וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 500 ימים בכלא: כתבי רויטרס שחשפו טבח במיאנמר שוחררו

7.5.2019 / 12:49

העיתונאים מסוכנות הידיעות הבריטית נשלחו לשבע שנות מאסר בשל דיווחיהם על הטבח בבני הרוהינגיה המוסלמים. אחרי הביקורת הבינלאומית, הנשיא החליט לשחרר אותם בחנינה המונית לכבוד השנה החדשה. "לא יכול לחכות ללכת לחדר החדשות שלי", אמר אחד מהם בצאתו מבית הכלא

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

שני עיתונאים שנכלאו במיאנמר בשל דיווחיהם על רצח העם של מיעוט הרוהינגיה המוסלמי שוחררו היום (שלישי) מבית הכלא אחרי יותר מ-500 ימים מאחורי הסורגים. השניים, ווה לונג בן ה-33 וקייאו סו או בן ה-29 מסוכנות הידיעות הבריטית רויטרס, נשלחו לשבע שנות מאסר בחודש ספטמבר האחרון, במקרה שזכה לגינויים מצד הקהילה הבינלאומית ופעילים לזכויות אדם.

ברויטרס, שאמרו שכתביהם לא ביצעו כל פשע, קראו לשחרורם של השניים. נשיא מיאנמר, וויין מיינט, שחרר אלפי אסירים נוספים במסגרת חנינה המונית שעליה החליט בחודש שעבר. זאת, על פי הנוהג המקובל במדינה לשחרר אסירים רבים לקראת השנה החדשה, שתחל ב-17 באפריל.

בצאתו מבית הכלא אינסיין שבפאתי יאנגון, ווה לונג חייך בפני הכתבים ומבקשי שלומו שהמתינו לו בחוץ. גם קייאו סו חייך ונופף לכתבים. ווה לונג הרים את אגודליו באוויר ואמר: "אני שמח ונרגש לראות שוב את המשפחה והעמיתים שלי. אני לא יכול לחכות ללכת לחדר החדשות שלי".

לקריאה נוספת:
בשל התנגדות הפליטים: בנגלדש דוחה את החזרת הרוהינגיה למיאנמר
בשל רצח הרוהינגיה: אמנסטי שוללת ממנהיגת מיאנמר את תואר "שגרירת מצפון"
מבסיסים סודיים בהרים: קמפיין הרשת הסודי של צבא מיאנמר נגד הרוהינגיה

עיתונאי רויטרס ווה לונג וקייאו סו או מנופפים לכתבים מחוץ לבית הכלא אינסיין בפאתי יאנגון מיאנמר ב-7 במאי 2019. רויטרס
מנופפים לכתבים מחוץ לבית הכלא. עיתונאי רויטרס עם שחרורם, היום/רויטרס

העורך הראשי של רויטרס, סטיבן ג'יי אדלר, בירך על שחרורם. "אנחנו שמחים מאוד שמיאנמר שחררה את הכתבים האמיצים שלנו, ווה לונג וקייאו סו או", אמר. "מאז מעצרם לפני 511 ימים, הם הפכו סמל לחשיבות התקשורת החופשית ברחבי העולם. אנחנו מקבלים את שובם בברכה".

דובר הממשלה אמר כי ההחלטה התקבלה בעקבות מכתב של המשפחות למנהיגה אונג סאן סו צ'י, כלת פרס נובל לשלום שתדמיתה הוכתמה קשות בעקבות הטבח במיעוט המוסלמי. "זה היה באינטרס של המדינה", אמר הדובר. הוא הסביר כי ניתן היה לשקול חנינה רק אחרי מיצוי ההליך המשפטי.

גם האו"ם בירך על שחרור שני העיתונאים, ואמר כי הוא רואה זאת כסימן למחויבותה של הממשלה לדמוקרטיזציה. שגרירות ארצות הברית במדינה אמרה כי היא שמחה לראות את השניים שבים לחיק משפחותיהם.

עוד באותו נושא

מיאנמר: שני כתבי רויטרס שחשפו טבח ברוהינגים יישארו בכלא

לכתבה המלאה
אחרי 500 ימים בכלא: כתבי רויטרס ווה לונג  וקייאו סו או שחשפו טבח במיאנמר משוחררים לביתהם, מיאנמר 7 במאי 2019. רויטרס
באו"ם ובארה"ב בירכו. העיתונאים אחרי שחרורם/רויטרס

לפני חודש דחה בית המשפט העליון של המדינה את הבקשה לשחרורם וקבע כי "ההחלטה הזאת עומדת בעינה". השניים חשפו כי כוחות הביטחון הוציאו להורג עשרה גברים מוסלמים במהלך מבצע צבאי ב-2017, אולם הם הואשמו בכך שחשפו סוד מדינה אחרי שנשאו מסמכים סודיים.

הטבח שאותו חקרו השניים הוא המקרה היחיד של הרג רוהינגים שבו הודה הממשל. עד אז, הצבא הכחיש כי חייליו הוציאו להורג ללא משפט רוהינגים, שמאות אלפים מהם ברחו ממדינת ראכין שבצפון מיאנמר אל בנגלדש השכנה. חוקרים של האו"ם מאשימים את בכירי הצבא ברצח עם ותקפו את המנהיגה של המדינה, אונג סאן סו צ'י, כלת פרס נובל לשלום, שלא הצליחה לעצור את המבצע הרצחני של כוחות הביטחון.

(עדכון ראשון: 7:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully