וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתגובה להודעה על הסכם הגרעין: טראמפ הטיל סנקציות חדשות על איראן

נשיא ארה"ב השית עיצומים על תעשיות הפלדה והמכרות של הרפובליקה האסלאמית, בעקבות הצהרותיה על צמצום חלק מהתחייבויותיה בהסכם הגרעין. "מחויבים למנוע מאיראן נשק גרעיני", אמרו בכירים בממשל. הם הוסיפו כי הנשיא עדין מוכן למו"מ עם המשטר

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הטיל הערב (רביעי) סנקציות חדשות על איראן, אחרי שהודיעה על צעדי תגובה לפרישתה של וושינגטון מהסכם הגרעין לפני שנה בדיוק. העיצומים הושתו על תעשיות הפלדה והמכרות של הרפובליקה האסלאמית. הבית הלבן מסר כי הצו הנשיאותי החדש מכסה את מגזי הברזל, הפלדה, האלומיניום והנחושת באיראן - מקור ההכנסה הגדול ביותר לממשלת איראן פרט למגזר הנפט, שמגיע ל10% מכלל הכנסותיה של טהראן מהיצוא.

"נקטנו היום פעולות נגד הכנסותיה של איראן מייצוא מתכות תעשייתיות שמיידעות אומות אחרות כי לא נהיה סבלנים אם יכניסו פלדה איראנית ומתכות אחרות לתוך נמליהן", הצהיר טראמפ. "טהראן יכולה לצפות לפעולות נוספות, אלא אם תשנה באופן מהותי את התנהלותה".

קודם להודעת טראמפ, הזהירו בכירים בבית הלבן את מדינות אירופה החתומות על ההסכם מפני צעדי ענישה אם יעשו עסקים עם איראן, ואמרו כי טראמפ "שומר את כל האופציות על השולחן".

לקריאה נוספת:
איראן: נחדש חלק מתכנית הגרעין בתגובה לפרישת ארה"ב מההסכם
איראן: הכרזת ארה"ב על שליחת נושאת המטוסים - מלחמה פסיכולוגית
בישראל מעריכים: עקב החרפת הסנקציות - איראן תערער את יציבות האזור
בשל איומי איראן: ארה"ב שלחה נושאת מטוסים למזרח התיכון

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ באירוע בבית הלבן, 7 במאי 2019. רויטרס
עדיין מוכן לקיים מו"מ עם איראן. טראמפ באירוע בבית הלבן, אתמול/רויטרס

בריאן הוק, השליח המיוחד לנושאי איראן, אמר בתדרוך לכתבים כי "לעולם לא נהיה בני ערובה לסחיטה". לדבריו, "הטלנו את הסנקציות החריפות ביותר אי-פעם על איראן". הוא אמר כי הממשל יעקוב מקרוב אחר האיום להגדלת אחוז העשרת האורניום. "אנחנו עדיין מחויבים למנוע מהמשטר האיראני כל נתיב לנשק גרעיני. נמשיך להפעיל לחץ מקסימל עד שאיראן תשנה את ההתנהגות שלה", אמר.

הוא הוסיף כי "בשנה האחרונה עשינו עבודה טובה בהגברת הבידוד של איראן. עוד ועוד מדינות מתייצבות כדי להתעמת עמה. עבדנו עם ארצות כמעט מכל יבשת כדי לפגוע ביכולות הספנות שלה, האיחוד האירופי מסכל ניסיונות פיגועים ומדינות אחרות מגרשות דיפלומטים איראנים, מונעות זכויות טיסה, ועוד. הם צריכים להתחיל להתנהג כמו מדינה נורמלית ולא כמו ארגון מהפכני. אנחנו מחויבים לעמוד לצד העם האיראני. אנחנו רוצים למנוע מהמשטר את הרווחים למימון מדיניות החוץ שלו".


הוק אמר כי הסכם הגרעין היה "הסכם של מאהבים". לדבריו, "איראן קיבלה יותר ממה שהיא נתנה - יש בהסכם יתרונות צנועים וזמניים בלבד. זה לא נכון להגיד שההסכם פתר את הבעיה אלא רק דחה את ההתמודדות עם הבעיה. הלחץ הכלכלי רק מתחיל. רק בשבועות האחרונים הטלנו סנקציות חדשות, הכרזנו על משמרות המהפכה וכוח אל קודס ארגוני טרור, זה ימשיך". עוד אמר כי לא יהיו עוד פטורים ליבוא נפט מאיראן, במטרה לצמצם עד לאפס את הכנסותיה. ההחלטה התקבלה בסוף החודש שעבר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

"סחיטה גרעינית של אירופה"

במסגרת התדרוך, אמרה ויקטוריה קוטס, בכירה במועצה לביטחון לאומי, כי "לפני שנה החכמה המקובלת הייתה שיקרו כל מיני דברים אם ארצות הברית תפרוש מההסכם, שהסנקציות יהיו לא יעילות ושארצות הברית תהיה מבודדת". לדבריה, מטרתו של טראמפ היא שאיראן "תפסיק לאיים עלינו ועל בעלות בריתנו ותוותר על נשק גרעיני. הוא הוכיח שיש לארצות הברית כוח כלכלי עצום שיכול לשתק את הכלכלה האיראנית והוא ימשיך עד שאיראן תהיה מוכנה לנהל משא ומתן בתנאים שלנו. הוא הציע להיפגש עם ראשי המשטר והוא מקווה שהם ייענו לזה".

טים מוריסון, יועץ מיוחד לנשיא, הזהיר בנקים, משקיעים ועסקים באירופה מפני סחר עקיף עם איראן והוסיף כי כל מי שיפר את הסנקציות האמריקניות "יימצא ויהיה אחראי למעשיו". לדבריו, החלטת איראן להפסיק ליישם כמה סעיפים בהסכם היא "שום דבר מלבד סחיטה גרעינית של אירופה".

איראן הסכם הגרעין. אתר רשמי
איראן הסכם הגרעין/אתר רשמי

אזהרותיה של ארצות הברית הגיעו אחרי שנשיא איראן חסן רוחאני עדכן את שגריריהן של יתר המעצמות שנותרו בהסכם - בריטניה, צרפת, גרמניה, סין ורוסיה - על החלטתה של טהראן "להפסיק ליישם חלק מהתחייבויותיה". עם זאת, לא מדובר בפרישה מלאה מההסכם, אלא בתגובה להחלטתה החד-צדדית של וושינגטון להטיל מחדש סנקציות על טהראן.

איראן, שהבהירה כי היא פתוחה למשא ומתן, הציבה אולטימטום של 60 יום שלאחריו תיסוג מהתחייבויות נוספות ותגביר את רמת העשרת האורניום ללא הגנה על מגזרי הנפט והבנקאות שלה מפני הסנקציות האמריקניות. בינתיים, היא תשמור על עודפי האורניום המעושר והמים הכבדים שלה, כדי להשיג תנאים חדשים בהסכם עבורה במהלך החודשיים הקרובים. פקחי האו"ם אומרים שאיראן המשיכה לקיים את ההסכם גם אחרי פרישת ארצות הברית.

במסגרת ההסכם, איראן נדרשת למכור את עודפי האורניום והמים הכבדים שלה ולא לשמור אותם אצלה. החומרים, שהם תוצרי לוואי של תכנית הגרעין האזרחית שלה, יכולים לשמש לייצור נשק גרעיני. דרך מכירת העודפים, ניתן להבטיח שהחומרים, שעשויים להיות מסוכנים, לא נשארים בידיה.

עם זאת, ההסכם שגובש בתקופת ממשלו של ברק אובמה מאפשר לאיראן להפסיק ליישם כמה מהסעיפים במקרה של החזרת הסנקציות. רק אם יחצו את הרף המותר - 300 ק"ג של אורניום מועשר ו-130 טון של מים כבדים - תהיה זו הפרה של ההסכם, אולם כדי שזה יקרה בתוך חודשיים על טהראן להגביר את קצב ההעשרה הנוכחי שלה.

מכלית נפט איראנית בחופי סינגפור ב-2012. רויטרס
ארה"ב מנסה לצמצם את יצוא הנפט האיראני לאפס. מכלית איראנית בחופי סינגפור/רויטרס

יתר המדינות בהסכם התנגדו למהלך של טראמפ, אולם הן התקשו למלא את הבטחותיהן לפצות את איראן על הנזקים הכלכליים שנגרמו כתוצאה מחידוש העיצומים. אחרי הודעת טהראן, הן אמרו שהן מקוות שהיא תישאר בהסכם, ובעוד שרוסיה וסין האשימו את ארצות הברית בסיכון המשך קיומו של ההסכם, באירופה הזהירו מפני חידוש הסנקציות.

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס להודעתה של איראן הבוקר במסגרת נאומו בהר הרצל, ואמר: "בבוקר הזה בדרכי לכאן, שמעתי שאיראן מתכוונת להמשיך בתוכנית הגרעין שלה. לא נאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני. נוסיף להיאבק במבקשי נפשנו. ננעץ את שורשינו עמוק עוד יותר באדמות המולדת".

"הזזנו כוחות כדי להעביר מסר לאיראן"

המתיחות בין איראן לארצות הברית גברה בשבועות האחרונים, כשבין היתר הודיעה ארצות הברית שליחת נושאת מטוסים וכוח מפציצים למזרח התיכון בתגובה למידע מודיעני על כוונותה של טהראן לפגוע בכוחות אמריקניים באזור. באיראן דחו זאת כחלק מ"מלחמה פסיכולוגית".

הוק אמר כי "היה מידע על כוונה איראנית לממש איומים מהימניים רבים, ולכן הזזנו את הכוחות הצבאיים". לדבריו, "זהו מסר ברור למשטר האיראני - כל התקפה על אינטרס אמריקני או של בעלות בריתנו תיענה בכוח. ארצות הברית לא מחפשת מלחמה עם איראן, אבל אנחנו מוכנים להגן על הכוחות והאינטרסים שלנו באזור. אם המשטר יסלים את התנהגותו האלימה, ארצות הברית תגיב".

בכירים איראנים מזהירים כי הם יחסמו את מצרי הורמוז שבמפרץ הפרסי אם תימנע מאיראן האפשרות לייצא נפט. זהו אחד מנתיבי השיט החשובים ביותר בעולם, וארצות הברית הבהירה כי היא תבטיח את המשך חופש השיט באזור.

גורמים אמריקניים הזהיר וכי המשטר עלול לנסות לפגוע בחיילים אמריקנים הפרוסים באזור, ייתכן שדרך ארגוני פרוקסי כמו המיליציות השיעיות בעיראק. עיראק הוזכרה כמו אחד המקומות האפשריים למתקפה נגד הכוחות האמריקניים באותו מידע מודיעיני שהוביל לפריסת נושאת המטוסים "אברהם לינקולן".

(עדכון ראשון: 16:49)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully