיק ליישם כמה מהסעיפים במקרה של החזרת הסנקציות. רק אם יחצו את הרף המותר - 300 ק"ג של אורניום מועשר ו-130 טון של מים כבדים - תהיה זו הפרה של ההסכם. הגברת קצב ההעשרה הנוכחי עשוי לאפשר לאיראן להגיע למכסה זו בתוך כחודשיים.

"לא ייקח זמן רב עד שנחצה את רף 300 הק"ג של אורניום מועשר", אמר דובר הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן, בהרוז קמלבנדי. הוא ציין כי טהראן עדכנה את הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) על האצת קצב העשרת האורניום. סבא"א מפקחת על יישום הסכם הגרעין ובעדכון האחרון שלה היא אמרה כי איראן ממשיכה לציית לו. "לכן, עדיף שהצד השני יעשה את מה שצריך לעשות", הוא הוסיף, ברומזו לדרישה האיראנית מיתר המדינות החתומות על ההסכם לפצות את הרפובליקה האסלאמית על הסנקציות האמריקניות. דובר הסוכנות אמר עוד כי לאיראן אין כוונה לפרוש מההסכם בשלב זה, וכי האצת קצב העשרת האורניום היא במסגרת גבולות ההסכם.

עוד בוואלה! NEWS:
בצל המתיחות עם איראן: קטיושה התפוצצה ליד שגרירות ארה"ב בעיראק
טראמפ נפגש עם נשיא שוויץ: "מקווה שאנחנו לא בדרך למלחמה עם איראן"
איראן: נביס את ברית אמריקה-ישראל; ארה"ב משיבה דיפלומטים מעיראק

המתקן להעשרת אורניום בנתנז, אירן. GettyImages
איראן הציבה אולטימטום לאירופה. המתקן להעשרת האורניום בנתנז/GettyImages

לא ברור מהי כמות האורניום המועשר שיש בידיה של איראן כיום. לפי ההסכם, טהראן יכולה להעשיר אורניום עד רמה של 3.67% המתאימה לצרכים אזרחיים, הרבה פחות מ-90% הנדרשים לפיתוח נשק גרעיני, וגם פחות מסף 20% שאליו הגיעה לפני החתימה על ההסכם. הנשיא חסן רוחאני איים החודש כי איראן תעבור את סף 3.67% בתוך 60 ימים, אלא אם יתר המעצמות - רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה - ימצאו דרך להגן על מגזרי הנפט והבנקאות שלה שנתונים לסנקציות אמריקניות כואבות.

בנוסף למחלוקת על הסכם הגרעין, המתיחות הצבאית בין ארצות הברית לאיראן גאתה בשבועיים האחרונים והובילה את וושינגטון לשלוח נושאת מטוסים ונכסים צבאיים אחרים למפרץ הפרסי. שאתמול נורתה קטיושה לעבר שגרירות ארצות הברית בבגדאד, מה שהוביל את טראמפ להזהיר את איראן כי אם היא תאיים על ארצות הברית, "יהיה זה סופה הרשמי".

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף דחה את איומיו היום, וכתב בטוויטר: "לעולם על תאיים על איראני, נסה לכבד אותו - זה עובד". זריף, שהתחנך בארצות הברית, שיבח למעשה את טראמפ על דברים שאמר בימים האחרונים על חוסר רצונו לצאת למלחמה, מול הקו התקיף של חלק מבכירי ממשלו.

הוא אמר כי טראמפ אפשר ליועץ לביטחון לאומי שלו "לזרוק לפח את הדיפלומטיה". הוא האשים אותם ב"חליבת קצבים רודניים דרך מכירות מאסיביות של כלי נשק", בהתייחסות מרומזת לערב הסעודית הסונית, יריבתה האזורית של איראן השיעית, שהאשימה אותה בשתי תקריות ביטחוניות במפרץ בשבוע שעבר.

עוד באותו נושא

בתגובה להודעה על הסכם הגרעין: טראמפ הטיל סנקציות חדשות על איראן

לכתבה המלאה

זריף עונה לטראמפ

במקביל, המאמצים הדיפלומטיים להרגעת הרוחות נמשכים. בסוכנות הידיעות האיראנית אירנ"א דווח היום כי זריף נפגש עם שר החוץ של עומאן יוסף בן עלאווי בטהראן, ודן עמו בסוגיות אזוריות ובינלאומיות. לא נמסרו פרטים נוספים מעבר לכך, אך עומאן ששוכנת במפרץ הפרסי עזרה לתווך בעבר בין איראן לארצות הברית.

(עדכון ראשון: 18:38)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully