וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדגמים באוקראינה: הקומיקאי היהודי נבחר לנשיאות ברוב גדול

22.4.2019 / 3:34

לאחר ספירת יותר מ-50% מהקלפיות, ולדימיר זלנסקי קיבל 73% מהקולות - אחוז גבוהה יותר ממה שהראו המדגמים. פער עצום על פני הנשיא המכהן פורושנקו, שנתפס כמי שהיה חלש מדי במאבק בשחיתות ובשיפור איכות החיים. "הכול אפשרי", הכריז הקומיקאי. פורושנקו: "בקרמלין חוגגים"

בחירות באוקראינה/צילום: רויטרס

יותר מ-50% מהקלפיות באוקראינה נספרו הלילה (שני), ועד כה נראה כי ולדימיר זלנסקי קיבל 73% מהקולות. על פי המדגמים, זלנסקי, קומיקאי חסר ניסיון, זוכה לניצחון גדול במקומו של הנשיא המכהן פטרו פורשנקו עם 70% מהקולות - פער עצום על פני פורושנקו.

אחרי ניצחונו המסתמן, אמר זלנסקי כי "הכול אפשרי". אם ינצח, אוקראינה תהיה המדינה היחידה חוץ מישראל שם הנשיא וגם ראש הממשלה שלה - ולודימיר גרויסמן - הם יהודים.

על פי סוכנות הידיעות הרוסית RIA סגן שר החוץ הרוסי, גרגורי קראסין, אמר כי תוצאות המדגמים מראות כי האוקראינים "הצביעו עבור שינוי", כולל במדיניות החוץ שלהם. פורושנקו, שהודה בתבוסתו, אמר כי בכוונתו להישאר בחיים הפוליטיים. "אתם עשויים לצפות בחגיגות בקרמלין מאירועי הבחירות. הם מאמינים שנשיא אוקראיני חדש ולא מנוסה יכול לחזור במהירות למעגלי ההשפעה של רוסיה", כתב פורושנקו בטוויטר.

לקריאה נוספת:
המיליארדר היהודי שמגלותו בישראל עשוי להכריע את הבחירות באוקראינה
אוקראינה בוחרת: הקומיקאי היהודי בדרך להיות הנשיא הבא
הקומיקאי שגילם את נשיא אוקראינה בדרך להפוך לכזה

הקומיקאי היהודי, והמועמד לנשיאות אוקריאנה  ולדימיר זלינסקי במהלך הצבעתו בקייב,  אוקראינה 21 אפריל 2019. רויטרס
טירון פוליטי. זלנסקי, היום/רויטרס

השניים הבטיחו לשמור על המדיניות הפרו-מערבית של קייב, שעדיין נמצאת בסכסוך עם הבדלנים הפרו-רוסים במזרח המדינה ועם מוסקבה, בשל סיפוח חצי האי קרים ב-2014. ניצחונו הצפוי של זלנסקי, יהודי שגילם דמות של נשיא בדיוני בסדרת טלוויזיה פופולרית, בא על רקע הירידה בפופולריות של פורשנקו בשל חוסר הצלחתו במאבק בשחיתות ובשל הצניחה באיכות החיים במדינה.

ניצחונו הצפוי של זלנסקי יהווה שינוי דרמטי בנוף הפוליטי באוקראינה, שמאז התפצלותה מברית המועצות בחרה לנשיאות פוליטיקאים מנוסים, כולל שלושה ראשי ממשלה לשעבר. מי שלא ייבחר, יצטרך להעביר רפורמות דחופות על מנת למשוך משקיעים זרים וכדי להישאר בתכנית של קרן המטבע הבינלאומית שתומכת בקייב.

עוד באותו נושא

המיליארדר היהודי שמגלותו בישראל עשוי להכריע את הבחירות באוקראינה

לכתבה המלאה
נשיא אוקריאנה המכהן, פטרו פורושנקו במהלך הצבעתו  לבחירות לנשיאות אוקראינה 21 באפריל 2019. רויטרס
"בקרמלין עשויים להאמין שנשיא לא מנוסה יחזור למעגלי ההשפעה של רוסיה". פורושנקו, היום/רויטרס

השניים ערכו עימות באצטדיון כדורגל בבירה קייב ביום שישי, והטיחו עלבונות והאשמות אחד בשני. הקמפיין הלא שגרתי של זלנסקי התנהל בעיקר ברשתות החברתיות ובהופעות, ולא בעצרות פוליטיות מסורתיות. הוא הבטיח להילחם בשחיתות, מסר שמושך את אזרחי המדינה שמאסו בפוליטיקאים הוותיקים. אוקראינה, בת 42 מיליון התושבים, נותרה אחת המדינות העניות ביותר באירופה.

סקר של גאלופ מחודש שעבר הראה כי רק 9% מאזרחי המדינה מאמינים בממשלה שלהם, השיעור הנמוך ביותר של קהל בוחרים כלשהו בעולם. עלייתו של זלנסקי מתרחש בתקופה של תהפוכות פוליטיות בחלקים רבים בעולם, החל מהברקזיט, דרך הבחירה בדונלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית ועליית הימין הקיצוני באירופה.

מארי אוהאגן, מנהלת בכירה במכון לדמוקרטיה לאומית, אמרה כי הבחירות הן בעיקר על התסכול מהמצב הקיים. לדבריה, פורושנקו נבחר עם ציפיות רבות אחרי המהפכה ב-2014, שהפילה את הנשיא הפרו-רוסי ויקטור ינוקוביץ', אבל הוא לא שכנע את המצביעים כי הוא רציני לגבי המאבק בשחיתות למרות הרפורמות הרבות שיישם בכהונתו.

מצביע בלבוב במסגרת הבחירות לנשיאות אוקראינה 21 באפריל 2019. רויטרס
מצביעים באוקראינה, היום/רויטרס

למרות ניצחונו הצפוי, יש הרבה נעלמים לגביו של זלנסקי, שלו גם קשרים שנויים במחלוקת עם האוליגרך היהודי אלכס קוימויסקי, שהסתכסך עם פורושנקו. הנשיא מאשים את זלנסקי בהיותו "בובה" של המיליארדר המתגורר בישראל, בין היתר משום שהערוץ שבו שודרה תכניתו של זלנסקי הוא בבעלותו של קוימויסקי. ואולם, השניים מכחישים זאת.

"אני רק אדם רגיל שבא לתקן את המערכת", אמר זלנסקי בעימות עם פורושנקו ביום שישי. "אני תוצאה של הטעויות וההבטחות שלך", הטיח בו. פורנשקו, מנגד, תיאר את יריבו כ"חסר ניסיון, חלש ובעל אידיאולוגיה מטושטשת". עם זאת, הוא היה מתון יותר בהתבטאויותיו בהשוואה לסיבוב הראשון בבחירות, והתנצל על טעויות שעשה והבטיח להיות שקוף יותר בהתנהלותו.

הנשיא הנוכחי מזהיר כי זלנסקי לא יהיה חזק מדי כדי לעמוד מול רוסיה, אם כי גם הוא נכשל בהבטחתו לסיים את המלחמה במזרח בתוך שבועות מיום בחירתו לפני חמש שנים. יותר מ-13 אלף איש נהרגו בשנות הלחימה, שמתנהלת בעצימות נמוכה למרות הפסקת אש בין הצדדים. העימות הוביל את פורושנקו להקים כנסייה אורתודוכסית עצמאית מרוסיה וכן להבטיח פטור מוויזה לאזרחיו המבקשים להיכנס לתחומי האיחוד האירופי, שאותו הצליח לשכנע לשמור על הסנקציות שהוטלו על מוסקבה.

(עדכון ראשון: 10:36)

מצביעים בקלפיות במהלך הבחירות לנשיאות בקייב. רויטרס
מצביעים באוקראינה, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully