וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היורה בבית הכנסת בקליפורניה: לאומן לבן בן 19 שהצית מסגד

ג'ון ארנסט מסן דייגו הסגיר את עצמו אחרי הירי, שבו נהרגה אישה ועוד שלושה נפצעו. הוא פרסם מצע אנטישמי ואנטי-מוסלמי עם שבחים למחבל מניו זילנד, ובחודש שעבר הצית מסגד. בעקבות הירי, השני נגד בית כנסת בארה"ב בתוך חצי שנה, תוגברה האבטחה סביב בתי תפילה

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

ירי בבית כנסת בקליפורניה - עדכונים אחרונים:

  • החשוד הוא ג'ון ארנסט, בן 19 מסן דייגו
  • פרסם מניפסט שנאה אנטישמי
  • בירי נהרגה אישה ונפצעו שלושה בני אדם, בהם הרב
  • טראמפ: "רשע שעלינו להביס"

החשוד בירי בבית הכנסת בקליפורניה הוא ג'ון ארנסט, תושב סן דייגו בן 19, שפרסם מצע לאומני ואנטישמי ברשת לפני הירי - כך אמרו הלילה (ראשון) הרשויות בעקבות התקיפה בבית חב"ד בעיירה פוויי, שבה נהרגה אישה אחת ופציעתם של שלושה נוספים בירי. ארנסט, סטודנט לסיעוד שהיה חמוש בנשק חצי-אוטומטי, נעצר לאחר שהתקשר למשטרה להסגיר את עצמו. מי שעצר את החשוד היה איש משמר הגבול האמריקני, שלא היה בתפקיד באותו הזמן, אך שמע את המתרחש בקשר.

הרשויות ציינו כי אמנם ארנסט לא נעצר בעבר, אך הוא כן נחקר על מעורבותו בהצתת מסגד בעיר סמוכה בחודש שעבר. לא היו נפגעים בתקרית ההיא. במניפסט שלו הוא שיבח את היורים שביצעו את הטבח במסגדים בניו זילנד ובבית הכנסת בפיטסבורג בשנה שעברה. הוא פרסם את המניפסט האנטישמי והאנטי-מוסלמי הבוטה שלו באתרים Pastebin.com Mediafire.com.

השריף של מחוז סן דייגו ביל גור אמר כי פרט לרצח, נחקר גם החשד לפשע שנה ולהפרות זכויות אזרח. דיוויד ניילסט, מפקד משטרת סן דייגו, שנמצאת במרחק של 37 ק"מ משם, אמר כי הרשויות הגבירו את הסיורים במקומות תפילה כאמצעי זהירות. רק לפני חצי שנה נהרגו 11 יהודים בפיגוע אנטישמי בבית הכנסת "עץ חיים" בפיטסבורג, במה שמוגדר כתקרית הקטלנית ביותר מסוגה בארצות הברית אי-פעם. אותו בית חב"ד פרסם הודעת תנחומים אחרי הטבח אז.

ההרוגה זוהתה כלורי גילברט קיי, ולפי דיווחים בארצות הברית היא הגנה על הרב ישראל גולדשטיין, אחד הפצועים. בנוסף אליו, נפצעו עוד שניים, מבוגר וילדה בת שמונה, מישראל, שמצבם תואר כיציב. הקונסול בלוס אנג'לס אמר כי לא ידוע בשלב זה על נפגעים ישראלים.

לקריאה נוספת:
הרב הפצוע ניסה להרגיע את היורה: עדי ראייה על הירי בבית הכנסת

ג'ון ארנסט, היורה בבית כנסת חב"ד בסן דייגו קליפורניה. ה-27 לאפריל 2017. אתר רשמי
אמר כי הוא הצית מסגד בעיר סמוכה. החשוד בירי, ג'ון ארנסט/אתר רשמי

הירי החל כשבית הכנסת אירח את חגיגת הפסח שתוכננה לשעה 11:00, לפי שעון מקומי. האירוע תוכנן להסתיים בארוחה חגיגית בשעה 19:00. הרשויות אמרו כי היו כמאה איש בתוך המקום בזמן הירי. כריסטופר פולץ, שמתגורר בסמוך לבית הכנסת, אמר לרשת CNN כי הוא שמע בין שש לשבע יריות, ואז אדם צועק, ואז שש עד שבע יריות נוספות.

השריף אמר כי ייתכן שהרובה של ארנסט הפסיק לפעול אחרי שפתח בירי, והוסיף כי סוכן משמר הגבול, שלא היה בתפקיד ועבד כמאבטח במקום, ירה לעבר היורה, אך הוא הצליח להימלט עם המכונית שלו. שוטר אחר עצר אותו בהמשך, אחרי שהוא קפץ מהמכונית שלו והרים את ידיו.

הירי בבית הכנסת מצטרף לגל של מתקפות אלימות נגד בתי תפילה ברחבי העולם - ביום ראשון שעבר נהרגו יותר מ-250 בפיצוץ של כנסיות בסרי לנקה, בעת חגיגות הפסחא, וב-15 במרץ נהרגו 49 איש בטבח במסגדים בניו זילנד, שאותו ציין ארנסט.

"היהודים רוצים להשמיד את הגזע הלבן"

המניפסט שותף לראשונה באתר המסרים של הימין הקיצוני 8chan, דקות לפני שארנסט פתח באש. הוא השתמש באותו פורמט של שאלות תשובות כפי שעשה ברנדון טרנט, המחבל מניו זילנד. הוא הזדהה כנוצרי ממוצא אירופי, ואמר כי "היהודים רוצים להשמיד את הגזע הלבן דרך הגירה של לא לבנים. זו אותה תיאוריית קשר שהשמיע רוברט באווארס, המחבל מפיטסבורג.

"כמה זמן לקח לתכנן את המתקפה? ארבעה שבועות, לפני ארבעה שבועות החלטתי שאני עושה את זה. ארבעה שבועות אחר כך, עשיתי זאת", כתב במניפסט, שהיה מעין מכתב באורך של 4,000 מילה, "אם הייתם אומרים לי לפני חצי שנה שאעשה את מה שעשיתי הייתי מופתע", כתב ארנסט, שציין כי המחבל מניו זילנד היה "זרז" עבורו.

הוא סיפר כי הוא הצית את המסגד שבוע אחרי הטבח בניו זילנד. עם זאת, אמר, "האנשים במקום התעוררו וכיבו את האש כמעט מיד אחרי שנסעתי משם, מה שהיה מצער". הוא אמר כי הוא מוכן "להקריב" את העתיד שלו "למען העם שלי".

זירת בית הכנסת בסן דייגו קליפורניה - ה-27 לאפריל 2019. רויטרס
כמאה איש היו במקום בזמן הירי. כוחות ביטחון בזירת בית הכנסת, אתמול/רויטרס

ראש העירייה, סטיב ווסט, אמר כי חברי הקהילה בבית הכנסת התעמתו עם היורה בשעת המעשה. וכן כי הוא משוכנע שבית הכנסת היה בין מטרותיו ומדובר במישהו "עם שנאה בלבו כלפי הקהילה היהודית - מדובר בפשע שנאה".

"אני מבין ממי שהיו בזירה שהאנשים מהקהילה התעמתו עם היורה, והאנשים האמיצים האלה מנעו מהאירוע להפוך להיות טרגדיה גרועה הרבה יותר", הוסיף ראש העירייה. בריאיון ל-KGTV אמר עד ראייה כי "שמע שש או שבע יריות, שלאחריהן נשמעו צעקות, וצרור נוסף של יריות". העד אמר כי הרב שנפצע ניסה להרגיע את היורה ואת חברי הקהילה, אפילו אחרי שנפצע.

ראש העירייה המשיך ואמר כי "אתם צריכים לדעת - זו לא פאווי. בפאווי שאני מכיר, תמיד תומכים אחד בשני. וגם בטרגדיה הזו, נלך שלובי זרועות. יש לנו הערכה עמוקה לאלו שהראו אומץ בבית הכנסת בחב"ד, לרשויות החוק שהגיבו כל כך מהר. אנחנו נעבור את זה - תפילותינו ומחשבותינו עם אלו שנפגעו ועם אלו החוקרים את האירוע. פאווי תישאר חזקה ותמיד נהיה קהילה שאכפת לה האחד מהשני".

זירת בית הכנסת בסן דייגו קליפורניה - ה-27 לאפריל 2019. AP
בית הכנסת בו התרחש הירי, אתמול/AP

ממשל טראמפ ופוליטיקאים משתי המפלגות גינו בחריפות את הירי השני נגד בית כנסת בארצות הברית בתוך כחצי שנה. "זהו רשע שעלינו להביס", אמר הנשיא דונלד טראמפ. בשיחה עם כתבים בבית הלבן, אמר טראמפ כי הוא מביע את "תנחומיו הכנים עם אלו שנפגעו" והוסיף כי זה "נראה כמו פשע שנאה" ושהרשויות "ירדו לשורש העניין" בחקירה.

סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס התייחס גם הוא לאירוע וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "אנו מגנים את הירי המרושע והפחדני בחב"ד פאוויי, כשמשפחות יהודיות חגגו את הפסח. אף אחד לא צריך לפחד בבית תפילה. אנטישמיות היא לא רק שגויה - היא מרושעת".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נחת במרילנד, 27 באפריל 2019. רויטרס
"זה נראה כמו פשע שנאה". טראמפ אחרי שובו לוושינגטון, הלילה/רויטרס

גינויים נשמעו גם מהדמוקרטים, כולל מהמועמדים הבולטים בבחירות על הנהגת המפלגה לקראת הבחירות לנשיאות בשנה הבאה. סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן, שנכנס רשמית למרוץ ביום שישי, אמר כי הוא "הרוס" למשמע החדשות על הירי וכי "אף אחד לא צריך להתפלל בפחד". הוא הוסיף: "עלינו כמדינה לדבר נגד הקנאות ואלימות כלי הנשק. אנחנו בקרב על נשמתה של האומה הזו - ועל כולנו לפעול".

סוגיית כלי הנשק צפויה לעמוד גם במרכז הבחירות הקרובות. רק ביום שישי נשא טראמפ נאום בפני כנס של איגוד הרובאים הלאומי (NRA), שבו הכריז על פרישה מהסכם של האו"ם לפיקוח על עסקאות נשק והבטיח להגן על התיקון השני בחוקה, המקנה את הזכות לשאת כלי נשק.

גינויים גם בישראל

גם בישראל גינו בחריפות את הירי. ראש הממשלה בנימין נתניה גינה הבוקר את המתקפה "הנפשעת" ואמר כי "זו פגיעה בלב העם היהודי". אנו שולחים תנחומים למשפחתה של לורי גילברט קיי ושולחים איחולי החלמה מהירה לפצועים. על הקהילה הבינלאומית להגביר את המאבק נגד האנטישמיות". עוד נמסר כי הוא יכנס דיון מיוחד לאור התגברות ההתקפות האנטישמיות ברחבי העולם.

שר התפוצות, נפתלי בנט, אמר כי "מדינת ישראל עומדת לצד אחינו ואחיותינו שנפגעו בקהילה היהודית בקליפורניה. אני עוקב בדאגה עמוקה אחר האירועים הטראגיים בקליפורניה, כאשר שוב דם יהודי נשפך באחד הימים הקדושים ביותר שלנו, דווקא במקום של תפילה. ישראל עומדת לצד אחינו ואחיותינו באמריקה, ולצד העם האמריקני כולו נגד הטרור.המחשבות והתפילות שלנו עם הפצועים ועם הקהילה היהודית כולה. אני רוצה להודות למשטרה המקומית ולכוחות הביטחון, שנראה כי הגיבו במהירות ובמקצועיות כדי למנוע טרגדיה חמורה יותר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, אמר כי "ההתקפה האנטישמית על בית הכנסת בעיירה פוויי היא איומה ומדאיגה. אנו בסוכנות היהודית עוקבים בדאגה אחר הדיווחים, מתפללים להחלמה מהירה של הפצועים ומבכים את אבדן החיים". עוד כתב כי "התקפה על כל מי שמתפלל בבית תפילה היא בלתי מוסרית בעליל ויש להיאבק כנגד התופעה הזו בכל החומרה בכל מקום בתבל".

(עדכון ראשון: 5:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully