וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שליח קטאר בעזה: אילו ההסלמה הייתה נמשכת - היה אסון הומניטרי

יפעת רוזנברג

15.5.2019 / 8:14

מוחמד אל-עמאדי טען כי את המתיחות האחרונה בעזה יצר אחד מהפלגים, בעוד שחמאס וישראל רצו שקט. בתום חלוקת המענקים הצהיר השליח כי יוקם בית חולים אזורי בצפון הרצועה, והתחייב שייפגש עם אבו מאזן בתוך יומיים. מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי: "דברים בלתי אחראיים"

צילום: דו"צ

שליח קטאר בעזה, מוחמד אל-עמאדי, אמר אמש (שלישי) במסיבת עיתונאים ברצועה כי "אילו ההסלמה האחרונה בעזה הייתה נמשכת לעוד שעות ספורות, העולם היה עד לאסונות הומניטריים". אל-עמאדי טען כי "אחד הפלגים הפלסטיניים יצר בעיה בגבול, אבל הגורמים העיקריים - חמאס וישראל - רצו שקט".

השליח הצהיר כי ייפגש בתוך יומיים עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן וראש ממשלת הרשות הפלסטינית מוחמד אשתיה. בעיתון אל-קדס דווח הבוקר כי אל-עמאדי עזב את רצועת עזה דרך מחסום ארז, ולא ברור האם הוא עושה את דרכו לתל אביב כדי לעקוב אחר יישום הבנות הרגיעה בעזה, או לרמאללה כדי לפגוש בכירים פלסטינים, לאחר שהצהיר על כוונתו להיפגש ביומיים הקרובים עם אבו מאזן ואשתיה.

בתגובה לדבריו, מזכ"ל הג'האד האסלאמי זיאד נחאלה דרש מהשליח הקטארי להתנצל בפני ההתנגדות הפלסטיניות על כך שהטיל על הארגון את האחריות להסלמה האחרונה. "אנו מודים לקטאר על הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה אולם, אין זה אומר כי נקבל את ההצהרות השליח הקטארי בהן חרג מתפקידו", אמר נחאלה, שתיאר את דבריו של אל-עמאדי כ"בלתי אחראיים".

לקריאה נוספת בנושא
הכסף הקטארי יועבר מחר לרצועה; המגבלות על סחורות יוסרו
קטאר תעביר לפלסטינים סיוע בשווי של 480 מיליון דולר
שליח האו"ם קרא לעצור את ההסלמה: "פועלים עם מצרים להרגיע"

מוחמד אל-עמאדי שגריר קטאר בעזה בתחת הכוח, 14 במאי 2019. צילום מסך
אל-עמאדי בתחנת הכוח בעזה, היום/צילום מסך

אל-עמאדי נכנס שלשום לפנות בוקר לרצועת עזה דרך מעבר ארז, בשעה שהחלה חלוקת הכסף הקטארי, בסכום של 480 מיליון דולרים. כ-108 אלף משפחות קיבלו מממשלת קטאר מענק של מאה דולרים. זאת כחלק מההבנות שהושגו בין ישראל וחמאס בתיווך מצרים והאו"ם. לדבריו, "המענק הנוכחי מיועד למשפחות עניות, לצורכי חשמל ונושאים הומניטריים. נושא המשכורות של פקידי עזה עדיין בדיון".

האמירות הקצתה כ-300 מיליון דולרים במענקים ובהלוואות לתמיכה בתקציב הרשות הפלסטינית לענפי הבריאות והחינוך. 180 מיליון הדולרים הנותרים יופנו לפעולות הצלה דחופה ולתמיכה הומניטרית, כמו גם לתמיכה בתוכניות האו"ם בגדה המערבית ובעזה ובשירותי החשמל.

"נקים בית חולים אזורי בגבול הצפוני של עזה בשטח 40 דונם, ומימון הדלק לעזה יימשך עד סוף השנה הנוכחית", הצהיר אל-עמאדי. "מתוך 180 מיליון דולר, 60 יוקצו לחשמל ואנו דנים עם חברת החשמל הישראלית בהגדלת קו מתח 161 במאה מגה וואט".

עוד באותו נושא

100 דולר לכל משפחה: חלוקת הכסף הקטארי ברצועת עזה החלה

לכתבה המלאה
העברת הכסף הקטארי למשפחות נזקקות ברצועת עזה. צילום מסך, אתר רשמי
המענק הנוכחי מיועד לצרכים הומניטריים. תור לחלוקת הכסף הקטארי ברצועת עזה/אתר רשמי, צילום מסך

מלאדנוב כינס אף הוא אתמול מסיבת עיתונאים, במהלכה איחל "שכל הצדדים ימלאו את תפקידם כדי שלא תקרוס הרגיעה". שליח האו"ם אמר בתגובה להסלמה האחרונה כי "בסוף השבוע שעבר היינו הכי קרובים למלחמה, היינו מתוחים. אנחנו זקוקים לשיתוף פעולה של כולם - הרשות, המצרים והישראלים, למען עזה ולשיפור חיי הפלסטינים כדי שתהיה להם תקווה. העזרה של קטאר חשובה לייצוב הרגיעה ושיפור המצב, בייחוד בתחום האנרגיה".

"מטרתנו היא להסיר את המצור מעזה, להשיב את האחדות ולכונן ממשלה לאומית דמוקרטית, שתאחד את הגדה ועזה", הוסיף השליח למזרח התיכון. "נמשיך לפעול עם כל הגורמים כדי להקים פרויקטים. נתרכז בתעסוקה זמנית, בשיתוף הבנק העולמית ותכנית הפיתוח של האו"ם, שפועל להקלת סבלם של תושבי עזה. נשתף פעולה עם כל הגורמים בתחומי האנרגיה והבריאות, אולם על הפלסטינים להתאחד כדי ליישמם".

עזה לאחר הפצצות חיל האוויר, 5 במאי 2019. רויטרס
"האו"ם פועל להקלת סבלם של תושבי עזה/רויטרס

ממשרד החוץ הקטארי נמסר בשבוע שעבר כי התמיכה באה מתוך קשרי האחווה, הערבות וההדדיות בין העם הקטארי והפלסטיני, וכי "הכסף יסייע לעם הפלסטיני לקבל צרכים הומניטריים בסיסיים לאור התנאים הקשים המוטלים עליהם על ידי כוחות הכיבוש הישראלי; הירידה בסיוע הבינלאומי ובתוכניות האו"ם; ואי-יכולתה של הכלכלה הפלסטינית למלא את הנדרש ממנה, נוכח המשברים והאתגרים עמם התמודדה בשנים האחרונות".

(עדכון ראשון: 22:00, 14/5)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully