וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטיילת בהר הזיתים מכעיסה את הקתולים בי-ם: "פגיעה במאמינים"

הפטריארכיה הלטינית והגוף האחראי מטעם הוותיקן על שמירת המקומות הקדושים לנצרות בישראל מזהירות ממשבר בעקבות כוונתה של עיריית ירושלים להקמת טיילת במדרון המערבי של הר הזיתים. "הפקעת אדמות הכנסייה באחד המתחמים הקדושים בעולם - לצרכים תיירותיים"

כנסיית מריה מגדלנה. אתר רשמי
כמה מנזרים וכנסיות שוכנים על ההר. כנסיית מריה מגדלנה/אתר רשמי

הפטריארכיה הלטינית והקסטודיה טרה סנטה (מסדר משמורת ארץ הקודש) מתנגדות לתוכנית להקמת טיילת בהר הזיתים בטענה כי מדובר ב"פגיעה חסרת תקדים בכנסיות ומאמיניהן" ומזהירות ממשבר. מדובר בתוכנית שמקדמות עיריית ירושלים והרשות לפיתוח ירושלים לטיילת באורך כ-3.6 ק"מ לאורך המדרון המערבי של הר הזיתים ומתפרשת על כשישה דונם. היום דנה (שני) הוועדה המקומית לתכנון ובנייה לדון בקידומה.

התוכנית להקמת הטיילת, שמכונה הטיילת עוזיה וטיילת אמצע הדרך, הינה בסמכות הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. וזאת, לאחר שבוועדה המקומית ניסו לאשר אותה, אך הוגש ערר. מדובר בטיילת שלפי התיאור תיצור קשר רציף בין המוקדים העיקריים בהר הזיתים במפלס גובה חומות העיר העתיקה. "הטיילת תחזק את חווית הביקור בהר הזיתים תוך מתן תנאים נוחים וגישה איכותית ממוקדי חניה סמוכים - למבקרים, לתיירים ולאורחים", נכתב בתיאור התוכנית וצוין כי היא תכלול גם מצפורים וחניה למבקרים.

התוכנית כוללת הפקעות קרקע, מהלך שמעורר התנגדות מצד כמה גורמים הטוענים לבעלות על הקרקע לצד פגיעה במאמינים, שכן על הר הזיתים שוכנים כמה מנזרים וכנסיות, ובהן כנסיית מריה מנדלנה וכנסיית גת שמנים.

עוד בוואלה! NEWS:
היורה מאוטרכט נעצר: "ייתכן שהרקע הוא סכסוך משפחתי"
אחרי התפרצות העכברת: אושר התקציב לתכנית להוצאת הבקר מהנחלים
"להתראות ברמון": המריאה הטיסה האחרונה משדה התעופה באילת

הר הזיתים. אתר רשמי
הטיילת תיצור קשר רציף בין המוקדים העיקריים בהר הזיתים. הר הזיתים/אתר רשמי

בין היתר מבקשת הקסטודיה, האחראית תטעם הוותיקן על שמירת המקומות הקדושים לנצרות בישראל, לבטל את התוכנית. בהתנגדות שהגישה לתוכנית נטען כי היא  "מתיימרת להפקיע אדמות כנסייתיות באחד המתחמים הקדושים ביותר לעולם הנוצרי בעולם כולו - מתחם גת שמנים והר הזיתים, אשר כל צליין שמגיע לישראל רואה הכרח לפקוד את המקום נוכח חשיבותו וקדושתו. חומרת מעשה ההפקעה תוך רמיסת רגשות הכנסייה ומאמיניהן, וזאת לצורך הקמת 'טיילת' ו'מגרשי משחקים' לצרכים בידוריים תיירותיים, מהווה פגיעה חסרת תקדים בכנסיות ומאמיניהן, ועלולה להביא לתהודה כלל עולמית ואף חלילה למשבר ביחסים ובאמון בין הצדדים".

עוד נכתב כי "כל שינוי תכנוני, ובוודאי באזור זה שעיני כל העולם הנוצרי נשואות אליו, מחייבים משנה רגישות, הימנעות ממעשים חד צדדיים תוך רמיסת הנוכחות הנוצרית ברגל גסה, ובוודאי מחייבים תכנון כוללני, אשר יביא בחשבון את כלל הצרכים הייחודיים של מקום רגיש וקדוש זה". גם הפטריארכיה הלטינית הגישה התנגדות, שבה היא טוענת לבעלות על אחת החלקות שיש כוונה להפקיע. "המעיין בהוראות התוכנית ובפרטיה אינו יכול שלא להיוותר פעור פה מחוסר הרגישות והתעוזה שבתכנון התכנית המבקשת להפקיע אדמות כנסייתיות באתר שהוא מהקדושים ביותר לעולם הנוצרי לצורך הקמת 'טיילת' ו'מצפורים', נכתב בהתנגדות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

חברת מועצת העיר: "למה דווקא להתעמת עם הכנסיות?"

הטיילת צפויה לחבר בין שני מתחמים של יהודים בא-טור - בית אורות ובית החושן, ובין היתר התוכנית מפקיעה שטחים של פלסטינים. בהתנגדות שהוגשה על ידי נציגי הקדש מוסלמי משפחתי נטען כי "הקרקע נשוא ההתנגדות הינה נכס ווקף בעל ערך דתי ורגשי מיוחד ביותר עבור המתנגדים. הקרקע גם מהווה מקור הכנסה לווקף היות והינה נטועה עצי זית בני מאה שנים לפחות". עוד נכתב בהתנגדות כי הקרקע מהווה חלק מהותי מהנוף וההיסטוריה של הר הזיתים וכי התוכנית תגרום לפגיעה בלתי הפיכה באחד האזורים החשובים בעיר וכן פגיעה "שלא כדין בקניינם ובזכויותיהם הדתיות של המתנגדים". 

חברת המועצה לורה ורטון הביעה גם התנגדות לתוכנית. "לא מובנת לי ההתעקשות של הרשות לפיתוח ירושלים להידחף ולהרוס כל חלקה טובה בעיר. יש מספיק אתגרים ואתרים יפים שאפשר לפתח ולתת לכולם ליהנות מהם. למה ללכת על פרויקטים מעוררי מחלוקת? רק רבע מהתיירים המגיעים לירושלים הם יהודים וחובה על כולנו לכבד את כולם, גם על פי החוק הישראלי. אז למה דווקא להתעמת עם הכנסיות?", אמרה ורטון והוסיפה: "אני מקווה שעוד נוכל לעצור את התכנית". תחקירן עיר עמים אביב טטרסקי אמר כי "אם הטיילת הזו היתה פרויקט תיירותי אמיתי היא הייתה נעשית בתיאום עם בעלי הקרקע, התושבים הגרים סביבה והכנסיות שבאזור. כולם היו יכולים להרוויח ממנה. אבל בפועל כמו בהרבה פרויקטים אחרים בסילואן ובעיר העתיקה, מאחורי הכסות התיירותית הטיילת נועדה לשרת את פרויקט ההתנחלות בשכונת א-טור"

בניין עיריית ירושלים מכיוון החומות. צילום מתוך ויקיפדיה, Adriana Lobba @ CC BY-SA 3.0, מערכת וואלה! NEWS
עיריית ירושלים/מערכת וואלה! NEWS, צילום מתוך ויקיפדיה, Adriana Lobba @ CC BY-SA 3.0

מהרשות לפיתוח ירושלים נמסר כי "התכנית המדוברת היא חלק קטן מטיילת התיירותית שנבנתה בשנים האחרונות בהר הזיתים ומחברת בין הר הצופים והר הזיתים ומשמשת כנקודת תצפית עבור המבקרים הרבים במקום, דבר המאפשר נגישות לאזורים ולמרחבים אלה המשרתים תיירים, ותושבים כאחד. המקטעים האמורים הינם שני מקטעים מתוך רצף של הטיילת כולה ואזורים אלה מהווים שטחים ציבוריים פתוחים ולכן עליהם להיות פתוחים ונגישים לציבור.

לצערנו, חלק מהם סגורים בניגוד לחוק ויש לפתח אותם לטובת כלל הציבור. מטרתנו הינה הסדרת שבילים וטיילות לאזורים אלו ושיפור נגישותם לכלל הציבור. ככלל, השטחים הציבוריים הפתוחים בעיר, מופקעים לעיריית ירושלים. יחד עם זאת, אפשר שתכנון וביצוע הטיילת שתיבנה במקום תהיה ללא הפקעת השטח והעירייה והרשות לפיתוח ירושלים מחויבים לקדם הפרויקט עם כלל גורמי הענין בשטח וברגישות הנדרשת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully