וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתקפת הטרור בסרי לנקה: דאעש קיבל אחריות על הפיגועים

בסוכנות הידיעות של הארגון הקיצוני נטען כי מבצעי הפיגועים הקטלניים, שבהם נהרגו 321 איש, הם לוחמי המדינה האסלאמית. הארגון אף פרסם תמונה של השמונה. בסרי לנקה סבורים כי שני ארגונים מקומיים אחראים לטבח, בסיוע רשת טרור זרה

תיעוד המחבל בסרי לנקה/עריכה: שניר דבוש

מתקפת הטרור בסרי לנקה - עדכונים אחרונים:

  • דאעש קיבל אחריות על הפיגועים שבהם נהרגו 321 בני אדם
  • הממשלה: שני ארגונים מקומיים אחראים למתקפה בסיוע רשת זרה
  • הערכה: הפיגועים בוצעו כנקמה על הטבח במסגדים בניו זילנד
  • גורמים מסרי לנקה והודו: הודו דיווחה לסרי לנקה על איום שעתיים לפני הפיגוע הראשון
  • גורם מודיעין אמריקני: הפיגועים מאופיינים בסימני ההיכר של דאעש
  • החלו הלוויות המוניות לקורבנות מתקפת הטרור הקשה

ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) קיבל אחריות על מתקפת הטרור בסרי לנקה - כך דיווחה היום (שלישי) סוכנות הידיעות של הארגון הקיצוני, אעמאק. זאת, יומיים אחרי שרשרת הפיגועים בכנסיות ובמלונות שזעזעו את מדינת האי שבאוקיינוס ההודי, וגבו את חייהם של לפחות 321 איש. הארגון אף פרסם את תמונות המחבלים שביצעו את הפיגועים האכזריים.

הארגון טען כי "מבצעי המתקפה שמטרותיה היו אזרחי מדינות החברות בקואליציה ונוצרים בסרי לנקה הם לוחמי המדינה האסאלמית".

ממשלת סרי לנקה אמרה כי היא סבורה ששני ארגונים קיצוניים מקומיים ביצעו את הפיגועים, בתמיכת רשת טרור זרה. בהודעתו מוקדם יותר אמר רוואן וויווארדנה, שר במשרד הביטחון של סרי לנקה, כי החקירה הראשונית מעלה ששרשרת הפיגועים באה כנקמה על הטבח בניו זילנד. במהלך הטבח, שאירע בחודש שעבר, רצח האזרח האוסטרלי ברנטון טרנט 50 המתפללים המוסלמים במסגדים בעיר כרייסטצ'רץ'.

בדבריו בפני הפרלמנט במדינה, אמר השר כי "החקירות חושפות שהמתקפה באה בתגובה למתקפה על המוסלמים במסגד בניו זילנד. הייתה תקלה ביטחונית שהובילה לתוצאות ההרסניות האלה בסרי לנקה".

מתקפת טרור בסרי לנקה - עוד בוואלה! NEWS:
אבל בסרי לנקה: מניין ההרוגים עלה ל-310, המשטרה עצרה 40 חשודים
מידע הוסתר מרה"מ: המחדל המודיעיני מאחורי הפיגועים בסרי לנקה
6 פיצוצים תוך 20 דקות: הפיגועים בסרי לנקה, דקה אחר דקה

חוליית מחבלי דאעש שביצעו את הפיגוע בסרי לנקה, 23 אפריל 2019. צילום מסך
דאעש פרסם את תמונות המחבלים שביצעו את הפיגועים/צילום מסך
הלוויות ההרוגים בפיגועים, נגומבו, סרי לנקה, 23 באפריל 2019. רויטרס
הלווית ההרוגים בנגומבו/רויטרס

כמו כן, גורם ביטחוני מסרי לנקה וגורם בממשלת הודו סיפרו כי המודיעין ההודי יצר קשר עם מקבילו בסרי לנקה שעתיים לפני שאירעה התקיפה הראשונה על מנת להזהיר מפני איום על הכנסיות. גורם ביטחוני נוסף מסרי לנקה ציין כי האזהרה הגיעה "שעות לפני" התקיפה הראשונה.

אחד מהגורמים מסרי לנקה אמר כי ההודים שלחו אזהרה גם ביום שבת בערב, יום לפני הפיגוע, והגורם מממשלת הודו אמר שאזהרות נשלחו למודיעין בסרי לנקה ב-4 באפריל וב-20 באפריל. לא התקבלה תגובה מטעם סרי לנקה או הודו.

בתוך כך, נשיא סרילנקה, מייטריפלה סיריסנה, אמר כי ביממה הקרובה הוא יחליף את ראשי מערכות הביטחון במדינה, לאחר שנכשלו במניעת סדרת הפיגועים ולאחר שלא שיתפו אותו במידע קודם שהיה ברשותם אודות תכנון הפיגועים. "אני אבנה מחדש את גופי המשטרה והצבא בשבועות הקרובים. ב-24 השעות הקרובות אחליף את ראשי מוסדות הביטחון", אמר סיריסנה.

גורם מודיעיני אמריקני אמר כי הפיגועים מאופיינים בחלק מסימני ההיכר של דאעש, למרות הזהירות שבה נקט כשחיכה יומיים עד קבלת האחריות על המתקפה. בדרך כלל, הארגון ממהר לקשר את עצמו לפיגועים המקושרים אליו נגד מטרות זרות או קבוצות דתיות, בין אם הוא מעורב או לא. עם זאת, הגורם האמריקני לא פירט האם הוא מאמין שדאעש עומד מאחורי המתקפה.

הלוויות ההרוגים בפיגועים, נגומבו, סרי לנקה, 23 באפריל 2019. רויטרס
אבל בנגומבו שבסרי לנקה, היום/רויטרס

במקביל, היום החלו הלוויות המוניות לקורבנות המתקפה הקשה ביותר מאז סוף מלחמת האזרחים לפני עשור. כ-30 קורבנות נקברו בכנסיית סנט סבסטיאן בנגומבו, שמצפון לקולומבו, שם התרחש אחד הפיגועים. היום פורסם גם תיעוד מהמקום, שבו נראה המחבל נכנס עם תיק לכנסיה בזמן שהייתה עמוסה במתפללים לרגל חג הפסחא.

במדינת האי שבדרום אסיה הקדישו הבוקר שלוש דקות דומיה לזכר הקורבנות, והדגל הלאומי הורד לחצי התורן בסביבות השעה שבה אירע הפיצוץ בראשון בסדרת הפיגועים שהתחוללה ביום ראשון. מבין מאות ההרוגים, 38 הם אזרחים זרים מבריטניה, ארצות הברית, אוסטרליה, טורקיה, הודו, סין, דנמרק, הולנד ופורטוגל. לפי נתוני האו"ם, 45 מבין ההרוגים הם ילדים.

מצב חירום הוכרז ברחבי המדינה, אך הנשיא סיריסנה אמר כי הוא יהיה תחום רק למאבק בטרור ולא יפגע בחופש הביטוי ובחירויות אחרות. המשטרה הודיעה כי 40 נעצרו בחשד למעורבות במתקפה, שאחד מהם, על פי גורמים בצבא ובממשלה, הוא אזרח סוריה.

הלוויות ההרוגים בפיגועים, נגומבו, סרי לנקה, 23 באפריל 2019. רויטרס
הלווית ההרוגים בפיגועים בסרי לנקה, היום/רויטרס

ב"וושינגטון פוסט" דווח מפי גורם אנונימי ממערכת אכיפת החוק כי סוכני הבולשת הפדרלית של ארצות הברית (FBI) נשלחו לסרי לנקה כדי לסייע בחקירה. ב-FBI הציעו את שירותי החוקרים ומומחי בדיקת הראיות שלהם. דיפלומט מערבי בקולומבו אמר כי גם אנשי לוחמי בטרור מבריטניה צפויים להישלח למדינה.

במהלך סדרת הפיגועים הקטלנית, שבעה מחבלים מתאבדים התפוצצו בשלוש כנסיות ובשלושה מלונות יוקרה ברחבי האי, במרווח של 20 דקות אחד מהשני. הרשויות חוקרות את המחדל המודיעיני לאחר שהתברר כי התקבלו מבעוד מועד התרעות על האפשרות שארגון טרור מקומי יבצע שרשרת פיגועים, שהועברו בחלקן על ידי הודו. אחת האפשרויות שהועלו היא שהמחדל נגרם מאחר שראש הממשלה רניל ויקרמסינג'ה הודר מהתדריכים הביטחוניים בעקבות הקרע בינו לבין נשיא המדינה.

(עדכון ראשון: 13:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully