וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבו מאזן מציב אקדח מול ישראל, ומשחק ברולטה שבה כולם עלולים להפסיד

29.4.2019 / 13:25

בעיני יו"ר הרשות הפלסטינית, ויתור לישראל בקבלת כספי מיסים מקוזזים הוא עילה למלחמה, שעלולה להוביל לערעור המצב הכלכלי בגדה המערבית. החלטתו עשויה להתפוצץ לא רק בפני הפלסטינים - אלא גם בפני ישראל, שמבינה את החשיבות שבשמירה על היציבות ברשות

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הוביל הבוקר (שני), שלא כהרגלו, את ישיבת הממשלה הפלסטינית שבראשותה עומד מוחמד שתייה. אבו מאזן, שיהיה בקרוב בן 84, נשמע נחרץ ושש אלי קרב מתמיד. הוא המשיך בקו שאותו מציגה הרשות זה כחודשיים - לדבריו, אין בכוונת הרשות להסכים לקבל מישראל כספי מיסים מופחתים, לאחר שישראל מנכה מהם את כספי קצבאות האסירים ומשפחות ההרוגים.

אבו מאזן, כך נראה, החליט שלא להתקפל ויהי מה. לראייתו, הוויתור לישראל בסעיף זה הם "קזיוס בלי", עילה למלחמה. זו אינה מלחמה שבמסגרתה יורה על פיגועים או על לחימה של ממש מול ישראל, אלא מלחמה מסוג אחר - סירוב לקבל לחלוטין את כספי המיסים של הרשות מידי ישראל. תשלום מופחת של משכורות פקידי הרשות הפלסטינית, עד כדי עצירה של תשלום מוחלט של משכורות ובטווח הארוך, יובילו לערעור המצב הכלכלי בגדה המערבית, שמהווה את אחד המנועים החשובים בשמירה על היציבות היחסית של המצב הביטחוני שם.

עוד בוואלה! NEWS:
הביקורת מבית תגביר את הטרור: סינוואר לא מחכה לעסקת המאה
אבו מאזן על "עסקת המאה" של טראמפ: נתניהו לא מאמין בשלום
בכיר פלסטיני: אבו מאזן מוכן לפגוש את נתניהו ללא תנאים מוקדמים

אבו מאזן עם פמלייתו בדרך לכינוס הליגה הערבית בקהיר, מצרים 21 באפריל 2019. רויטרס
החליט שלא להתקפל ויהי מה. אבו מאזן/רויטרס

במילים הכי פשוטות, אבו מאזן החליט לשחק ברולטה רוסית מול ישראל. הוא מציב מול ישראל "אקדח" עם קליעים ביודעו שהחלטה מסוג זה עלולה להתפוצץ בפניו בצורת פירוק הרשות, או בפנייה של ישראל בצורת התקוממות חלקית או נרחבת. בכך, הוא מבקש להרתיע את ממשלת נתניהו ולייצר הישג. אולם, בשונה מרולטה רוסית, התרחיש הסביר יותר הוא שהאקדח הכלכלי של אי קבלת כספי המיסים עלול להתפוצץ בפניהם של שני הצדדים.

עוד באותו נושא

אבו מאזן: מסרבים לקבל את כספי המסים של ישראל לאחר הקיזוז

לכתבה המלאה

"ישראל לחצה על הרשות לקבל את הכספים"

במהלך ישיבת הממשלה, הוסיף אבו מאזן כי בחודש הקרוב, הוא חודש הרמדאן, הצליחה הרשות לוודא תשלום של סכום מוגדל ממשכורות פקידי הרשות. כלומר, בחודשיים האחרונים שולם סכום המגיע למחצית מהמשכורת של פקידי הרשות, ובחודש הבא יועלה השכר לכ-60% מהמשכורת. הוא סיפר כי הרשות פנתה למדינות ערב וביקשה רשת ביטחון של כ-100 מיליון דולר, אך עד כה לא קיבלה תשובה.

ואכן, גם אבו מאזן מבין את חשיבות תשלום משכורות פקידי הרשות בחודש הרמדאן. זהו חודש קריטי, שבו מצוקה כלכלית שעלולה להתפתח בגדה, תשליך לרעה על מעמד הרשות וכמובן על היציבות הביטחונית. גם בישראל מודעים לכך. בנוסף לכך, האירועים המיוחדים המצוינים ברחבי הגדה כבכל שנה עלולים גם הם להפוך לנפיצים במיוחד לנוכח המשבר מול ישראל - יום הנכבה ב-14 במאי ויום הנכסה ב-4 ביוני. אבו מאזן סיפר כי ישראל, באמצעות שר האוצר משה כחלון, ניסתה ללחוץ על הרשות במהלך הפגישה עם השר לעניינים אזרחיים חוסיין א-שייח, להסכים לקבל את הכספים המופחתים, אך הרשות מסרבת לעשות זאת.

משה כחלון וביבי נתניהו, 03.04.2019. רויטרס
מבין שלפירוק הרשות עלול להיות מחיר ביטחוני קשה. נתניהו עם כחלון/רויטרס

האיום של הרשות אינו ריק מתוכן. אמנם ייתכן שכמה מהחברים העתידיים בממשלת נתניהו העתידית יראו בשמחה את פירוק הרשות, או את פשיטת הרגל שלה, אלא שלמהלך שכזה צפוי להיות מחיר ביטחוני קשה. גם שר הביטחון וראש הממשלה בנימין נתניהו מבין זאת, ומכאן הדחיפות שבשליחת שר האוצר כחלון לפגישה עם חוסיין א-שייח והדיונים האינטנסיביים במערכת הביטחון סביב ההשלכות האפשריות של אי קבלת כספי הרשות.

האטה כלכלית בגדה המערבית משמעותה תסיסה ביטחונית, ובמקביל התערערות התיאום הביטחוני מול הרשות, שהפך לנדבך קריטי בתפיסת הביטחון של ישראל ביהודה ושומרון. האירוניה היא שביטחונם של אותם גורמים בימין, כמו בצלאל סמוטריץ' וחבריו למפלגה, שרוצים בפירוקה של הרשות, תלוי לא מעט באותו תיאום ביטחוני ובפעילות של מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully