וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחלוקת עם ליברמן ומוקש האירוויזיון: הרכבת הממשלה - תמונת מצב

נתניהו יבקש מהנשיא ריבלין ארכה להשלמת הרכבת הממשלה, ולאחר שתתקבל צפוי התהליך להעלות הילוך. בגזרת איחוד מפלגות הימין והחרדים כבר רשם נתניהו התקדמות, אך עם ליברמן וכחלון המגעים מתנהלים בעצלתיים

צילום: לע"מ

המשא ומתן הקואליציוני נכנס לישורת האחרונה: ביום רביעי יחלוף פרק הזמן הראשוני של 28 יום להרכבת הממשלה, ואף הסכם לא נחתם עדיין עם אף אחת מהשותפות. ראש הממשלה בנימין נתניהו יגיע לנשיא המדינה ראובן ריבלין ויבקש ארכה להשלמת המשימה. לפי החוק, ריבלין יכול להעניק לו ארכה של עד 14 יום וכך יידחה הדד ליין של נתניהו ל-28 במאי.

נתניהו צפוי להיפגש במהלך השבוע עם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן וראשי סיעות נוספות, במקביל לפגישות צוות המשא ומתן בראשות השר יריב לוין. בסביבת נתניהו מעריכים כי עם קבלת ההארכה המגעים עם כל הסיעות צפויים להעלות הילוך.

גזרות המשא ומתן הכי מתקדמות מבחינת נתניהו והליכוד הן המפלגות החרדיות ואיחוד מפלגות הימין. נתניהו נועד ביום שישי עם יו"ר האיחוד הלאומי, בצלאל סמוטריץ', בפעם השניה תוך שבוע, וגורמים במפלגה לא שללו כי ההסכם הקואליציוני "ייחתם כבר השבוע".

צוותי המשא ומתן של שתי המפלגות התקדמו בשבוע האחרון בשיחות שהתקיימו ביניהן ובמקביל סמוטריץ' נועד עם נתניהו כדי ליישר קו בסוגיות הבוערות יותר ברשימת דרישותיו. בין הצדדים קיים עדיין פער בדרישה של סמוטריץ' לקבל לידיו את תיק המשפטים.

לקריאה נוספת בנושא
למרות מחאת החרדים: ועדת השרים אישרה עבודות בשבת באירוויזיון
פרסום ראשון: המתווה שהציע הליכוד לפתרון משבר חוק הגיוס
"באווירה טובה": נציגי הליכוד נפגשו לראשונה עם איחוד הימין

ישיבת ממשלה,5 במאי 2019. רויטרס
עם קבלת ההארכה המגעים עם כל הסיעות צפויים להעלות הילוך. נתניהו/רויטרס

השיחות מול המפלגות החרדיות מתנהלות בשני ערוצים נפרדים. ביהדות התורה נמנעים בינתיים משיחות עם צוות המשא ומתן של הליכוד בשל היתרי העבודה שניתנו לצורך עבודות ההכנה לאירוויזיון בשבתות הקרובות. בנוסף לכך, המשא ומתן האט לאחר שבמפלגה הציגו דרישה לקבל שלושה תפקידי סגני שרים במעמד שר בתיקי הבריאות, הרווחה והשיכון ובליכוד דחו את ההצעה על הסף. גם על דרישות שקשורות בנושאי דת ומדינה כמו השבת במרחב הציבורי והגיור לא הוסכמו בין הצדדים.

בש"ס, לעומת זאת, לא קיבלו החלטה רשמית להימנע משיחות משא ומתן בגלל עבודות האירוויזיון בשבת, אך מאז החלטת יהדות התורה לא קיימו פגישה עם צוות הליכוד, ולא ברור אם תתקיים כזו בתחילת השבוע. במפלגה דורשים את תיקי הפנים, הדתות, הפריפריה ונגב גליל ואחד נוסף כמו תיק השיכון. דרישות אלה אינן נתקלות בקושי מול שאר השותפות. בנושאים הקשורים בדת ומדינה, המפלגה מיישרת קו עם יהדות התורה ובחלק מהמקרים מאפשרת לה לפעול מול הליכוד בשמה.

עוד באותו נושא

השעון להרכבת הממשלה מתקתק, וכולם נערכים להפתעה של הרגע האחרון

לכתבה המלאה
מפלגת יהדות התורה בישיבת הסיעה הראשונה לכנסת ה-21, 28 באפריל 2019. אתר רשמי
נמנעים ממו"מ בשל היתרי העבודה לאירוויזיון בשבת. יהדות התורה/אתר רשמי

עם ליברמן ויו"ר כולנו משה כחלון המגעים מתנהלים יותר בעצלתיים. סלעי המחלוקת העיקריים עם ליברמן, חוק הגיוס ונושאי דת ומדינה, וכך גם דרישותיו לשינוי מדיניות הביטחון ברצועת עזה, טרם סוכמו. הליכוד אמנם מצא מתווה גם לסוגיית חוק הגיוס שמפרידה בין ליברמן ויהדות התורה, כפי שפורסם בוואלה! NEWS בשבוע שעבר, אך עדיין לא ברור ששני הצדדים מקבלים אותו.

בישראל ביתנו מציבים עוד שורה של דרישות בנושאי דת ומדינה ותקציבי פנסיות לעולים שצריך עוד ליישב; בין היתר, המפלגה דורשת לקדם את מתווה הכותל וכן לבטל את בדיקות ה-DNA להוכחת יהדותם של עולים חדשים ברבנות.

כחלון לא מינה אפילו צוות משא ומתן קואליציוני, ומנהל את השיחות ישירות מול נתניהו ולוין. כחלון, שדורש את תיק האוצר, מתכוון לחכות לסוף המשא ומתן ולראות את הדרישות התקציביות של כלל המפלגות לפני שהוא מציג את הדרישות שלו בעצמו. מלבד תיק האוצר, כחלון דורש תיק נוסף לכולנו, למרות שלפי מפתח המנדטים (שר על כל 2.5 מנדטים) המפלגה זכאית לפחות משני תיקים.

אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו בישיבת הסיעה הראשונה ביום השבעת הכנסת, 30 באפריל 2019. ראובן קסטרו
שורה של דרישות בנושאי דת ומדינה. ליברמן/ראובן קסטרו

במקביל להתקדמות במגעים מול הסיעות האחרות, גם חברי הליכוד מזומנים בימים אלה לסבב שיחות לקראת חלוקת התיקים העתידית. לפי ההערכה, צפויים להתמנות כ-14-16 שרים מהליכוד, אך רובם ימונו לתיקים בינוניים בחשיבותם שכן התיקים הבכירים יחולקו בין הסיעות הקואליציוניות. בליכוד מעריכים כי תיק המשפטים יימסר ללוין וכי תיק החוץ יישאר בידיו של ישראל כץ, אך הערכות אלה עשויות להשתנות ברגע האחרון בהתאם לדרישות המפלגות האחרות במשא ומתן. סמוטריץ' ממשיך לדרוש גם את תיק המשפטים אך עשוי להסתפק בתיק לביטחון פנים שהוצע לו במקום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully