וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: יאיר גולן שוקל להתמודד על ראשות מפלגת העבודה

20.5.2019 / 10:50

לוואלה! NEWS נודע כי סגן הרמטכ"ל לשעבר קיים פגישות באחרונה עם בכירים במפלגה על האפשרות שיצטרף לשורותיה ויתמודד ליו"ר. גולן, שבעבר עורר סערה בנאומו על "תהליכים מעוררי חלחלה", השתחרר מצה"ל בדצמבר, אך יוכל להתמודד בבחירות לפי סייג בחוק הצינון. הוא סירב להגיב

צילום: יותם רונן, עריכה: איתי עמרם

שם חדש נוסף בבורסת השמות הפוטנציאליים במרוץ לראשות מפלגת העבודה: אלוף (במיל') יאיר גולן, סגן הרמטכ"ל לשעבר ומי שהיה מועמד לרמטכ"ל מול אביב כוכבי, שוקל להצטרף למפלגת העבודה ולהתמודד בפריימריז הקרובים על תפקיד היו"ר. לדברי גורמים במפלגה, גולן, שפרש מצה"ל בסוף השנה שעברה, קיים לאחרונה פגישות והתייעצויות עם בכירים בעבודה שבהן נידונה האפשרות של הצטרפות והתמודדות על ראשות המפלגה.

גולן השתחרר מצה"ל בחודש דצמבר האחרון, לפני הבחירות, והוא יוכל להתמודד בבחירות הבאות, שכן לפי חוק הצינון - אם יש בחירות אחרי יום השחרור של בכירי צה"ל והמשטרה, תקופת הצינון פגה והם רשאים להתמודד בבחירות שלאחר מכן. גולן העדיף שלא להגיב או להתייחס לפניית וואלה! NEWS בנושא.

עוד בוואלה! NEWS:
יוני חגג יום הולדת, בן העלה סטורי מהמנוף: הרוגי האסון ביבנה
תושב הגליל שהודה ברצח החיילת רחל הלר - חזר מהודאתו וישתחרר
"נצא ונילחם": הפלג החרדי הקיצוני מחריף את ההתנגדות לחוק הגיוס

סגן הרמטכ"ל, האלוף יאיר גולן, בהלוויתו של דורון רובין מרס"פ מאי 67, בהלוויתו של האלוף דורון רובין, קרית שאול, 21 בינואר 2018. שלומי גבאי
לפי חוק הצינון, תקופת הצינון פגה אם בחירות נערכו אחרי שחרורם. אלוף/שלומי גבאי

הפריימריז על ראשות מפלגת העבודה מתוכננים כעת להתקיים בחודש נובמבר הקרוב, בהתאם להצעה שמקדם בימים אלה יו"ר המפלגה, אבי גבאי. מנגד, ח"כ עמיר פרץ מתנגד לקיום פריימריז בעת הזו ומקדם מהלך חלופי להבראת המפלגה על ידי בחירת יו"ר זמני. גבאי צפוי לכנס את ועידת המפלגה בחודש הבא כדי לאשר את קיום הפריימריז בנובמבר, אבל פרץ מגייס בימים אלה 1,300 חתימות כדי להעלות להצבעה הצעה חלופית. בינתיים, שמות פוטנציאליים רבים של בכירים בעבר ובהווה מבפנים ומבחוץ מוזכרים כמועמדים פוטנציאליים למשרת היו"ר הזמני או הקבוע: חברי הכנסת איציק שמולי וסתיו שפיר, יו"ר קק"ל דני עטר, פעיל המפלגה יאיא פינק, ח"כ לשעבר איתן כבל, וראש המוסד לשעבר דני יתום. גם הח"כ החדש אלוף (במיל') טל רוסו, שישב בעבר לצדו של גולן סביב שולחן המטכ"ל, שוקל לכאורה להתמודד על התפקיד.

גולן נחשב לאחד הקצינים הבולטים במטכ"ל בשנים האחרונות ואף היה מועמד לרמטכ"לות ב-2015 וב-2018, אך גם לאחד החדים והבוטים בצמרת צה"ל, שעורר גם לא מעט סערות פוליטית. ביום הזיכרון לשואה ולגבורה ב-2016 אמר כי "אם יש משהו שמפחיד אותי בזיכרון השואה, הוא זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה בכלל ובגרמניה בפרט, אז לפני 70, 80 ו-90 שנה ומציאת עדות להם כאן בקרבנו כיום", וזכה לגינויים קשים מהימין ובמיוחד מראש הממשלה בנימין נתניהו.

עוד באותו נושא

הנהלת העבודה החליטה: הפריימריז למפלגה יתקיימו בנובמבר

לכתבה המלאה
יאיא פינק, עמיר פרץ, סתיו שפיר,עמר בר לב  לאחר הכרזת תוצאות הפריימריז בגני התערוכה, 11 בפברואר 2019. ראובן קסטרו
מקדם מהלך למינוי בחירת יו"ר זמני. פרץ לצד שפיר, בר-לב ופינק/ראובן קסטרו

בשנה שעברה, בריאיון פרישה בנובמבר 2018, ביקר בחריפות את יו"ר הבית היהודי לשעבר נפתלי בנט ואת התקפותיו על הפרקליטות הצבאית ואמר כי "בנט מחליש את הצבא ואת המדינה". גולן סיים את תפקידו כסגן רמטכ"ל ב-2017, ובשנה שעברה היה מועמד להחליף את גדי איזנקוט בתפקיד, אך הפסיד בסופו של דבר לטובת אביב כוכבי ופרש מצה"ל בסוף השנה שעברה, ומאז מתרבות ההערכות כי הוא עשוי להיכנס לפוליטיקה. בריאיון שקיים בחודש שעבר עם אילנה דיין ב"עובדה" הוא נשאל לגבי כניסה אפשרית שלו לזירה הציבורית והשיב כי "אם רק יכולתי - בהחלט, לגמרי בוער בעצמותיי".

אם תכניותיו של גולן יבשילו הוא יצטרף לגאות של גנרלים בכנסת הנוכחית שבה יושבים שמונה רמטכ"לים ואלופים לשעבר בצה"ל: בכירי כחול לבן, הרמטכ"לים לשעבר בני גנץ, משה יעלון וגבי אשכנזי, האלופים אורנה ברביבאי ואלעזר שטרן בכחול לבן, ויואב גלנט ועוזי דיין בליכוד וטל רוסו במפלגת העבודה. חוק הצינון אמנם קובע שלוש שנות צינון על קצינים בדרגת אלוף ומעלה, אבל גולן השתחרר מצה"ל לפני הבחירות האחרונות, ולכן, לפי החוק - הוא רשאי יהיה להתמודד בבחירות הבאות. התיקון לחוק הצינון מ-2007 קבע כי קצינים בדרגת אלוף ומעלה יוכלו להתמודד לכנסת רק אם עברו שלוש שנים מיום השחרור עד יום הבחירות, אבל ישנו סייג לחוק שקובע כי אם יש בחירות אחרי יום השחרור - תקופת הצינון פגה. הרמטכ"ל לשעבר גבי איזנקוט בחר גם הוא לוותר על תקופת השחרור ולפרוש מצה"ל לפני הבחירות האחרונות, ולכן לפי החוק גם הוא יוכל להתמודד בכל מקרה בבחירות שלאחר מכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully