וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העדויות מבית הכנסת בקליפורניה: "הרב הפצוע ניסה להרגיע את היורה"

יקי אדמקר וסוכנויות ידיעות

28.4.2019 / 8:55

הרשויות בסן דייגו אישרו כי היורה, תושב סן דייגו בן 19, התבטא בעבר באופן אנטישמי ברשת. עדי ראייה ששהו בבית הכנסת סיפרו כי שמעו כמה יריות, ולאחריהן צרחות. החשוד נתפס על ידי שוטר שלא היה בתפקיד, לאחר שהסגיר את עצמו. ראש העירייה: "זו לא פוויי שאני מכיר"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

עדי ראייה שנכחו בעת הירי אתמול (שבת) בבית הכנסת של בית חב"ד בעיירה פוויי שבאזור סן דייגו שבקליפורניה ארצות הברית, מספרים כי שמעו צרורות יריות, ולאחריהן - צרחות. בריאיון לרשת KGTV מספר אחד מהם כי שמע "שש או שבע יריות שלאחריהן נשמעו צעקות, וצרור נוסף של יריות". העד סיפר כי הרב ישראל גולדשטיין, שייסד את המרכז ב-1986, ניסה להרגיע את היורה וכן את הנוכחים, בעודו שוכב פצוע.

על פי הדיווחים, ההרוגה - לורי גילברט קיי - הצילה את חייו של הרב גולדשטיין. ב-Jewish Journal כתבה עליה חברתה, אודרי ג'ייקובס, כי "היא הייתה אשת חיל אמיתית" ונפרדה ממנה: "תמיד רצת לעשות מצווה ולתת צדקה לכולם. המעשה הטוב האחרון שלך היה לקפוץ לפני רבי מנדל גולדשטיין כדי לספוג בעצמה את הכדור שהיה אמור לגרום למותו".

"חייך הוגדרו על ידי מעשייך הטובים", היא כתבה לה. לורי הותירה אחריה את בעלה ובתה, צעירה בת 22. "פשעי שנאה אמיתיים והם קטלניים. אנטישמיות היא אמיתית וקטלנית", הוסיפה.


עוד בוואלה! NEWS
שני אחים, בעל ואישה ובת 97: קורבנות הטבח בבית הכנסת בפיטסבורג
מתקפת הטרור בסרי לנקה: דאעש קיבל אחריות על הפיגועים

זירת בית הכנסת בסן דייגו קליפורניה - ה-27 לאפריל 2019. AP
בני הקהילה ליד בית כנסת חב"ד בו אירע הירי. סן דייגו, קליפורניה. אתמול/AP

האירוע אירע אתמול בבוקר, בשעה 11:23 (שעון מקומי), אז נכנס היורה, ג'ון ארנסט, תושב סן דייגו בן 19, עם נשק חצי אוטומטי, והחל לירות על הנוכחים במקום. לאחר כמה דקות, נמלט ארנסט מהזירה.

החשוד נעצר לאחר שעל פי הרשויות, הסגיר את עצמו כשהתקשר למשטרה וציין את מיקומו. מי שעצר אותו היה איש משמר הגבול האמריקני, שבאותו זמן לא היה בתפקיד, אך מששמע את חילופי ההודעות בקשר המשטרתי, מיהר לאזור. באירוע נהרגה אישה אחת, ושלושת הפצועים האחרים פונו לבית החולים פלאמור, במצב יציב.

במשטרה ציינו כי אמנם ארנסט לא נעצר בעבר, אך הוא כן נחקר על מעורבותו בהצתת מסגד בעיר הסמוכה בחודש שעבר. מחקירה ראשונית עולה כי ארנסט כתב ברשת מאמר אנטי-יהודי, בו ציטט חשודים באירועי ירי כגון על המסגדים בניו זילנד ועל בית הכנסת בפיטסבורג השנה.

עוד באותו נושא

"פשע שנאה": הרוגה ופצועים מירי בבית כנסת בקליפורניה; חשוד נעצר

לכתבה המלאה
הרב ישראל גולדשטיין, מייסד המרכז של חב"ד בפאווי שבו אירע הפיגוע ועל פי הפרסומים נפצע באירוע, פרסם פוסט אחרי הפיגוע במסגד בניו זילנד במרץ האחרון. עיבוד תמונה
הפוסט שפירסם הרב ישראל גולדשטיין במרץ האחרון, בתגובה לפיגוע במסגד בניו זילנד/עיבוד תמונה
זירת בית הכנסת בסן דייגו קליפורניה - ה-27 לאפריל 2019. רויטרס
שוטרים מאבטחים את זירת הירי בבית כנסת חב"ד שבסן דייגו, קליפורניה. אתמול/רויטרס

מפקד משטרת סן דייגו, דיוויד ניילסט, אמר כי הרשויות הגבירו את הסיורים במקומות תפילה כאמצעי זהירות. ראש העירייה, סטיב ווסט, אמר כי חברי הקהילה בבית הכנסת התעמתו עם היורה בשעת המעשה, "אני מבין ממי שהיו בזירה שהאנשים מהקהילה התעמתו עם היורה, והאנשים האמיצים האלה מנעו מהאירוע להפוך להיות טרגדיה גרועה הרבה יותר". עוד הוסיף ראש העירייה כי הוא משוכנע שבית הכנסת היה בין מטרותיו, ומדובר במישהו "עם שנאה בלבו כלפי הקהילה היהודית - מדובר בפשע שנאה".

ראש העירייה המשיך ואמר כי "אתם צריכים לדעת - זו לא פוויי. בפוויי שאני מכיר, תמיד תומכים אחד בשני. וגם בטרגדיה הזו, נלך שלובי זרועות. יש לנו הערכה עמוקה לאלו שהראו אומץ בבית הכנסת בחב"ד, לרשויות החוק שהגיבו כל כך מהר. אנחנו נעבור את זה - תפילותינו ומחשבותינו עם אלו שנפגעו ועם אלו החוקרים את האירוע. פוויי תישאר חזקה ותמיד נהיה קהילה שאכפת לה האחת מהשני".

זירת בית הכנסת בסן דייגו קליפורניה - ה-27 לאפריל 2019. רויטרס
זירת הירי בבית כנסת חב"ד, סן דייגו קליפורניה. אתמול/רויטרס

החזנית קייטלין ברומברג, מבית הכנסת "נר תמיד" שבהמשך הרחוב של בית הכנסת של חב"ד, אמרה כי הם שמעו על הירי רק בסוף תפילת השבת. בריאיון ל"טיימס", ברומברג הוסיפה כי מתפללי בית הכנסת שלה הלכו לבני קהילת חב"ד שבשכונה, בכדי להביע את תמיכתם ולסייע בכל דרך שיוכלו. "אנחנו מזועזעים ומתוסכלים ואנחנו רוצים שהם ידעו שאנחנו חושבים עליהם", אמרה. "המסר של היום האחרון של פסח הוא להביט קדימה אל הימים בהם כל העולם יחיה בשלום". ברומברג אמרה כי מישהו מבני הקהילה קיבל הודעה על הירי בבית הכנסת, אך שולח ההודעה לא ידע באיזה בית כנסת מדובר, ועל כן רצה לוודא כי הנוכחים בסדר.

‏הרב ישראל גולדשטיין, מייסד המרכז של חב"ד בפווי שבו אירע הפיגוע ועל פי הפרסומים נפצע באירוע, פרסם פוסט אחרי הפיגוע במסגד בניו זילנד במרץ האחרון. "זהו מעשה מתועב לתקוף אנשים חפים מפשע. זהו מעשה מתועב כאשר מדובר בבית כנסת בפיטסבורג, זהו מעשה מתועב כאשר מדובר במסגד בניו זילנד. כל בנאדם נברא בצלם אלוהים". ‏כמו כן, לפני כחצי שנה ניחמו בעמוד הפייסבוק של חב"ד בסן דייגו את חברי בית הכנסת "עץ חיים" בפיטסבורג בעקבות רציחתם של 11 מתפללים בשבת.

(עדכון ראשון: 02:39)

זירת בית הכנסת בסן דייגו קליפורניה - ה-27 לאפריל 2019. AP
בית הכנסת בסן דייגו קליפורניה, אתמול/AP
זירת בית הכנסת בסן דייגו קליפורניה - ה-27 לאפריל 2019. AP
שוטרים מול בית כנסת חב"ד, בו אירע הירי. סן דייגו קליפורניה, אתמול/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully