וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם: להעמיד לדין את מפקדי צבא מיאנמר על רצח עם נגד הרוהינגיה

27.8.2018 / 10:50

בדוח נוקב הואשמו ראשי הצבא באחריות למעשי רצח ואונס המוניים של המיעוט המוסלמי, והוטלה אחריות גם על הממשלה האזרחית של כלת נובל לשלום סו צ'י. "תרמה לביצוע פשעי זוועה"

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

צבא מיאנמר אחראי למעשי הרג ואונס המוניים של מיעוט הרוהינגיה המוסלמי תוך "כוונות לרצח עם" - כך אמרו היום (שני) חוקרים של האו"ם בדוח מקיף שפורסם ברקע ציון יום השנה לתחילת המבצע הצבאי נגד חמושים במדינת ראקין בתגובה למתקפה על עשרות עמדות משטרה וצבא.

בדוח קראו החוקרים להעמיד לדין את מפקד צבא מיאנמר וחמישה גנרלים בכירים בגין "הפשעים החמורים ביותר" והטילו אחריות גם על ממשלתה האזרחית של אונג סן סו צ'י, כלת פרס נובל לשלום.

ממשלת מיאנמר, שקיבלה מראש עותק של הדוח, לא הגיבה על ההאשמות החמורה נגדה. גם דובר הצבא לא הגיב.

לקריאה נוספת בנושא
עם נשק וחיבוק מישראל, מיאנמר משמידה מיעוט מוסלמי באכזריות

פרס פוליצר: פליטים בגבול מיאנמר- בנגלדש. רויטרס
700 אלף נמלטו לבנגלדש. פליטים רוהינגים/רויטרס

כ-700 אלף מבני המיעוט, שאינו זכאי לאזרחות במיאנמר מאחר שהם מוגדרים כמהגרים בלתי-חוקיים, נמלטו מאז תחילת המבצע, רובם חיים במחנות פליטים בבנגלדש. לפי הדוח, פעולת הצבא, שכללה שריפת כפרים, "הייתה חסרת פרופורציות בהשוואה לאיומים הביטחוניים האמתיים".

עוד באותו נושא

פרס נובל מוכתם בדם: לוחמת החופש שהפכה למשרתם של גנרלים אכזרים

לכתבה המלאה
שרת החוץ של מיאנמר אונג סן סו צ'י בנאום בפני עצרת האו"ם, 21 בספטמבר 2016. רויטרס
לא הגנה על האוכלוסייה האזרחית. סו צ'י באו"ם, 2016/רויטרס

ממשלתה של סו צ'י הואשמה בכך שאפשרה לנאומי שנאה לשגשג, שהשמידה מסמכים ונכשלה בהגנה על מיעוטים מפני פשעים נגד האנושות שביצע הצבא במדינות ראקין, קצ'ין ושאן. בכך, נטען, היא "תרמה לביצוע פשעי זוועה".

עוד נטען כי היא לא השתמשה "בעמדה כראש המדינה בפועל, ולא בסמכותה המוסרית, כדי לצמצם או למנוע את האירועים, או לנצל הזדמנויות אחרות כדי למלא את אחריותה בהגנה על אוכלוסייה אזרחית".

ממשלתה של סו צ'י דחתה את רוב הטענות שעלו נגד כוחות הביטחון. היא בנה מרכזי קליטה לקליטתם מחדש של הפילטים, אך סוכנויות הסיוע של האו"ם אמרו כי המצב בשטח עדיין לא בטוח עבורם.

מנהיג החונטה של מיאנמר בביקור בישראל, ספטמבר 2015. פייסבוק, צילום מסך
רמטכ"ל צבא מיאנמר עם הרמטכ"ל איזנקוט במהלך ביקורו בישראל, ספטמבר 2015/צילום מסך, פייסבוק

האו"ם מגדיר רצח עם כפעולות שנועדו להשמיד, בצורה חלקית או מלאה, קבוצה לאומית, אתנית, גזעית או דתית. הגדרה כזו היא נדירה תחת החוק הבינלאומי, אך נעשה בה שימוש במדינות כמו בוסניה וסודאן וגם כדי להגדיר את הקמפיין שניהל ארגון "המדינה האסלאמית" נגד המיעוט היזידי בעיראק ובסוריה.

"הפשעים במדינת ראקין, והאופן שבו הם בצעו, דומם באופיים, בחומרתם ובהיקפם לאלו שאפשרו לבצע רצח עם בהקשרים אחרים", נכתב בדוח שחיברו חברי כוח המשימה הבינלאומי העצמאי לחקר העובדות במיאנמר.

ב-20 העמודים האחרונים של הדוח נכתב: "יש מספיק מידע כדי להוציא צו לחקור ולהעמיד לדין בכירים בטטמדאו (צבא מיאנמר), כך שבית משפט יוכל לקבוע את אחריותם לרצח העם במדינת ראקין".

פליטים רוהינגים מתפללים במחנה פליטים בבנגלדש לציון שנה לרצח העם על ידי צבא מיאנמר, 25 באוגוסט 2018. רויטרס
הפגנה לציון שנה לרצח העם במחנה פליטים בבנגלדש, שבת/רויטרס

הפאנל של האו"ם, שבראשו עמד התובע הכללי לשעבר של אינדונזיה מרזוקי דרוסמן, ציין את רמטכ"ל צבא מיאנמר, גנרל מין אונג הליאנג, וחמישה בכירים אחרים כמי שצריכים לעמוד לדין. בהם גם בריגדר-גנרל אונג אונג, מפקד אוגדת חיל הרגלים ה-33, שפיקד על המבצעים בעיירת החוף אין דין, שבה הוצאו להורג עשרה שבויים רוהינגים, גברים ונערים, בידי כוחות הביטחון.

הטבח נחשף על ידי שני כתבים של רויטרס - ווה לון, 32, וקייאו סו, בן 28, שנעצרו בעקבות זאת בדצמבר ועומדים לדין בגין עבירות על סודות מדינה. בית המשפט היה אמור לגזור את דינם היום, אך דחה את ההחלטה ל-3 בספטמבר. באפריל, נשלחו שבעה חיילים לעשר שנות מאסר עם עבודות פרך בשל מעורבות בטבח.

ארבעת הגנרלים הנוספים שהוזכרו בדוח היו סגן הרמטכ"ל, סו ווין; מפקד היחידה למבצעים מיוחדים, אונג קיו זואו; המפקד של המחוז המערבי, מאונג מאונג סואה ומפקד אוגדת חיל הרגלים ה-99, ת'אן או.

"דיכוי ממוסד מלידה ועד מוות"

החוקרים קראו למועצת הביטחון של האו"ם להבטיח כי כל האחראים יעמדו לדין, דרך הפניית מיאנמר לבית הדין הפלילי הבינלאומי או דרך הקמת טריבונל מיוחד. "עליה לאמץ סנקציות אישיות, כולל איסורי נסיעה והקפאת נכסים, נגד מי שמחזיק באחריות הגדולה ביותר על פשעים חמורים, תחת החוק הבינלאומי", נכתב. הם קראו להטיל אמברגו נשק על מיאנמר.

הפאנל, שהוקם בשנה שעברה, ראיין 875 קורבנות ועדים בבנגלדש ובמדינות אחרות, בחן מסמכים, סרטונים, תמונות ותמונות לוויין.

לפי הדוח, עשורים רבים של קידום סטיגמות שליליות נגד הרוהינגיה בתמיכת המדינה הסתיימו ב"דיכוי ממוסד מלידה ועד מוות". בדוח נכתב: "פעולות הצבא, שזכו לחסינות מלאה, מעולם לא זכו לדין וחשבון. התגובה הסטנדרטית שלו היא להכחיש, לדחות ולשבש".

החוקרים גם ביקרו את פייסבוק, על כך שלא הצליחו למנוע את הפצת האלימות והשנאה נגד המיעוט המוסלמי. "התגובה הייתה אטית ולא יעילה, חרף השיפור שנרשם בחודשים האחרונים", נכתב. "צריך לבחון בצורה עצמאית ויסודית את התרומה של הפוסטים וההודעות בפייסבוק לאלימות ולאפליה בעולם האמתי".

בפייסבוק סירבו להגיב ואמרו כי הם טרם ראו את הדוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully