וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רגע של ניצחון": שרדה את השואה והפעילה את הצפירה עם נכדתה

2.5.2019 / 17:03

אידה בראונשטיין, ניצולת שואה בת 78, הפעילה הבוקר עם נכדתה, חיילת בפיקוד העורף, את צפירת יום השואה. בראונשטיין עלתה מאוקראינה בשנת 1958, לאחר שבמשך עשור חיו היא ומשפחתה כפליטים. "הפעלת הצפירה יחד עם נכדתי, המשרתת בצבא ההגנה לישראל, הוא רגע היסטורי עבורי"

צילום: דובר צה"ל, עריכה: ליר שפיגלר

סמלת איה בראונשטיין, מפעילת התרעה בחמ"ל ההתרעה של פיקוד העורף, הפעילה היום (חמישי) את צפירת יום השואה ביחד עם סבתה, אידה בראונשטיין, ניצולת שואה בת 78 מכפר סבא.

הוריה של אידה התגוררו באוקראינה, וכשהחלה השואה, אידה עדיין לא נולדה. אימה יינטה, נלקחה למחנה ריכוז, ואביה מאיר, למחנה עבודה. אידה נולדה ב-1941 במחנה הריכוז אליה אימה נלקחה, שם ניתן לה שמה, שפירושו "יהודי" ביידיש. בגיל שנה, חלתה אידה במחלה קשה בעקבות הקור, אך שרדה.

לקראת סוף המלחמה, בשנת 1944, פונו האנשים ממחנה הריכוז בו שהתה אידה, ומשפחות רבות נדדו במטרה למצוא מקלט. אידה ואימה הגיעו לעיירה קטנה בשם נובוסליצה, שבמערב אוקראינה. הן השתכנו באחד מהמבנים הנטושים עם מספר משפחות נוספות, ועסקו בהכנסת ומכירת מזון לחיילים הרוסים.

עוד בוואלה! NEWS
השירים חשפו את הזוועות: כך הסבירו לילדי ארץ ישראל את השואה
"נלחמו עד הכדור האחרון": עדות מוקדמת על מרד גטו ורשה נחשפת
סקר באוסטריה: יותר מחצי מהאזרחים לא יודעים כמה יהודים נרצחו בשואה

ניצולת השואה אידה בראונשטיין ונכדתה, סמל איה בראונשטיין, במהלך הפעלת הצפירה ביום הזיכרון לשואה והגבורה 2 במאי 2019. דובר צה"ל, אתר רשמי
רגע הפעלת הצפירה, אידה ואיה בורנשטיין/אתר רשמי, דובר צה"ל

במשך הזמן, התברר כי גם אביה של אידה שרד, והוא לא ידע כי היא נולדה במהלך המלחמה. במשך עשור חיו השלושה כפליטים וחיפשו מקום לגור בו. אז, ב-1958, עלתה המשפחה לארץ.

את בעלה, ראובן בראונשטיין, פגשה בבית אריזה בו עבדו יחידו במושב גן חיים. ראובן נולד ברומניה וגם הוא ניצול שואה. הם התחתנו ונולדו להם ילדים ונכדים, ביניהם איה.

עוד באותו נושא

"להזכיר לעולם את הזוועות": שידור ישיר ממצעד החיים ה-31

לכתבה המלאה
ניצולת השואה אידה בראונשטיין ונכדתה, סמל איה בראונשטיין, במהלך הפעלת הצפירה ביום הזיכרון לשואה והגבורה 2 במאי 2019. דובר צה"ל, אתר רשמי
בזכות החיילים המדינה ממשיכה להתקיים ובכך אנו מגשימים את חזון העם היהודי". אידה ואיה בורנשטיין/אתר רשמי, דובר צה"ל

הגעתי ארצה בגיל 17, רציתי נורא להתגייס אך לא יכולתי", אמרה אידה בראונשטיין, "עזרתי למשפחתי והתחלתי לעבוד לפרנסתי. הפעלת הצפירה ביום השואה יחד עם נכדתי איה, המשרתת בפיקוד העורף בצבא ההגנה לישראל מהווה עבורי רגע היסטורי, רגע של ניצחון. אני מודה לכל החיילים המגנים על המדינה במסירות נפש, בזכותם המדינה ממשיכה להתקיים ובכך אנו מגשימים את חזון העם היהודי".

"מאז שאני זוכרת את עצמי יום השואה תמיד היה יום מאוד מרגש בבית שלי", מעידה הנכדה איה. "והשנה על אחת כמה וכמה. סבתא שלי היא אישה מאוד מיוחדת, היא המודל לחיקוי שלי, זכיתי לשמוע את הסיפור שלה מפיה ואני מעריצה את הדרך שבה היא ניווטה את חייה. אני שמחה שהזכות הזו נפלה בחלקנו, זוהי סגירת מעגל וניצחון גדול עבורנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully