וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המשכתי לרוץ עם הילדים למרות שנפגעתי": עדות הפצוע בבית הכנסת

אלמוג פרץ, הישראלי שנפצע בירי בבית חב"ד בקליפורניה, סיפר בשיחה עם וואלה! NEWS כי ברגע ששמע את הירי - הוא תפס את אחייניתו בת השמונה ואת הילדים האחרים במקום על מנת להציל אותם. "הם היו חסרי אונים, ברוך השם שמרתי עליהם", סיפר

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

ירי בבית חב"ד בקליפורניה - עדכונים אחרונים:

  • בירי בבית הכנסת נהרגה לורי גילברט קיי, שהגנה בגופה על מייסד המרכז
  • הפצועים: הרב ישראל גולדשטיין, נויה בת השמונה ואלמוג בן ה-31
  • אלמוג, שביקר מישראל: "הכנסתי את הילדים למקום מבטחים"
  • החשוד בירי בבית חב"ד באזור סן דייגו: ג'ון ארנסט, בן 19 מסן דייגו
  • היורה נעצר; לפני הירי הוא פרסם מניפסט שנאה אנטישמי
  • לאור התגברות תקיפות אנטישמיות בעולם, נתניהו יכנס השבוע דיון מיוחד

אלמוג פרץ, אחד מהישראלים שנפצעו בירי בקליפורניה, סיפר היום (ראשון) מבית החולים על הרגעים שבהם תפס את הילדים בבית הכנסת - ונפצע בזמן שהבריח אותם החוצה על מנת להציל אותם. בנוסף אליו, נפצעה בירי אחייניתו, נויה דהאן בת השמונה, ומייסד המרכז של בית חב"ד בעיר פוויי, הרב ישראל גולדשטיין. אחת המתפללות, לורי גילברט קיי, נהרגה בעת שהגנה בגופה על הרב.

פרץ בן ה-31 הגיע אתמול ליום שגרתי בבית הכנסת, שאליו הגיע גם חברו יחד עם בתו. פרץ לקח הביא אליה את אחייניתו, נויה בת השמונה, על מנת שישחקו יחד. "הייתי עם הגב ליורה. שמעתי ירייה חזקה", שחזר פרץ בשיחה עם וואלה! NEWS. "כשהסתובבתי הוא כיוון עליי את הנשק והתחיל לירות עליי. הוא ירה וירה".

לקריאה נוספת:
העדויות מבית הכנסת בקליפורניה: "הרב הפצוע ניסה להרגיע את היורה"
היורה בבית הכנסת בקליפורניה: לאומן לבן בן 19 שהצית מסגד

אלמוג פרץ נפצע בירי בבית הכנסת ליד סאן דיאגו, אפריל 2019. באדיבות המצולמים
"התחלתי לרוץ למרות הפגיעה". פרץ בבית החולים, היום/באדיבות המצולמים
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
"הם היו חסרי אונים". פרץ/מערכת וואלה, צילום מסך

"תפסתי את הילדה הקטנה, את הילדים הקטנים, הרמתי אותם ורצתי ברגל", סיפר. "פגע בי כדור אחד. התחלתי לרוץ למרות הפגיעה. שמתי ילדה עליי התחלתי לרוץ עם כל הילדים, פתחתי להם את השער הכנסתי אותם לבית של הילד של הרב, למקום מבטחים. כשחזרתי, הוא כבר הצליח לירות ולהרוג שם אישה ולפגוע ברב, שאיבד שתיים-שלוש אצבעות".

פרץ, שהגיע לביקור בסן דייגו לרגל חופשת הפסח, אמר: "זה היה יום שחור, לא דמיינו כזה דבר, שבן אדם מכוון אליך M16 ומתחיל לירות. אתה לא מדמיין כזה דבר בחיים. רק הילדים, כשראיתי אותם, היו חסרי אונים. פחדתי שירוצו לכיוון שלו. הם לא ידעו מה לעשות. פתחתי את הדלת והכנסתי אותם לשם, ברוך השם שמרתי עליהם". על מצבו סיפר: "יש לי כדור ברגל ואני מקווה שמחר יוציאו אותו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
האחיינית בת השמונה שנפצעה. נויה דהאן/מערכת וואלה, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
נהרגה בעת שהגנה בגופה על הרב. לורי גילברט קיי/מערכת וואלה, צילום מסך

משפחתה של נויה עברה לארצות הברית משדרות בגלל ירי הרקטות. "היא ביקשה שישתפו את התמונה שלה כדי שכולם ידעו שהיא חזקה", כתבה חברתה של לורי, אודרי ג'ייקובס. "העיר השקטה נמצאת פחות מקילומטר מגבול עזה. במשך שנים הבית שלהם היה מטרה לירי רקטות קסאם מהרצועה".

החברה אמרה על לורי כי היא הייתה "אשת חיל אמיתית" וסיפרה על הרגעים שבהם הצילה את חייו של הרב גולדשטיין: "תמיד רצת לעשות מצווה ולתת צדקה לכולם. המעשה הטוב האחרון שלך היה לקפוץ לפני רבי מנדל גולדשטיין כדי לספוג בעצמך את הכדור שהיה אמור לגרום למותו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
ייסד את המרכז ונפצע מהירי. הרב ישראל גולדשטיין/מערכת וואלה, צילום מסך

גם שמעון אבוטבול, ישראלי שביקר בסן דייגו ונכח במקום בעת הירי, סיפר כי פרץ הציל את הילדים. "ראיתי עוד בחור בשם אלמוג ואת החתן שלי, ואספנו את כל הילדים, ורצנו למבנה סמוך של הבן של רב הקהילה. שמנו שם את כל הילדים וחיפשנו את השאר, ואז ניסיתי לטפל בנפגעים שהיו שם", סיפר אבוטבול, סגן מנהל מד"א במרחב ירדן.

אבוטבול אמר על אלמוג כי הוא "אסף את הבנות והתחיל לרוץ. תוך כדי הוא חטף כדור בירך. אחת הבנות שהוא אסף, נויה, קיבלה רסיס ברגל".

ישראל דהאן, אביה של נויה שנמצא בבית החולים, תיאר את הרגעים הקשים בשיחה עם וואלה! NEWS כי "מה שקרה זה אסון. במילים פשוטות: אסון. תפילה של שבת של חג, נכנס רוצח עם נשק ארוך אם-16, מתחיל לירות על כולם, לירות בלי הרף. אנחנו ישבנו בשורה הראשונה של הבית כנסת בתפילה. אנחנו רצים, אוספים את הילדים". הוא הוסיף: "נויה בסדר. יש לה רסיס מתחת לעין ושני רסיסים ברגל. מי שהציל אותה זה גיסי. יש לה קצת סיוטים, היא מפחדת ולא אומרת הרבה. זה לא דבר שילד יכול להבין שקורה, היא בהלם".

עוד סיפר דהאן: "אנחנו עברנו לסן דייגו לפני תשע וחצי שנים. החיים בסן דייגו הם שקטים, חלק מהסיבות שעברנו משדרות זה בגלל הרקטות, ןלמרות זאת אנחנו נשארים בסן דייגו. אנחנו נרים את הקהילה מחדש, נחזק את כולם. יש לנו רב טוב, רב נהדר, שיאסוף את כל השברים ויחבר אותם. אנחנו לא מודאגים מזה".

זירת בית הכנסת בסן דייגו קליפורניה - ה-27 לאפריל 2019. AP
זירת הירי/AP

ראש הממשלה בנימין נתניהו הוציא הודעת גינוי היום, בעקבות הירי. "זו פגיעה בלב העם היהודי", אמר. "אנו שולחים תנחומים למשפחתה של לורי גילברט קיי ושולחים איחולי החלמה מהירה לפצועים". עוד הוסיף כי "על הקהילה הבינלאומית להגביר את המאבק נגד האנטישמיות".

ראש הממשלה הוסיף כי לאור התגברות ההתקפות האנטישמיות ברחבי העולם בכוונתו לכנס עוד השבוע דיון מיוחד של כל הגורמים העוסקים בנושא.

ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, הודיע כי הוא שוחח עם אהרון, אביו של אלמוג, ואיחל החלמה מהירה לו ולאחייניתו. "לצערי הטרור מגיע לכל מקום בעולם, גם לשדרות וגם לבית כנסת בסן דייגו", אמר דוידי, ששלח תנחומים למשפחת ההרוגה. "משפחת פרץ היקרה חוותה את טרור הקסאמים בשדרות ואמש לצערנו אלמוג ונויה נפצעו מירי המחבל הנפשע בסן דייגו. כבר אנחנו שומעים את סיפור הגבורה של אלמוג שהבריח ילדים לאחד החדרים וכך הציל אותם".

"סוף חג הפסח נהרס על ידי ירי אנטישמי קטלני בבית הכנסת של פוויי, בקליפורניה", צייץ דובר משרד החוץ עמנואל נחשון. "ליבנו יוצא אל הקורבנות ומשפחותיהם, אחינו ואחיותינו. השנאה הזאת נגד היהודים ניזונה מקיצוניים מסוכנים, ועל כולם להתנגד אליה".

הירי החל כשבית הכנסת אירח את חגיגת הפסח שתוכננה לשעה 11:00, לפי שעון מקומי. הרשויות אמרו כי היו כמאה איש בתוך המקום בזמן הירי. החשוד בירי הוא ג'ון ארנסט, תושב סן דייגו בן 19, שפרסם מצע לאומני ואנטישמי ברשת. ארנסט, שהיה חמוש בנשק חצי-אוטומטי, נעצר לאחר שהתקשר למשטרה להסגיר את עצמו. במניפסט שלו הוא שיבח את היורים שביצעו את הטבח במסגדים בניו זילנד ובבית הכנסת בפיטסבורג בשנה שעברה. הרשויות ציינו כי אמנם ארנסט לא נעצר בעבר, אך הוא כן נחקר על מעורבותו בהצתת מסגד בעיר סמוכה בחודש שעבר.

(עדכון ראשון: 09:10)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך
מתפללים מדליקים נרות מהכנסייה הפרסברטריאנית מקהילת רנצ'ו ברנרדו בסן דייגו לזכר ההרוגים בירי בבית הכנסת בפוויי ב-27 באפריל 2019. רויטרס
מתפללים לזכר נפגעי הירי בפוויי, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully