וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: הכרזת ארה"ב על שליחת נושאת המטוסים - מלחמה פסיכולוגית

7.5.2019 / 19:10

המועצה העליונה לביטחון לאומי אמרה כי וושינגטון משתמשת ב"תרחיש שחוק" עם פריסת הכוחות במזרח התיכון. ההחלטה התקבלה בעקבות מידע מודיעני על כוונה לתקוף כוחות אמריקניים באזור. במקביל, איראן צפויה להודיע על הפחתת מחויבותה להסכם הגרעין

צילום: רויטרס

איראן אמרה היום (שלישי) כי הכרזת ארצות הברית על שליחת נושאת מטוסים למזרח התיכון כדי לשלוח מסר לטהראן היא "מלחמה פסיכולוגית". בסוכנות הידיעות תסנים צוטט דובר המועצה העליונה לביטחון לאומי, כביאן חורסבי, אמר כי ההכרזה היא "שימוש מסורבל בתרחיש שחוק כחלק ממלחמה פסיכולוגית". לדבריו, נושאת המטוסים נמצאת בים התיכון כבר כמה שבועות. ההודעה נמסרה אתמול על ידי היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון, שאמר כי שליחת נושאת המטוסים "אברהם לינקולן" שעליה גם כוח מפציצים, נועדה לשלוח מסר לאיראן.

גם בעיתונים ובפרשנויות באיראן התייחסו בזלזול להכרזה של וושינגטון וכינו אותה "בלוף" ו"מילים ריקות". ברשת TV PRESS של ממשלת איראן נטען כי שליחת הכוחות ככל הנראה נקבעה מראש על ידי הצי האמריקני, ובולטון רק ניסה לנצל זאת לצורך איומים.

בנוסף לכך, הגנרל חוסיין דהקן, יועץ בכיר של המנהיג העליון עלי חמינאי, אמר כי ארצות הברית "לא מסוגלת ולא רוצה" לתקוף את איראן. הוא אמר כי וושינגטון תתקשה לשכנע את דעת הקהל העולמית ואת מדינות האזור לתמוך במלחמה כוללת באיראן, ולגייס את המשאבים הדרושים לסכסוך כזה.

בצל המתיחות המתחדשת, הריאל האיראני ירד היום לשפל של שבעה חודשים מול הדולר. לפי אתרים העוסקים בשערי חליפין, ערכו של המטבע צנח ל-154 אלף לדולר בשוק הלא הרשמי, בהשוואה ל-150,500 אתמול. זהו השער הנמוך ביותר של הריאל מאז אוקטובר, אז החלו הסנקציות הכלכליות של ארצות הברית לתת את אותותיהן.

לקריאה נוספת בנושא
בשל איומי איראן: ארה"ב שלחה נושאת מטוסים למזרח התיכון
מסר מהשמרנים? אחיו של רוחאני נשלח למאסר בשל עבירות שחיתות

נושאת המטוסים האמריקאית לינקולן. AP
מטוסי קרב על נושאת המטוסים "לינקולן"/AP

בולטון, ממובילי הקו התקיף נגד איראן בממשל טראמפ, הזהיר כי ארצות הברית תתמודד מול כל מתקפה עם ב"כוח ללא מעצורים". בהצהרה שמסר על שליחת נושאת המטוסים אברהם לינקולן, אמר בולטון כי כל "מתקפה נגד האינטרסים של ארצות הברית או של בעלות בריתה תיענה בכוח חסר מעצורים". הוא הוסיף כי ארצות הברית לא מחפשת מלחמה עם "המשטר האיראני, אבל אנחנו מוכנים להגיב לכל מתקפה, בין אם היא תבוצע דרך ארגוני פרוקסי, משמרות המהפכה או כוחות איראניים סדירים".

בהמשך, אמר אתמול שר ההגנה בפועל פטריק שהאנן אמר כי הוא אישר את פריסת נושאת המטוסים והמפציצים בשל אינדיקציות ל"איום אמין של כוחות המשטר האיראני". הוא ובולטון אמנם סירבו לפרט על תוכן המידע המודיעיני שהוביל למהלך, אך בכירים אחרים אמרו לרויטרס בעילום שם כי יש "איומים רבים ואמינים" נגד כוחות אמריקניים המוצבים ביבשה, כולל בעיראק, מצד איראן וכוחותיה, וגם בים.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

דיווח: איראן תודיע על הפחתת מחויבותה להסכם הגרעין

בתוך כך, משרד החוץ של איראן הודיע היום כי ימסור על "התחייבויותיה המצומצמות" של טהראן להסכם הגרעין לחמש המדינות שנותרו חתומות עליו - כך דווח בסוכנות הידיעות הרשמית במדינה, אירנ"א. על פי הדיווח, "ביום רביעי, איראן תודיע על החלטתה להפחית את מחויבותה להסכם", זאת בעקבות פרישתה של ארצות הברית. עוד דווח כי הנשיא חסן רוחאני יישלח מכתב בנושא לנציגי רוסיה, סין, גרמניה, צרפת ובריטניה.

על רקע הדיווחים, גורם צרפתי בכיר אמר כי אירופה תיאלץ להטיל מחדש סנקציות על איראן אם תפר חלקים מהסכם הגרעין משנת 2015. לדבריו, "אנחנו לא רוצים שטהראן תכריז מחר על פעולות שיפרו את ההסכם. אנחנו לא רוצים זאת ומקווים שהאיראנים לא יחליטו זאת".

(עדכון ראשון: 11:31)

נשיא איראן, חסן רוחאני נואם במהלך יום הגרעין האיראני, טהרן, איראן 9 באפריל 2019. רויטרס
יודיע לחמש המדינות החתומות על ההסכם על צמצום המחויבות. רוחאני/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully