וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המגעים הקואליציוניים תקועים, אבל הממשלה אישרה הגדלת מספר השרים

הממשלה אישרה את הצעת החוק לביטול המגבלה על מספר השרים, שתקודם בהליך מזורז במהשך השבוע או בתחילת השבוע הבא, בעוד שבאופוזיציה טוענים שמדובר במחטף לא חוקתי. אף שהמגעים הקואליציוניים רחוקים מסיום, לפי ההערכה הממשלה הבאה תהיה גדולה מקודמתה עם 25-27 שרים

עריכה: שניר דבוש

נותרו עוד תשעה ימים להרכבת הממשלה הבאה, הפאזל הקואליציוני עוד רחוק מהשלמה וכך גם חלוקת התיקים המסתמנת לשרים, אך בליכוד כבר נערכים לשולחן ממשלה גדול במיוחד עם 25-27 שרים. הממשלה אישרה הבוקר (ראשון) את הצעת החוק המבטלת את מגבלת השרים וסגני השרים הנהוגה בחוק יסוד: הממשלה. ההצעה תובא מחר לאישור הוועדה המסדרת ומליאת הכנסת.

הוועדה המסדרת בכנסת צפויה להעניק להצעה פטור מחובת הנחה, כך שיהיה ניתן להצביע עליה בקריאה ראשונה במליאה באופן מיידי. מיד לאחר מתן הפטור בוועדה, היא תעלה לאישור בקריאה ראשונה והיא צפויה לעבור ברוב קולות. בהמשך השבוע או לכל המאוחר בתחילת השבוע הבא היא תאושר באופן סופי כך שקודם הקמת הממשלה הבאה יהיה ניתן להרחיב את מספר השרים וסגני השרים שיכהנו בה. הליך החקיקה נחשב למהיר ומזורז.

מדובר בתיקון לחוק יסוד: הממשלה שחוקק ב-2014 וקבע כי מספר השרים לא יעלה על 18 פרט לראש הממשלה; כבר בממשלה הקודמת המגבלה הזו הופרה והורחבה באמצעות הוראת שעה, וכעת הכוונה היא לבטל את החוק באופן קבוע, כך שלא תהיה שום מגבלה על מספר השרים ומספר סגני השרים, בנימוק של "יציבות שלטונית". בהמשך, הממשלה צפויה להביא גם "חוק נורבגי מורחב" שיאפשר לשני שרים מכל מפלגה להתפטר מהכנסת, ולהחליפם בשני ח"כים נוספים.

לקריאה נוספת:
"קשרים מושחתים": עתירה לבג"ץ - לפסול את נתניהו כמרכיב הממשלה
השעון להרכבת הממשלה מתקתק, וכולם נערכים להפתעה של הרגע האחרון
"לשיפור הגמישות": הממשלה תצביע על ביטול המגבלה על מספר השרים

ישיבת ממשלה,5 במאי 2019. רויטרס
בליכוד מתכננים להעביר את התיקון לחוק בהליך מזורז. ישיבת ממשלה/רויטרס

בליכוד מתכננים כאמור להעביר את התיקון לחוק בהליך מזורז בכנסת עוד השבוע, אך באופוזיציה טוענים כי מדובר במחטף לא חוקתי. סיעת כחול לבן פנתה בסוף השבוע ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לעצור את קידום החוק בטענה שלא ראוי שממשלת מעבר תקדם "מהלך חקיקה שאין בו דחיפות לאומית וכל מטרתו קידום אינטרס מפלגתי צר". במכתב ששיגר ח"כ צביקה האוזר, ששימש בעבר מזכיר הממשלה של נתניהו, נכתב כי "כל שינוי חוק, ולבטח חוק יסוד שמשרת עניין סיעתי, צריך להיעשות בהצעת חוק פרטית ולא באופן המזהם את ההליך הראוי והמקובל - זאת כיאה למדינה מתוקנת".

אף שהמגעים הקואליציוניים רחוקים מסיום, לפי ההערכה בממשלה הבאה יהיו 25-27 שרים. ישראל ביתנו, כולנו ואיחוד מפלגות הימין דורשות שני שרים כל אחת, ש"ס דרשה שלושה, ויהדות התורה דרשה שלושה סגני שרים במעמד שר. בנוסף לכך, צפויים להתמנות עוד לפחות כ-15-16 שרים מהליכוד. "על אף היתרונות הגלומים בקיומה של ממשלה קטנה, קיים קושי משמעותי לכונן ממשלה כאמור הלכה למעשה ולהבטיח יציבות שלטונית לאורך זמן", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק. "משכך, האיזון בין השיקולים התומכים בקיומה של ממשלה קטנה לבין הקשיים המעשיים לכונן ממשלה כאמור ולהבטיח באמצעותה יציבות שלטונית, מוביל למסקנה כי מוטב להותיר גמישות ביחס למספר המרבי של השרים וסגני השרים ולא לקבוע בחקיקת היסוד מגבלות נוקשות בנושא זה".

עוד באותו נושא

המחלוקת עם ליברמן ומוקש האירוויזיון: הרכבת הממשלה - תמונת מצב

לכתבה המלאה
נאום הבכורה של ח"כ צביקה האוזר 15 במאי 2019. דוברות הכנסת - יצחק הררי, אתר רשמי
"מזהם את ההליך הראוי והמקובל". ח''כ צבי האוזר/אתר רשמי, דוברות הכנסת - יצחק הררי

הממשלה הקרובה צפויה להיות גדולה יותר מקודמתה, שמנתה 21 שרים, אך קטנה מהממשלה ב-2009 - שבה ישבו 30 שרים. העלות התקציבית של לשכת שר היא 4.5-6.5 מיליון שקלים בשנה והעלות התקציבית של לשכת סגן שר היא כשני מיליון שקלים בשנה.

(עדכון ראשון: 6:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully