וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מול גל האנטישמיות: האם הנשיא היהודי של אוקראינה יוביל למהפכה?

הרב פנחס גולדשמידט

28.4.2019 / 20:14

אם לפני שנה היו מספרים לנשיא ארגון ועידת רבני אירופה כי במדינה הסובלת מפעולות אלימות המזכירות את המאה ה-20 ייבחר מנהיג יהודי - הוא לא היה מאמין. עם זאת, הדרך להוקעת התהליכים האנטישמיים והמנהיגים הלאומנים באירופה עדיין ארוכה. טור מיוחד

בחירות באוקראינה/צילום: רויטרס

בשנה האחרונה נאלצו יהודי אירופה להתמודד מול אנטישמיות שהרקיעה שחקים חדשים. הטרור הגזעני הרים את ראשו וחווינו אווירת פחד שכללה איומים גלויים, פיגועים וניסיונות לפגע בבתי כנסת ובבתי עסק יהודיים. האירועים הללו לא נותרו רק ברחובות. נבחרי ציבור קיצוניים בבתי הפרלמנט האירופיים, ובעיקרם נציגי הימין הקיצוני במדינות השונות, מובילים תהליכים שמסכנים את יכולתם של היהודים להתקיים באמצעות חוקים הפוגעים בחופש הדת ובקיום מצוות היהדות, כמו חוקי שחיטה כשרה וברית מילה. הציבור במדינות הללו רואה את התנהלותם, ובהתאם לכך מחקה אותם בפעולות אלימות שמזכירות את המאה ה-20.

כנשיא ארגון ועידת רבני אירופה, אנו מהווים חוד החנית בשמירה על הקהילות היהודיות. בשנה האחרונה נתקלנו בעשרות פניות מהקהילות באוקראינה על החשש בו הן נמצאות. לפני שנה אירעה במדינה מתקפת אנטישמיות, כשלציון יום הולדתו של היטלר ניאו-נאצים יצאו לחגוג, חיללו קברי אחים ומצבות לנרצחי שואה וריססו כתובות אנטישמיות באתרים מרכזיים. זאת לצד מקרים נוספים רבים באוקראינה של אלימות מצד פעילים ניאו-נאצים מקומיים.

לקריאה נוספת בנושא
"מתנת" פוטין לנשיא החדש: תושבי מזרח אוקראינה יקבלו אזרחות רוסית בקלות
שחיתות, אוליגרכים ופוטין: הפרק הבא בכיכובו של נשיא אוקראינה
מדגמים באוקראינה: הקומיקאי היהודי נבחר לנשיאות ברוב גדול

נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי לאחר ניצחונו בבחירות, 21 באפריל 2019. רויטרס
לא הייתי מאמין שעתיד להיבחר נשיא יהודי. זלנסקי/רויטרס

אני מוכרח להודות, לפני שנה, מיד לאחר אותם אירועים לא הייתי מאמין לו היו מספרים לי שעתיד להיבחר נשיא יהודי. יחד עם זאת, לא צריך לרתום את העגלה לפני הסוסים - הדרך להוקעת התהליכים האנטישמיים במדינות אירופה, ודאי באוקראינה, עדיין ארוכה. במהלך קמפיין הבחירות שלו הנשיא הנבחר, ולדימיר זלנסקי, לא הבליט את יהדותו וצפו שימשיך להצניע אותה, מתוך חשש שהדבר יפגע בכוחו בבחירות הבאות.

למרות זאת, אני מעריך כי זלנסקי יתאמץ לסייע לקהילה היהודית הקטנה יחסית שבמדינתו, המונה כ-120 אלף איש, ויבלום בהצלחה ניסיונות לחקיקה שעלולה לפגוע בחופש הדת ובמצוות היהדות. הדבר גם יקנה לו נקודות ביחסים עם ארצות הברית, בה אוקראינה תלויה היום יותר מתמיד.

עוד באותו נושא

אוקראינה בוחרת: הקומיקאי היהודי בדרך להיות הנשיא הבא

לכתבה המלאה
הרב פנחס גולדשמידט, נשיא ארגון ועידת רבני אירופה והרב הראשי של מוסקבה. ועידת רבני אירופה,
חוד החנית בשמירה על הקהילות היהודיות. הרב גולדשמידט/ועידת רבני אירופה

אתגר נוסף שיהיה מעניין לראות כיצד יתמודד עמו הנשיא הנבחר הוא תופעת ההערכה והאהדה המתגברת של האוכלוסייה המקומית כלפי המנהיגים הלאומנים מהתקופה הסובייטית, שחלקם שיתפו פעולה עם הנאצים בהשמדת היהודים. מסקרן יהיה לצפות אם יבחר בפעולות חינוכיות והסברתיות בתחום, אך זה תלוי עד כמה התופעה תתפשט בזמן הקרוב.

לא הייתי ממהר לחשוב שיהדותו של זלנסקי תוביל למהפכה באוקראינה ובמזרח אירופה. יש להניח שיחסי ישראל-אוקראינה יתחזקו (וישראל צריכה להיזהר שהדבר לא יבוא מבחינתה על חשבון הרוסים), אולם לנשיא הנבחר יש צרות גדולות יותר - המצב הכלכלי, היחסים עם רוסיה, השחיתות והאמון של האוכלוסייה במערכת הציבורית.

הכותב הוא נשיא ארגון ועידת רבני אירופה והרב הראשי של מוסקבה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully