וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתיחות שלפני האירוויזיון: השבוע שבו הפסקת האש עלולה לקרוס

12.5.2019 / 8:27

אחרי ירי רקטות בקצב שטרם נראה כמותו, האיום ברחבי אוגדת עזה גובר ככל שמתקרבים לאירוויזיון וליום הנכבה. בג'יהאד כבר איימו שאם ישראל לא תקדם את ההבנות עד יום שני השקט יופר, ובצה"ל מעדיפים להגיב במיגוניות בטון, במקום לחזק את ההרתעה

צילום: אמיר בוחבוט

כוחות אוגדת עזה נערכו ביום שישי שוב להדוף את העימותים האלימים לאורך גבול רצועת עזה. בין צה"ל לפלסטינים חצצה גדר המערכת הישנה, ובחלקים אחרים ניצבה גדר שקשה מאוד לטלטל ומורכב מאוד לחצות. מתחת לפני האדמה מתקיים באיטיות ולאורך קילומטרים הפרויקט עתיר הבטון של תת-אלוף ערן אופיר - החומה התת-קרקעית נגד מנהרות הטרור.

איום מוחשי למה שעשוי להתחולל בחודשים הקרובים במרחב הנגב המערבי נראה בדמות שני מוקדי שריפה שפרצו בעומק השטח הישראלי. כוחות הכבאות התאמצו להשתלט על האש, שעל פי החשד נגרמה מבלוני טרור שהופרחו מרצועת עזה. במקביל, לא רחוק משם, לוחמי השריון ירדו מהטנקים והמתינו לטיולית כשברקע נשמעו הדי פיצוצי מטעני החבלה שהשליכו מחבלים לעבר כוחות צה"ל.

לקריאה נוספת בנושא
בכיר בג'יהאד האסלאמי מזהיר: "אם ישראל לא תעמוד בהבנות - נכריח אותה"
לאחר ההבנות בתיווך מצרים: מרחב הדיג ברצועת עזה יורחב מחדש
מנהיג הג'יהאד האסלאמי מאיים: במהלך הקיץ - תפרוץ מלחמה

רצועת עזה, 10 במאי 2019. אמיר בוחבוט
כוחות צה"ל נערכים בגבול הרצועה, אתמול/אמיר בוחבוט

היום הזה הסתיים בהרוג ועשרות פצועים פלסטינים שחיבלו בגדר המערכת, או איימו על כוחות צה"ל. קצינים בשטח אמרו כי אפקט הפצצות מתחילת השבוע עדיין מהדהד בעזה, ותושביה עוד לא מעכלים את ממדי ההרס. אולם ההיסטוריה באוגדת עזה מלמדת שהנהגת חמאס שולטת לרוב ביד רמה בנעשה בשטח ומכוונת את האלימות והטרור לגובה הרצוי מבחינתה. המציאות על הגדר היא לא יד המקרה.

בצה"ל נערכו לתגובה פלסטינית להרוג, אך מאוחר יותר דווח בכלי התקשורת המקומיים על רקטה ששוגרה ונפלה בשטח הפלסטיני. איתות לאיפוק של הפלגים הפלסטיניים, שממתינים לכניסת הכסף הקטארי ותחילת יישום ההבנות עם ישראל בתיווך מצרי.

האיום ברחבי אוגדת עזה יתגבר ככל שנתקרב ליום הנכבה ולאירוויזיון. לפחות לפי הודעות הג'יהאד האסלאמי ופרסומים בכלי תקשורת בלבנון, מקום מושבם של חלק מבכירי חמאס, במידה וישראל לא תקדם את יישום ההבנות עד יום שני - יראו עצמם הפלגים משוחררים מהפסקת האש.

עוד באותו נושא

מהומות אחרי ההסלמה: צעיר פלסטיני נהרג בגבול רצועת עזה

לכתבה המלאה

מילת המפתח: דיוק

במקום לחזק את ההרתעה מעדיפים בישראל להגיב בבטון, בחומות ובמיגוניות

איומים אלו, בשילוב המתח המובנה ששורר באזור, מחזיר את הגלגל לאחור לימי הקרב, כפי שביקש לכנותם הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי. ימי כהונתו של מפקד אוגדת עזה, תת-אלוף אליעזר טולדנו, מוכיחים את התחדשות התהליך האבולוציוני בגזרה: אבנים, פיגועי חדירה, מחבלים מתאבדים, מנהרות, מרגמות, מטענים, רקטות ושיגור טילי נ"ט מדויקים. הדיוק הוא מילה מעוררת דריכות בקהילת המודיעין, שהציבה לעצמה את הנושא כיעד בכל הזירות והגזרות.

ההחלטה לשגר טיל נ"ט מסוג קורנט, ולא אחת מעשרות אלפי הרקטות, התקבלה כדי לפגוע בדיוק רב במכונית ולהרוג אזרח ישראלי בפגיעה ישירה. החומה הדקורטיבית שנבנתה לאורך הכביש, ימים ספורים לאחר הירי, מצביעה על גודל הפער והבעיה בתפיסה. במקום לחזק את ההרתעה, או להיערך בהתאם בימי קרב, מעדיפים בישראל להגיב בבטון, בחומות ובמיגוניות.

מיגוניות ברצועת עזה, 10 במאי 2019. אמיר בוחבוט
מגיבים בבטון. מיגונית בעוטף עזה/אמיר בוחבוט

זהו האירוע השני באוגדת עזה בחצי השנה האחרונה. בפעם הקודמת טיל נ"ט מאותו הסוג פגע באוטובוס צבאי בגבעת "חץ שחור", שניות אחרי שעשרות חיילים ירדו ממנו. כתוצאה מהפיצוץ נפצע חייל באורח קשה. כעת, השאלה המתבקשת היא מה למדה האוגדה מהפיגוע הראשון כדי למנוע את הבאים?

בינואר 2015, בעת שכיהן כוכבי כאלוף פיקוד צפון, צה"ל כולו נדרך בגבול לבנון לקראת הנקמה על חיסולו של ג'יהאד מורניה. בכל זאת, הצליחה חוליית חיזבאללה להערים על הכוחות בשטח, גורמי המודיעין והפיקוד הבכיר ולהרוג קצין ולוחם מחטיבת גבעתי בהר דב.

שיגור טילי נ"ט על אזרחים בסבב הבא כבר לא יהיו בגדר הפתעה. לא מעט גורמים באוגדת עזה טוענים כי המושגים אחריות וגיבוי לא בהכרח מאפיינים את הפיקוד, ממנו מצופה לפעול ביצירתיות ולהפגין מנהיגות, דווקא בעת שהדרג המדיני מנסה לייצר משוואות חדשות ומנופי לחץ מול הפלגים הפלסטיניים.

צילום: אמיר בוחבוט

את ימי הקרב השבוע חתמו הפלגים ברצועת עזה בשיגור 700 רקטות לעבר שטח מדינת ישראל, 104 מהן נורו לעבר אשדוד תוך שעתיים - קצב אש יוצא דופן שלא היה כמותו באזור. הפלגים הוכיחו כי החמ"ל המשותף שלהם קוצר הישגים מבצעיים ומוציא אל הפועל תכנית אש מסודרת באמצעות מערכת פיקוד ושליטה חסינה מפני התקפות צה"ל.

כעת אפשר כבר להעריך כי בעימות הבא קצב האש עשוי להתגבר ולהגיע לממוצע עליו דיברו בצה"ל עד כה רק בהקשר הזירה הצפונית ויכולות חיזבאללה: אלף רקטות בטווח של עד 48 שעות. נדרש להעמיק בבחינת אחריות הטיפול בבורות ובחוליות השיגור, במחסני הרקטות ובתכנית האש של הפלגים. מאחר ונדמה שמדובר בתחום שלא זוכה ליחס ראוי על ידי פיקוד הדרום, יש לשאול: האם מפקד חיל האוויר עמיקם נורקין הוא מפקד לענייני תקיפות ברצועת עזה? ומה קרה מאז מבצע צוק איתן ליכולות המודיעין והתקיפה של פיקוד הדרום באוגדת עזה?

ירי רקטות מרצועת עזה לשטח ישראל ב-5 במאי 2019. רויטרס
ירי רקטות מרצועת עזה, השבוע/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully