וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נצא ונילחם": הפלג החרדי הקיצוני מחריף את ההתנגדות לחוק הגיוס

20.5.2019 / 10:00

עם התמשכות מאמצי הרכבת הממשלה, צפוי הפלג הירושלמי לחדש את המאבק ולהפעיל לחץ על יהדות התורה - מה שעלול לתקוע את המו"מ הקואליציוני. הרבנים המצדדים בעמדה הניצית עורכים סדרת כינוסים בקריאה ברורה נגד התפשרות: "לא רוצים במלחמה, אבל אתם יודעים שננצח"

צילום: משה בלוי

בשבוע וחצי שנותרו לסיום המשא ומתן הקואליציוני, ראש הממשלה בנימין נתניהו ייאלץ למצוא מתווה שיגשר בין עמדותיהם של שר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן - שמבקש לחזור לכיסאו ולקדם את חוק הגיוס שניסח - לבין אלה של המפלגות החרדיות שמתנגדות לו.

בשבוע הקרוב האופוזיציה החריפה מבית - הפלג הירושלמי, שאחראי על ההפגנות הקשות נגד חוק הגיוס, צפויה לחדש את המאבק שהובילה בשנים האחרונות, והוא עשוי לתת את סימניו גם במשא ומתן הקואליציוני.

עוד בנושא המו"מ הקואליציוני:
ישראל ביתנו: "בלי הסכמה על הגיוס והביטחון - לא נמשיך במו"מ"
יהדות התורה: העברנו הסכמות על הגיוס; הליכוד: אין שום תשובה מהם
התיקים לא קרסו, ההבטחות כן: כשמשחק השעונים של נתניהו נחשף

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כינוס הפלג הירושלמי באולמי תמיר בירושלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הפלג הירושלמי" יערוך סדרה של כינוסים מרכזיים נגד חוק הגיוס עם קריאה ברורה: אין לנהל דיון או לשתף פעולה עם קואליציה שרוצה להעביר את החוק; יש לבטל את יעדי הגיוס לחלוטין ולאפשר לכל אדם המצהיר כי תורתו אומנותו לדחות את גיוסו לצה"ל.

העמדה הבלתי מתפשרת של הפלג הירושלמי היא כבר מזמן עמדתם של גורמים ביהדות התורה. סיעת "אגודת ישראל" המייצגת את הזרם החסידי נאלצת להתמודד בתקופה האחרונה עם לחצים מבית שיישרו קו עם העמדה הקיצונית בסוגית הגיוס. ההבדל העיקרי ביניהם הוא שבעוד הפלג הירושלמי לא נהנה מייצוג פוליטי בכנסת או בממשלה, יהדות התורה היא אחת מהשותפות העתידיות בקואליציה הבאה של נתניהו. הצפת המסרים מחדש עלולה לתקוע שוב את המשא ומתן.

עוד באותו נושא

"פגיעה בשבת - התנהלות של אפסים": מתקפה חרדית על האירוויזיון

לכתבה המלאה
אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו בישיבת הסיעה הראשונה ביום השבעת הכנסת, 30 באפריל 2019. ראובן קסטרו
שני הצדדים מתבצרים בעמדותיהם. ליברמן/ראובן קסטרו

השאלה המרכזית סביב חוק הגיוס בתוך הפלגים החרדים היא האם לאפשר בחוק אזכור של יעדי גיוס או לא. בעוד החוגים הליברליים סבורים כי אין מניעה, החוגים שמציגים עמדה פחות מתונה, טוענים כי מדובר בהסכמה חלקית לגיוס של חרדים לצה"ל. הרב ברוך שמואל דויטש, אחד מבכירי הרבנים בפלג הירושלמי, צידד בכינוס שנערך בירושלים במוצאי שבת בעמדה הניצית יותר.

"רק עיוור לא רואה מה התוכניות שלהם", הוא אמר. "כמה זה הצליח, ראשי ישיבות כבר מסכימים לחלק, למחצה, לשליש ולרביע. הם כבר התקררו עד כדי כך שמסכימים לתת חלק, להתפשר על מספרים". בנאומו הוא שיגר מסר מאיים לפיו "אנחנו לא רוצים במלחמה, אבל אם תכפו עלינו מלחמה - אנו נצא ונילחם ואתם יודעים שאנחנו ננצח".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"רק עיוור לא רואה מה התוכניות שלהם". הרב ברוך שמואל דויטש בכינוס בירושלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

החוק החדש שסביבו מתנהל הוויכוח הפוליטי מדבר על יעדי גיוס ראשוניים בשנה של 3,348 מתגייסים לצה"ל ו-648 לשירות לאומי. בשלב לאחר מכן יעלו יעדי הגיוס ב-8% עד 2020, ולאחר מכן השיעור יעלה ב-6.5% בשנה. יעד הגיוס הסופי מדבר על 6,844 חרדים עד 2027.

כאמור, העמדה הקיצונית לא לאזכר כלל את יעדי הגיוס או לאפשר לממשלה לשנות אותם בעתיד היא מנת חלקם של גורמים ביהדות התורה. אלה מצליחים לגרור אחריהם את שאר נציגי המפלגות החרדיות, ועמדה זו משפיעה על המו"מ הקואליציוני.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קריאה ברורה נגד חוק הגיוס. כינוס הפלג הירושלמי באולמי תמיר בירושלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

ליברמן טען בסוף השבוע כי הסיעות החרדיות העבירו "מכלול הערות שמרוקנות את אותו חוק מתוכן". וכעת, כששני הצדדים מתבצרים בעמדותיהם, ולכל אחד יש איום מרחף מבית - פשרה היא בלתי נמנעת. כינוסי הפלג הירושלמי נועדו להפעיל לחץ כדי שהצד המתפשר לא יהיה הצד החרדי.

בתוך כך, במסגרת המשא ומתן הקואליציוני, היום בשעות הצהריים תתקיים פגישה בין נציגי הליכוד לבין נציגי יהדות התורה ולאחריה ייפגשו נציגי הליכוד עם נציגי ש"ס.

(עדכון ראשון: 9:19)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
משמאל: הרב ברוך שמואל דויטש, הרב אשר דויטש והרב יעקב אוירבך/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully