וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: מכון התקנים מעכב את החלת רפורמת הפיגומים

22.5.2019 / 10:38

ועדת העבודה קבעה כי בעוד כחודש יחול התקן האירופאי לעבודה בפיגומים, כחלק מהמאבק בתאונות. אלא שלמרות התרעת משרד העבודה, מכון התקנים שאחראי להנחיות לעמידה בתקן טרם פרסם אותן, מה שעלול להוביל לקשיים בענף. קבלני הפיגומים: "התנהלות שערורייתית"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: שניר דבוש

בעוד כחודש וחצי אמור להיכנס לתוקף תקן הפיגומים האירופאי לעבודה עם פיגומים באתרי הבנייה ברחבי הארץ, אולם מכון התקנים טרם פרסם את הכללים לעמידה בתקן. התקן האירופאי מקודם על ידי משרד העבודה והרווחה במסגרת המאבק בתאונות העבודה באתרי הבנייה, אולם אי פרסום הכללים מצד המכון עלול להוביל לעיכוב בהחלתם חרף התרעות בנושא.

כחלק מהמאבק הכולל בתאונות בענף הבנייה, במשרד העבודה והרווחה הכריזו על רפורמה להעברת תיקון לנהלי הבטיחות בעבודה שקבעו חובת שימוש בפיגומים מתקן אירופאי. משרד העבודה והרווחה בראשות השר חיים כץ קידם את תקנות הפיגומים בכנסת מאחר שיותר מ-50% מהגורמים לתאונות באתרי בנייה נגרמות מנפילה מגובה, בין היתר בשל פיגומים ישנים ולא תקינים

לקריאה נוספת:
ההרוג הרביעי: סרגיי בן ה-33 נהרג באסון קריסת המנוף ביבנה
יוני חגג יום הולדת, בן העלה סטורי מהמנוף: הרוגי האסון ביבנה
הקנסות מגולגלים לרוכשים - והקבלנים לא משלמים את מחיר תאונות הבנייה

קריסת פיגומים באתר בנייה ברחוב וויצמן בפתח תקווה - 6/11/18. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
פיגומים שקרסו באתר בנייה בפתח תקווה בשנה שעברה/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

התקנים שנקבעו היו בתיאום ועל דעת נציגי מכון התקנים. בינואר האחרון, אחרי דיונים משותפים בין משרד העבודה והרווחה למכון התקנים, אושר נוסח התיקון לתקנות בוועדת העבודה והרווחה בכנסת. בדיון בו השתתפו נציגי מכון התקנים ב-27 בינואר פורסם התיקון הקובע יישום של חובת השימוש בפיגומים העומדים בתקן, החל מ-27 ביולי הקרוב, כלומר בעוד חודש וחצי. עוד נקבע כי החוק יחול באופן מדורג במשך שנה וחצי, תחילה על פיגומי זקפים גדולים - שגובהם מהנקודה הנמוכה של המשטח עליו הם ניצבים ועד למשטח העליון הוא יותר מ-30 מטרים. לאחר מכן על פיגומים בינוניים ולבסוף פיגומים קטנים.

למרות שהנוסח אושר בינואר, במכון התקנים לא הוכנו הנחיות וכללים לעמידה בתקני הפיגומים להם מצפים בין השאר קבלנים בתחום המייבאים או מייצרים אותם בארץ, דבר שצפוי להביא לעיכובים ביישום התקנות.

באפריל האחרון נשלח מכתב חריף על ידי ראש תחום זרוע העבודה במשרד העבודה והרווחה למכון התקנים. במכתב שהגיע לידי וואלה! NEWS הופיעה התרעה מפורשת על אי המוכנות מצד מכון התקנים, וכי הדבר צפוי להביא לעיכובים בסיפוק המלאי הנדרש. "אם לא יפורסמו הנחיות אלו בימים הקרובים, לא יוכלו יצרני הפיגומים לספק את מלאי הפיגומים הנדרש בכדי שמבצעי הבניה יוכלו לעמוד בהוראות התקנות, עם היכנסן לתוקף ביום 27.7.2019", כתב. אבקש להדגיש כי מקור חלק מתאונות העבודה בענף הבנייה הוא בפיגומים שאינם עומדים בתקן. לכן, חובה להסדיר את הנושא בהקדם. במידה ואין באפשרות המכון ליתן מענה לצורך זה בזמן סביר, אבקשכם להתריע על כך באופן מיידי".

עוד באותו נושא

אתר הבנייה שגבה את חייהם של חמישה בני אדם: "מעלימים עין"

לכתבה המלאה
עובד עומד על פיגום בכדי לתקן את חזית המלון באתונה, יוון. רויטרס
עיכוב בהחלת התקנות בפיגומים באתרי הבנייה/רויטרס

למרות מכתב ההתרעה, במכון התקנים טרם פרסמו הנחיות לקבלנים. "איך קבלן שרוצה לעמוד בדרישות החוק יכול לעמוד ולהתכונן אם לא פורסמו הכללים", אמר גורם בענף הבנייה. "הדבר אומר שב-28 ביולי יהיה מחסור גדול בפיגומים, הדבר צפוי לפגוע בחלק ממיזמי הבנייה, ואם יהיו פיגומים הם לא יעמדו בדרישות התקנות".

מאיר שמש, יו"ר איגוד קבלני הפיגומים וההקמה, הסביר שמכון התקנים טרם ביצע את בדיקות הפיגומים בהתאם להחלטת ועדת הכנסת. "החלק הראשון בתקן הישראלי מאמץ את התקן האירופאי והוחלט שכל פיגום שיגיע לארץ יעבור בדיקה של מכון התקנים", אמר. "בפועל המכון לא ערוך לעשות את הבדיקה הזאת. הם טסו לגרמניה ללמוד איך לבדוק את הפיגום, עכשיו צריכים ללמוד מאיטליה איך לבדוק את הפיגום ואנחנו מחכים חסרי אונים. ההשלכות הן שאנחנו לא יודעים מה לעשות. אם לקנות ציוד או לא, וכל מה שנקנה לא עבר בדיקה של מכון. זאת התנהלות שעורירייתית של מכון התקנים שמבזה את ההחלטות של כנסת ישראל. מבקר במדינה צריך לבדוק את ההתנהלות של מכון התקנים שכבר תקופה ארוכה מנסים להוציא תקן ונתקלים בבעיות".

ח"כ אילן גילאון (מרצ) מסר בתגובה לפרסום כי "גרירת הרגליים של מכון התקנים היא לא טכנית, היא מסכנת חיים. ללא תקן לא ניתן לבצע אכיפה, והמשמעות היא שהעבודה בגובה תמשיך לגבות חיי אדם, לא פחות. גם את ההישג המועט הזה, שהוא אמנם חשוב אך הוא רק חלק מבעיה הרבה יותר רחבה, הם לא מצליחים להכניס לתוקף. אני קורא להסתדרות להכריז בהקדם על סכסוך עבודה עד ליישום המלא של ההסכם שנחתם בסוף השנה שעברה, ולשר העבודה והרווחה לטפל בשאננות וברשלנות הפושעת של מכון התקנים".

ממכון התקנים נמסר כי בשלב זה מתקיימת פגישה בין משרד הרווחה לאנשי מכון התקנים בנושא, התקנות יגובשו וימסרו בשבוע הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully