וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השבת, הכותל והגיור: אלה ההסכמות המתגבשות בין הליכוד לחרדים

13.5.2019 / 9:21

מסתמנת הסכמה בין המפלגות על הנושאים השנויים במחלוקת בתחומי דת ומדינה. את העבודות בשבת ינסו למנוע באמצעות ועדה מקצועית, והכותל והכשרות ימשיכו להתנהל על פי הרבנות הראשית. פתרון הושג גם במשבר חוק הגיוס, כפי שפורסם בוואלה! NEWS. ח"כ לפיד: "מכרו אתכם בגדול"

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניב מעוז

הסכמות בין החרדים לליכוד:

  • עבודות בשבת: ועדה מקצועית תמנע את העבודות מראש
  • משבר הגיור: תוקם ועדה לבחינת הסוגייה
  • הכותל: יפעל בהתאם לקביעת הרבנות
  • כשרות: ימשיך לפעול תחת מונופול הרבנות
  • חוק הגיוס: יעדי הגיוס יוכלו להשתנות בעתיד

המשא ומתן הקואליציוני נכנס השבוע לישורת האחרונה, ובין הליכוד, ש"ס ויהדות התורה מתגבשת שורת הסכמות בנושאי דת ומדינה. לוואלה! NEWS נודע כי בנושאים השנויים במחלוקת - שבת, הכותל המערבי וגיור - גובשה הסכמה עקרונית וקוויה הכללים אינם פוגעים בסטטוס קוו הקיים.

חלק מההסכמות שגובשו עדיין בשלבי ניסוח סופיים. כך למשל, בסוגיית השבת, ביהדות התורה הציעו כי כדי למנוע פגיעה בשבת במרחב הציבורי באמצעות חברות ממשלתיות, יש לקיים על כך דיון בשלבי התכנון באמצעות ועדה מקצועית במשרד ממשלתי ובכך למנוע מראש קיום עבודות בשבת. לצורך כך, ביקשו להקים ועדה שתבחן שיקולים אלה מראש.

בליכוד אימצו את הרעיון אך טרם הוחלט האם מהלך זה יקודם באמצעות סעיף בהסכם הקואליציוני, בהחלטת ממשלה או בחקיקה.

לקריאה נוספת
בליכוד מבקשים לא לקדם חקיקה נגד היועמ"ש במשא ומתן הקואליציוני
למרות מחאת החרדים: ועדת השרים אישרה עבודות בשבת באירוויזיון
המחלוקת עם ליברמן ומוקש האירוויזיון: הרכבת הממשלה - תמונת מצב

יעקב ליצמן ואריה דרעי באירוע שבע ברכות לרגל חתונת בתו של דרעי. דצמבר 2015. יעקב כהן, מערכת וואלה! NEWS
חלק מההסכמות שגובשו עדיין בשלבי ניסוח סופיים. יעקב ליצמן ואריה דרעי/מערכת וואלה! NEWS, יעקב כהן

כדי לפתור את משבר הגיור, בליכוד הציעו לכל סיעות הקואליציה העתידית להקים צוות משותף כדי לבחון את הסוגיה לעומק. אחת הסיבות לכך שלא נמצא נוסח מוסכם הוא הפער העצום בין ש"ס ויהדות התורה לישראל ביתנו. בעוד שהחרדים דורשים לקדם חוק עוקף בג"ץ המעניק לראשונה בלעדיות למערך הגיור הממלכתי, ליברמן מבקש לאפשר גיורים ליברליים יותר. לא ברור האם ועדה מקצועית או פוליטית מסוגלת לפתור משבר כה מורכב, אך זו ההצעה העיקרית הנבחנת כעת.

בסוגיית הכותל המערבי, הליכוד עשוי לאמץ את הצעת ש"ס במשא ומתן הקואליציוני, לפיה, רחבת התפילה המרכזית בכותל המערבי תפעל בכפוף לסדרי התפילה הנהוגים במקום בהתאם לקביעת הרבנות הראשית לישראל. הנוסח, ככל שיקודם, צפוי להיות פחות בוטה אך הוא יכלול גם את הכניסה והיציאה המרכזית לכותל המערבי כך שלא תהיה לרפורמים, קונסרבטיבים או זרמים ליברליים אחרים דריסה ברחבה המרכזית. לא ברור כיצד ינהגו מול זרמים אלה ברחבת התפילה המכונה "עזרת ישראל" המיועדת להם כיום. גם במקרה זה, טרם גובש נוסח סופי.

ישיבת ממשלה,5 במאי 2019. רויטרס
בסוגיית הכותל המערבי, הליכוד עשוי לאמץ את הצעת ש"ס במו"מ הקואליציוני. נתניהו, החודש/רויטרס

גם בסוגית הכשרות, בליכוד נוטים לאמץ את דרישת ש"ס ויהדות התורה לשמר את המונופול של הרבנות הראשית לישראל ובמקביל אף לקיים את החלטת בג"ץ לנתק את הקשר בין המשגיח למושגח.

כמו כן, בהסכמים הקואליציוניים עם כלל מפלגות הקואליציה שתוקם, יוכנס סעיף נוסף שיתייחס באופן כללי לסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה, ולפיו ייקבע כי הכנסת לא תקדם הצעות חוק הקשורות בנושאים אלה ללא הסכמה גורפת של כלל סיעות הקואליציה. ועדה של נציגיהן יבחנו כל דבר לגופו מתוך מטרה לשמור על הסטטוס קוו הקיים בישראל. הליכוד גיבש נוסח מדויק לסעיף זה והעביר אותו לעיון שאר המפלגות שהביעו הסכמה עקרונית. סעיף דומה הופיע בהסכמים הקואליציוניים של הכנסת ה-20 היוצאת.

ההישג המשמעותי - הגיוס

ההערכה היא כי בימים שנותרו למשא ומתן הקואליציוני, הצדדים יגבשו את הנוסח להצעות אלה באופן סופי, כשהבסיס לנוסח יהיו השיחות המקדימות שקיימו בשבועות האחרונים. ככל שהצדדים יסכימו על ההצעות, זוהי פשרה משמעותית של המפלגות החרדיות שנמנעו מפגיעה בסטטוס קוו.

עם זאת, ההישג המשמעותי מבחינתן הוא בסוגיית הגיוס. כפי שנחשף בוואלה! NEWS, החרדים השיגו את השינוי העיקרי שביקשו, ולפי הצעת הליכוד לכל סיעות הקואליציה, נוסח החוק שאושר בקריאה ראשונה בכנסת היוצאת ישונה כך שלממשלה תהיה סמכות לשנות בעתיד את יעדי הגיוס המופיעים בחוק. עד כה ליברמן לא התבטא באופן פומבי האם יסכים להצעה זו.

ח"כ יאיר לפיד (כחול לבן) הגיב לפרסום, ואמר כי "יש סיכומים עקרוניים בין הליכוד למפלגות החרדיות. מכרו אתכם. בגדול. שימו לב גם לתרגיל הקבוע - הם מנסים להבליט את הנושאים העקרוניים, כדי שאף אחד לא ישים לב לזה שמדובר בתקציבים שלא היו כמותם מעולם".

יו"ר ש"ס אריה דרעי ויו"ר יהדות התורה יעקב ליצמן בפגישה בלשכת דרעי בירושלים, 7 במרץ 2019. ללא קרדיט, מערכת וואלה!
דרעי וליצמן בפגישה בלשכתו של דרעי, בחודש מרץ/מערכת וואלה!, ללא קרדיט

בעקבות ההסכמות, בארגון נשות הכותל מתחו ביקורת ואמרו: "במידה שתתקבל דרישת החרדים להעביר את הסמכויות לקביעת מנהג המקום בלעדית לרבנות הראשית לישראל, נשות הכותל לא יפסיקו את תפילתן - וימשיכו להגיע מידי חודש לעזרת הנשים, כפי שעשו ב30 שנה האחרונות". ענת הופמן יו"ר הנהלת נשות הכותל הוסיפה: "לא חששנו בעבר ממעצרים בשל תפילה והתעטפות בטלית, נמשיך באמונתנו בזכות התפילה של נשים".


(עדכון ראשון 06:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully