וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: נחדש חלק מתכנית הגרעין בתגובה לפרישת ארה"ב מההסכם

8.5.2019 / 16:45

ביום השנה להחלטת טראמפ, עודכנו יתר המדינות החתומות - בריטניה, צרפת, גרמניה, רוסיה וסין - על השעיית חלק מהתחייבויתיה של טהראן, שהקצתה להן חודשיים לפני הגברת העשרת האורניום. רוחאני: "קריסת ההסכם - סכנה לאיראן והעולם". רוסיה: ארה"ב אשמה

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

איראן הודיעה היום (רביעי) על חידוש חלק מתכנית הגרעין שלה, ביום השנה הראשון להחלטת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לפרוש מההסכם שנחתם ב-2015. הנשיא חסן רוחאני עדכן את שגריריהן של יתר המעצמות שנותרו בהסכם - בריטניה, צרפת, גרמניה, סין ורוסיה - על החלטתה של טהראן "להפסיק ליישם חלק מהתחייבויותיה". עם זאת, לא מדובר בפרישה מלאה מההסכם, אלא בתגובה להחלטתה החד-צדדית של וושינגטון להטיל מחדש סנקציות על טהראן כדי להביא אותה לשולחן המשא ומתן כדי לדון בהסכם חדש.

איראן, שהבהירה כי היא פתוחה למשא ומתן, הציבה אולטימטום של 60 יום שלאחריו תיסוג מהתחייבויות נוספות ותגביר את רמת העשרת האורניום ללא הגנה על מגזרי הנפט והבנקאות שלה מפני הסנקציות האמריקניות. בינתיים, היא תשמור על עודפי האורניום המעושר והמים הכבדים שלה, כדי להשיג תנאים חדשים בהסכם עבורה במהלך החודשיים הקרובים. פקחי האו"ם אומרים שאיראן המשיכה לקיים את ההסכם גם אחרי פרישת ארצות הברית.

במסגרת ההסכם, איראן נדרשת למכור את עודפי האורניום והמים הכבדים שלה ולא לשמור אותם אצלה. החומרים, שהם תוצרי לוואי של תכנית הגרעין האזרחית שלה, יכולים לשמש לייצור נשק גרעיני. דרך מכירת העודפים, ניתן להבטיח שהחומרים, שעשויים להיות מסוכנים, לא נשארים בידיה.

עם זאת, ההסכם שגובש בתקופת ממשלו של ברק אובמה מאפשר לאיראן להפסיק ליישם כמה מהסעיפים במקרה של החזרת הסנקציות. רק אם יחצו את הרף המותר - 300 ק"ג של אורניום מועשר ו-130 טון של מים כבדים - תהיה זו הפרה של ההסכם, אולם כדי שזה יקרה בתוך חודשיים על טהראן להגביר את קצב ההעשרה הנוכחי שלה.

עוד בוואלה! NEWS:
איראן: הכרזת ארה"ב על שליחת נושאת המטוסים - מלחמה פסיכולוגית
בישראל מעריכים: עקב החרפת הסנקציות - איראן תערער את יציבות האזור
בשל איומי איראן: ארה"ב שלחה נושאת מטוסים למזרח התיכון

נשיא איראן, חסן רוחאני במהלך ישיבת ממשלה בטהארן, איראן 8 במאי 2019. AP
הציב אולטימטום למעצמות. רוחאני, היום/AP

רוחאני אמר כי קריסת הסכם הגרעין עלולה להיות מסוכנת עבור איראן והעולם, והזהיר מ"תגובה חריפה" אם הנושא יחזור פעם נוספת למועצת הביטחון של האו"ם. "אם חמש המדינות יבואו לשולחן המשא ומתן ונשיג הסכם, ואם הן יוכלו להגן על האינטרסים שלנו במגזרי הנפט והבנקאות, נחזור להתחלה", אמר רוחאני בנאום לאומה ששודר בשידור חי. הוא הזהיר מתגובה חריפה של טהראן אם תכנית הגרעין שלה תשוב למועצת הביטחון של האו"ם, אך הדגיש כי היא מוכנה למשא ומתן. "על העם האיראני ועל העולם לדעת שהיום זה לא הסוף של הסכם הגרעין. הפעולות האלו הן במסגרתו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
שרי החוץ של רוסיה ושל איראן, סרגיי לברוב עם מוחמד ג'וואד זריף, במסיבת עיתונאים במוסקבה, 8 במאי 2019. רויטרס
מאשימים את ארה"ב. לברוב וזריף במוסקבה, היום/רויטרס

יתר המדינות בהסכם התנגדו למהלך של טראמפ, אולם הן התקשו למלא את הבטחותיהן לפצות את איראן על הנזקים הכלכליים שנגרמו כתוצאה מחידוש העיצומים. אחרי הודעת טהראן, הן אמרו שהן מקוות שהיא תישאר בהסכם, ובעוד שרוסיה וסין האשימו את ארצות הברית בסיכון המשך קיומו של ההסכם, באירופה הזהירו מפני חידוש הסנקציות.

שרת ההגנה של צרפת אמרה כי אסור שטהראן תפרוש ממנו. היא הוסיפה כי מדינות אירופה יעשו כל שביכולתן כדי לשמור על איראן בהסכם - אבל היא הזהירה שיהיו השלכות אם איראן תפסיק למלא את חלקה בהסכם.

דובר מטעם ממשלת גרמניה אמר כי ברלין מצרה על הצהרותיה של איראן ודחקה בה לא לנקוט צעדים אגרסיביים. דובר של משרד החוץ של גרמניה אמר כי הממשלה רוצה לשמור על ההסכם והיא תמלא את התחייבויותיה כל עוד איראן תעשה זאת.

בריטניה אמרה כי היא מודאגת מאוד והפצירה באיראן שלא להסלים את המצב. "זהו הסכם חיוני שהופך את העולם למקום בטוח יותר ונמשיך לשמור עליו כל עוד איראן תעמוד בהתחייבויותיה", מסר דובר מטעמה של ראשת הממשלה תרזה מיי.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך יום התפילה הלאומי בבית הלבן, 2 במאי 2019. רויטרס
פרש מההסכם באופן חד-צדדי. טראמפ/רויטרס

שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, אמר כי מוסקבה מעריכה את מחויבותה של איראן להסכם הגרעין ומצפה שהמדינות האירופיות הנוספות החתומות על ההסכם יעמדו בהתחייבויותיהן. הוא אמר לכתבים כי המצב סביב ההסכם מקשה על איראן לקיים את ההתחייבויות שלה. שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, אמר במסיבת עיתונאים משותפת עם לברוב כי הוא העביר מכתב מהנשיא רוחאני לנשיא רוסיה פוטין.

זריף אמר כי "ב-8 במאי 2018, ארצות הברית פרשה מהסכם הגרעין, הפרה את החלטת מועצת הביטחון ועודדה מדינות נוספות לעשות אותו הדבר. אחרי שנה של סבלנות, איראן מפסיקה עם הצעדים שארצות הברית הפכה את ההמשך שלהם לבלתי אפשרי. הפעולות שלנו מתבצעות במסגרת ההסכם".

שר החוץ האיראני הוסיף כי טהראן יכולה להבטיח את הישרדות הסכם הגרעין, אם השותפות האירופיות ימלאו אחריו אף הן. לדבריו, איראן הייתה מחויבת להסכם הגרעין. למקבילו הרוסי אמר זריף כי ההחלטה לשנות את מדיניותה ביחס לכמה מהסעיפים היא חוקית.

דובר משרד החוץ של סין, גנג דואנג, אמר כי על הסכם הגרעין האיראני להתקיים במלואו, ועל שני הצדדים להבטיח שזה יקרה.

הלחץ גובר

המתיחות בין איראן לארצות הברית גברה בשבועות האחרונים, כשבין היתר הודיעה ארצות הברית שליחת נושאת מטוסים וכוח מפציצים למזרח התיכון בתגובה למידע מודיעני על כוונותה של טהראן לפגוע בכוחות אמריקניים באזור. באיראן דחו זאת כחלק מ"מלחמה פסיכולוגית".

הלילה, הגיע שר החוץ האמריקני מייק פומפאו לביקור פתע בעיראק על רקע הערכות אלה. בביקורו הוא נפגש עם ראש הממשלה העיראקי עאדל עבד אל-מהדי ועם בכירים נוספים במדינה והביע את דאגתו מהפעילות האיראנית. פומפאו, שאמר שמטרת הפגישה הייתה למסור ידע על "זרם האיומים" המתגבר מצדה של איראן, הביע תמיכה בריבונות העיראקית ואמר: "איננו רוצים שמישהו יתערב במדינה שלהם, בוודאי לא באמצעת תקיפה של מדינה אחרת".

בסוף החודש שעבר החליטה וושינגטון שלא להאריך את הפטור שניתן לשמונה מדינות להמשיך לייבא נפט מאיראן גם אחרי הסנקציות שהטילה על מגזר האנרגיה שלה בנובמבר. זאת כדי להביא עד לאפס את מכירות הנפט מטהראן, שמצדה הבטיחה להמשיך לעשות זאת. בכירים איראנים מזהירים כי הם יחסו את מצרי הורמוז שבמפרץ הפרסי אם תימנע מאיראן האפשרות לייצא נפט. זהו אחד מנתיבי השיט החשובים ביותר בעולם, וארצות הברית הבהירה כי היא תבטיח את המשך חופש השיט באזור.

בנוסף לכך, בחודש שעבר הכריז הממשל על משמרות המהפכה ארגון טרור, בצעד חסר תקדים נגד ישות צבאית של מדינה זרה. גורמים אמריקניים הזהיר וכי המשטר עלול לנסות לפגוע בחיילים אמריקנים הפרוסים באזור, ייתכן שדרך ארגוני פרוקסי כמו המיליציות השיעיות בעיראק. עיראק הוזכרה כמו אחד המקומות האפשריים למתקפה נגד הכוחות האמריקניים באותו מידע מודיעיני שהוביל לפריסת נושאת המטוסים "אברהם לינקולן".

(עדכון ראשו: 7:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully