וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסתיר את עברו - ואזרחותו תישלל: ארה"ב תגרש מחבל פלסטיני

28.4.2019 / 10:33

מוחמד שקיר, במקור ממחנה הפליטים עין עריכ שבנפת רמאללה, היגר לארצות הברית בסוף שנות ה-90 לאחר שריצה בארץ מאסר בגין קשירת קשר לפוצץ אוטובוס נוסעים. הוא הודה כי שיקר לשלטונות ההגירה כשענה כי לא נעצר ולא הורשע בעברו, וירצה 9 חודשי מאסר - שלאחריהם יגורש לירדן

צילום: אנשי הדממה

מחבל שריצה מאסר בכלא בישראל, ואחרי כן השתקע בארצות הברית, נידון בסוף השבוע (שישי) בלוס אנג'לס לתשעה חודשי מאסר משום שהעלים את עברו בהליכי ההתאזרחות - כך דווח לראשונה ברשת CNN. מהאיש, מוחמד "וולמו" שקיר, תושב העיר דאוני בן 51 ובמקור ממחנה הפליטים עין עריכ שבנפת רמאללה, נשללה האזרחות האמריקנית והוא יגורש לירדן בתום מאסרו.

השופט הפדרלי ג'והן וולטרס הביע תמיהה על הזמן הרב שלקח להביאו לדין, ועל כך שלארה"ב הגיע מידע על עברו רק באיחור ניכר ולא בשפה האנגלית. הפרקליטות שהודתה בכשלים הודיעה כי "ארצות הברית במקום אחר כעת" (מבחינת שיתוף מודיעין עם ישראל, י.א.).

בישראל נידון שקיר לעשר שנות מאסר על קשירת קשר לפוצץ אוטובוס. בסופו של דבר שוחרר ב-1993 אחרי כארבע שנים במסגרת עסקה שנקשרה להסכמי אוסלו. ב-1999 היגר לארה"ב.

עוד בוואלה! NEWS:
"המשכתי לרוץ עם הילדים למרות שנפגעתי": עדות הפצוע בבית הכנסת
היורה בבית הכנסת בקליפורניה: לאומן לבן בן 19 שהצית מסגד
העדויות מבית הכנסת בקליפורניה: "הרב הפצוע ניסה להרגיע את היורה"

מתקן הכליאה לי במדינת קרוליינה הדרומית, ארה"ב, אפריל 2018. AP
שאקיר ייכלא למשך תשעה חודשי מאסר. מתקן כליאה בארה"ב/AP

חקירה סמויה בעניינו של שקיר נמשכה שנים. בספטמבר אשתקד הוא נעצר ושוחרר בערבות של 50 אלף דולר. בינואר השנה, במסגרת עסקת טיעון, הודה שקיר בעברו בפת"ח, וכי פעל בשליחות ארגון טרור להפעיל מטען נפץ כנגד אוטובוס נוסעים. הוא הודה כי שיקר לשלטונות ההגירה פעמים והעלים את עברו כשענה כי לא נעצר ולא הורשע, גם כשביקש גרין קארד ב-2002 וגם כשביקש אזרחות ב-2008. במסגרת העסקה הוא גם הסכים לשתף פעולה עם הליכי הגירוש, וקיבל על עצמו לא לשוב לארצות הברית לעולם. גזר הדין שולח מסר שעיקרו כי דרכון אמריקני אינו שווה דבר אם הושג תוך רמיית רשויות ההגירה.

עוד באותו נושא

אחרי שנחשף כי קיבל קצבאות: גרמניה תגרש את מאבטחו של בן לאדן

לכתבה המלאה

נעצר, ירד למחתרת - ונעצר שוב

כאמור, מוחמד שקיר נולד בעין עריכ, כפר קטן בנפת רמאללה, ב-1967, מיד אחרי מלחמת ששת הימים, בה איבדה משפחתו את ביתה. את מרבית שנות ילדותו עשה במחנה הפליטים הסמוך, בן אמצעי במשפחה בת 11 ילדים. שנים ארוכות עשה אבי המשפחה בעבודות שונות בערב הסעודית ואיחוד האמירויות, כשהוא שולח כסף הביתה. שקיר סיים תיכון ויצא ללימודי חשבונאות בירדן, אותם לא סיים, וב-1987 שב, בסמוך לפרוץ האינתיפאדה הראשונה.

הוא החל אז להשתתף בהפגנות, ולטענת סניגוריו "היה בהלם" כאשר כוחות הביטחון פשטו על הבית ועצרו אותו באירוע שהיה טראומטי מבחינתו. לדבריו, בתמורה לשיחרורו בתום 18 יום של מעצר בתנאים קשים - הוא הסכים לשמש מודיע של צה"ל. כשהשתחרר, הוא "התהפך", כשלטענתו הבין שאם ייחשף כי ריגל כנגד ההתקוממות הפלסטינית - תעמוד משפחתו בסכנת חיים. הוא ירד למחתרת לכשנתיים בהן הסתתר בהרים. לדבריו, ההשלכות למהלך היו קשות ומשפחתו סבלה ממנו, כשאביו אף נעצר על ידי צה"ל פעם אחר פעם בניסיון לגלות היכן נמצא בנו, ואחיו אף נורה בשל טעות בזיהוי, כשחיילים סברו כי מדובר בו. בית המשפחה נאטם והמשפחה שוב מצאה את עצמה חסרת קורת גג, ונסמכה על קרובים וחברים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מחבל שריצה מאסר בכלא בישראל, ואחרי כן השתקע בארצות הברית. מסמכי המעצר המשטרתי של שקיר/מערכת וואלה!, צילום מסך

צה"ל לכד את שקיר ב-1990, ולטענתו שוב סבל עינויים שבסופם הודה בפני בית משפט צבאי בחברות בתא של "אל שאביבה", תנועת הנוער של ארגון הפת"ח, ובמעורבות בקשירת קשר לפוצץ אוטובוס נוסעים, כאמור. נגזרו עליו עשר שנות מאסר שאחר כך הומתקו לשבע בבית משפט צבאי לערעורים. בסופו של דבר ריצה רק ארבע שנים עד ששוחרר ב-1993 במסגרת הסכמי אוסלו.

ב-1999 הגיע כתייר לקליפורניה, התאהב לדבריו בחיי השלווה והחופש, ולמרות האנגלית המוגבלת שהייתה שגורה בפיו, הוא הצליח תוך זמן קצר למצוא עבודה, עבר בשורה של דירות שכורות בדרומה של העיר לוס אנג'לס ומחוז אורנג' ונטמע בקהילה כשהוא עובד כטבח או נהג. לאחרונה עבד כנהג שירותי חנייה. לטענת התביעה הוא נישא לראשונה בנישואים פיקטיביים כדי להשיג גרין קארד, אולם הניסיון לא צלח כשהאישה התגרשה ממנו עוד טרם קיבל את המעמד המיוחל בארה"ב. אחר כך נישא שוב, וההליכים חודשו. היו לו גם הסתבכויות נוספות עם החוק בקליפורניה: הוא הורשע בהונאת כרטיסי אשראי ונגזר עליו עונש מאסר על תנאי. כעת הוא ירצה עונש מאסר בפועל, ומיד אחר כך יועבר לרשויות ההגירה לצורך הגירוש מארצות הברית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בספטמבר אשתקד הוא נעצר ושוחרר בערבות של 50 אלף דולר. מסמכי המעצר המשטרתי של שקיר/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully