וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל רצח הרוהינגיה: אמנסטי שוללת ממנהיגת מיאנמר את תואר "שגרירת מצפון"

12.11.2018 / 19:31

אונג סן סו צ'י, כלת פרס נובל לשלום שהפכה למנהיגה האזרחית של המדינה, איבדה את התואר בשל הזוועות שביצע הצבא במיעוט המוסלמי. "בגדה בערכים שלמענה נאבקה בעבר"

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

תנועת אמנסטי אינטרנשיונל הודיעה הערב (שני) כי היא חוזרת בה מהענקת הפרס ותואר הכבוד הגבוה ביותר שלה, "שגרירת מצפון", למנהיגה האזרחית של מיאנמר אונג סן סו צ'י, בשל "בגידתה המבישה" בערכים שבעבר ייצגה.

מי שנחשבה לאחד מהסמלים הגדולים ביותר של המאבק הלא אלים למען זכויות אדם, שזיכה אותה אף בפרס נובל לשלום, הפכה בשנים האחרונות למושא לביקורת מצד אלו ששיבחו אותו והוקירה את פועלה לאורך השנים.

מזכ"ל אמנסטי אינטרנשיונל נאידו קומי הודיע לה אתמול במכתב על החלטת התנועה על שלילת הפרס שהוענק לה בשנת 2009. במכתבו הודיע קומי כי בנקודת האמצע לכהונתה של סו צ'י ושמונה שנים לאחר ששוחררה ממעצר הבית שבו הוחזקה במשך שנים ארוכות, התנועה מאוכזבת מהעובדה שמנהיגת מיאנמר לא השתמשה בסמכותה הפוליטית או המוסרית כדי לשמור על זכויות האדם, הצדק או השוויון במיאנמר.

לקריאה נוספת בנושא
האו"ם: להעמיד לדין את מפקדי צבא מיאנמר על רצח עם נגד הרוהינגיה
פרס נובל מוכתם בדם: לוחמת החופש שהפכה למשרתם של גנרלים אכזרים

אונג סן סו צ'י ורמטכ"ל צבא מיאנמר. רויטרס
"אינה מייצגת עוד תקווה". סו צ'י ורמטכ"ל צבא מיאנמר/רויטרס

קומי ציין במכתבו את אדישותה המופגנת כלפי הזוועות שמבצע צבא מיאנמר ואת חוסר הסובלנות ההולך וגובר במדינה וצמצום חופש הביטוי.

"כשגרירת מצפון של אמנסטי אינטרנשיונל, ציפינו שתמשיכי להשתמש בסמכותך המוסרית כדי להתבטא נגד אי-צדק באשר תראי אותו, לכל הפחות במיאנמר עצמה". כתב קומי. "כעת, אנחנו מיואשים עמוקות מהעובדה שאת אינך מייצגת יותר את התקווה, האומץ וההגנה הבלתי מתפשרת על זכויות האדם. אמנסטי אינטרנשיונל אינה יכולה להצדיק את המשך מעמדך ככלת פרס שגרירת מצפון מטעמה, ולפיכך, בעצב עמוק, אנו חוזרים בנו מהענקת הפרס והתואר".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
פליטים רוהינגים בבנגלדש, אוקטובר 2017. רויטרס
האו"ם קבע כי צבא מיאנמר אחראי לרצח עם. פליטים רוהינגים/רויטרס

באמנסטי אינטרנשיונל ישראל קראו לישראל לעצור את הסיוע הביטחוני למיאנמר, שעמה היא מנהלת יחסים קרובים. לפי הארגון, על אף ששר הביטחון אביגדור ליברמן טען בשם ממשלת ישראל כי התעשיות הביטחוניות הצטרפו לאמברגו הנשק העולמי על מיאנמר, ישראל טרם הוכיחה כי אסרה על כל הייצוא הביטחוני הפרטי ועל הסחר דרך גורמים מתווכים.

"הכרזות ישראל הן מס שפתיים בלבד ויש מקום להניח כי הייצוא הביטחוני מישראל למיאנמר נמשך גם בימים אלה", אמרו בארגון.

פשעים נגד האנושות

מאז הפכה סו צ'י למנהיגה בפועל של הממשלה האזרחית באפריל 2016, ממשלה היה מעורב באופן פעיל בהפרה של זכויות אדם ובהנצחת הפרות שהחלו טרם כהונתה. היא מואשמת בכך שלא התייחסה לזוועות שביצע הצבא ברוהינגיה שבמדינת ראקין, שחיים שם כבר שנים ארוכות תחת אפרטהייד שמהווה פשע נגד האנושות. הכוחות טבחו אלפים מהם, אנסו נשים ונערות, עצרו ועינו גברים ונערים והעלו באש מאות כפרים שנשרפו כליל. יותר מ-720 אלף מבני המיעוט נמלטו לבנגלדש והאו"ם קבע כי יש להעמיד את ראשי הצבא לדין בגין רצח עם.

אף על פי שהממשלה האזרחית אינה שולטת בצבא, סו צ'י ומשרדה הגנו על כוחות הביטחון מפני הטלת אחריות בכך שהמעיטו מערכם של האישומים, הקטינו אותם או הכחישו אותם מכל וכל. כמו כן, לפי אמנסטי, הם שיבשו חקירות בינלאומיות של הפרות זכויות האדם. הממשל תחתיה אף עורר באופן פעיל את העוינות כלפי הרוהינגיה, תייג אותם כ"טרוריסטים", האשים אותם בהצתת כפריהם ובתיהם וב"זיוף אונס". התקשורת הממלכתית אף פרסמה מאמרים מסיתים וגזעניים ששללו את האנושיות שלהם, והתייחסו אליהם כאל "פרעושים אנושיים מחליאים" או כ"קוצים" שיש לעקור.

בנוסף לכך, באזורים שבהם לממשלה האזרחית יש את הסמכות לבצע רפורמות ולשפר את ההגנה על זכויות האדם, בעיקר את חופש הביטוי, ההתאגדות וההתאספות, בשנתיים מאז עלתה סו צ'י לשלטון, מגני זכויות האדם, פעילים ועיתונאים נעצרו ונכלאו בשעה שאחרים נחשפו לאיומים ולהטרדות בשל עבודתם. הממשל לא ביטל חוקים דכאניים, לרבות אלו שבהם נעשה שימוש כדי להחזיק את סו צ'י עצמה במעצר בית שנים רבות. היא אף הגנה על השימוש בחוקים כאלו, גם ביחס לכליאתם של שני עיתונאי רויטרס שתיעדו את מעשי הטבח על ידי הצבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully