וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל תנופת הבנייה בירושלים: שתי הצלחות לארגונים הירוקים

לצד קידום תוכניות הבנייה בשטחים פתוחים בירושלים, הארגונים להגנת הסביבה רשמו שני הישגים. הר חרת, אזור הטרסות ליד מבשרת ציון הוכרז כגן לאומי אחרי מאבק ממושך, ואילו הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה החליטה שלא לבנות בפארק מוצא

בעוד בימים אלה מקודמות באזור ירושלים תוכניות בנייה גדולות על שטחים פתוחים, בשבוע שעבר רשמו הארגונים הירוקים שתי הצלחות. הר חרת שליד מבשרת ציון הוכרז כגן לאומי לאחר ששר האוצר משה כחלון חתם על ההכרזה. כמו כן, הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים קבעה כי פארק מוצא לא יכלול פיתוח תיירותי.

בהר חרת ישנן טרסות קדומות והוא נחשב אזור חשוב לשימור טבע ומורשת. במסגרת תכנית "ספדיה" תוכננה בו בנייה נרחבת, לצד בנייה ברכס לבן ובמצפה נפתוח. לאחר מאבק ממושך של הארגונים הירוקים ושל תושבים התוכנית נדחתה ב-2007 על ידי המועצה הארצית לתכנון. אולם בשנים האחרונות החלה המדינה לקדם חלקים ממנה מחדש, ובמהלך השנים עלו מחדש גם תוכניות לבנות גם בהר חרת. אך לפני כשנתיים הוחלט כי הר חרת יוכרז כגן לאומי.

עוד בוואלה! NEWS:
רב בכיר ביהדות התורה: הקרב על חוק הגיוס הוא "בלוף אחד ענק"
"אהבה ללא תנאים": הדמיון ביני לבין בעלי החיים
בכיר איראני: "האצנו את קצב העשרת האורניום פי ארבעה"

הר חרת כיום, מבט מכיוון עין כרם. החברה להגנת הטבע,
הר חרת כיום, מבט מכיוון עין כרם/החברה להגנת הטבע

כעת, אחרי ההכרזה הסופית, אומר מנהל מחוז מרכז ברשות הטבע והגנים, מנחם פריד, כי "אפשר לנשום. כל עוד זה רק מאושר כתוכנית רגילה אפשר לעשות לחזור אחורה", הוא אומר. אך ההכרזה "מקבעת את זה כמשהו שמאוד קשה לשנות אותו, ומאפשר לנו כרשות הטבע להתחיל לנהל את זה. זה מאפשר להגן על הרי יהודה בצורה יותר טובה ולמנוע שיתפתחו מעבר למה שסוכם".

"התכנית לא מציעה איזון נכון בין פיתוח לבין שימור"

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים קיבלה בשבוע שעבר את ההתנגדויות החברה להגנת הטבע ותושבים, לבנייה בהיקף 3,500 מ"ר בפארק עמק מוצא, הגובל בהר חרת. פארק מוצא מתפרש על כ-5,000 דונם והוא חלק מפארק ירושלים שעל פי האתר שלו "נועד לשמש אזור פנאי ונופש של תושבי העיר, ובה בשעה שטח פתוח של נוף וטבע, שישמר את ערכי הסביבה והמורשת של הרי ירושלים".

התכנית שהוגשה על ידי הרשות לפיתוח ירושלים, מתפרשת על שטח הכולל שרידים רבים של חקלאות עתיקה, גדרות אבן, בוסתנים, טרסות ישנות, שטחי יער, מטעים וכרמים. התכנית שהוצעה כללה בניית מרכז מבקרים, מוקד מידע, מבנה להשכרת אופניים וחוות סוסים, לצד הקמת אגם מלאכותי וכן חניונים. עם זאת, הוועדה קבעה כי התכנית לא תכלול כלל בנייה וכן לא תכלול דרכי גישה חדשות, דבר שמונע בין היתר את חיבור שביל האופניים לטבעת המתוכננת מסביב לעיר וכן לא מאפשר הקמת חניה למבקרים.

עוד באותו נושא

הטיילת בהר הזיתים מכעיסה את הקתולים בי-ם: "פגיעה במאמינים"

לכתבה המלאה
פארק ירושלים. אתר רשמי
גן מוצא, חלק מפארק ירושלים/אתר רשמי

מתכננת מחוז ירושלים, שירה תלמי-באבאי, ציינה כי "התכנית מאפשרת לשמור על עמק מוצא והמערכות הטבעיות שבו במצבם הטבעי והיא מאזנת את הפיתוח האינטנסיבי המקודם בעיר ירושלים. החלטת הוועדה לצמצום הפיתוח בעמק מוצא, נבעה מתוך הבנה שיש צורך אקוטי בשמירת התפקוד של העמק כמסדרון אקולוגי וכן לאור הממצאים הארכיאולוגיים שהתגלו בעת האחרונה בשטח, הממחישים את החשיבות שיש בשמירת 'רוח המקום' ככל הניתן".

רכז החברה להגנת הטבע בירושלים, אברהם שקד, אומר כי מדובר בהחלטות חשובות, אך סבור כי העיתוי לא מקרי. "זה היה מתבקש, וזה החלטה ראויה ונכונה . קיבלו את כל ההתנגדות שלנו לגמרי. פשוט חיסלו את כל התכנית במוצא ואימצו את העמדה שלנו" אומר שקד ומתייחס גם להכרזה בהר חרת, "שזכה אף הוא, ולא במקרה, להכרזה כגן לאומי אחרי 55 שנים שתקעו אותו בלי הרף".

לדבריו, ההחלטות התקבלו עכשיו, בשל תכניות הבנייה המקודמות בשטחים פתוחים אחרים - רכס לבן ומצפה נפתוח. "זה לא במקרה שההכרזה שהיתה תקועה כל כך הרבה זמן ויצאה לדרך כעת בהר חרת, וזה גם לא מקרה שהיה קל לוועדה להחליט על פארק מוצא, כי היא נכונה, הגיונית וראויה וגם לא יוצרת לה בעיה מול מערכת שמפקחת כמו משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully