וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מידע הוסתר מרה"מ: המחדל המודיעיני מאחורי הפיגועים בסרי לנקה

22.4.2019 / 21:02

אחרי מתקפת הטרור הקטלנית שגבתה את חייהם של 290 בני אדם, הרשויות במדינת האי חוקרות מדוע השלטון לא הגיב להתרעות המודיעינית שהתקבלו מוקדם יותר החודש. לטענת שר בממשלה, הנשיא הדיר את ויקרמסינג'ה מהתדרוכים המודעיניים - בגלל הסכסוך האישי ביניהם

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

סכסוך אישי בין הנשיא לראש הממשלה בסרי לנקה נחקר היום (שני) בעקבות מתקפת הטרור הקטלנית שבה נהרגו 290 בני אדם והשאלות שעלו לגבי התמודדות הממשלה עם ההתרעות המודיעיניות שקדמו לפיגועים. לפי מסמך שהגיע לידי סוכנות הידיעות רויטרס, מוקדם יותר החודש הזהירה המשטרה מהאפשרות שיתבצעו פיגועים על כנסיות על ידי ארגוני טרור מקומיים. אולם, שר בממשלת סרי לנקה טוען שראש הממשלה רניל ויקרמסינג'ה הודר מהתדרוכים המודיעיניים מאז השבר שנוצר בינו לבין הנשיא.

שר הבריאות ראג'ית סנרנטנה אמר כי ההתרעה המודיעינית מה-11 באפריל, לפיה סוכנות מודיעין זרה הזהירה מפני מתקפות שעשוי לבצע הארגון המקומי והלא מוכר ג'מיעאת תווחיד, לא הועברה לידי ויקרמסינג'ה. לא ברור אם ננקטה תגובה כלשהי לאזהרות אלה. "כששאלנו על הדיווח המודיעיני, ראש הממשלה לא היה מודע אליו", אמר השר סנרנטנה. לא ברור גם האם הנשיא, מייטריפלה סיריסנה, ידע על אודות ההתרעה המודיעינית, אך הארגון הביטחוני במדינה, מועצת הביטחון, מעביר לו דיווחים במפגשים שאליהם ויקרמסינג'ה איננו מוזמן יותר.

עוד בוואלה! NEWS:
בניו של מנכ"ל אסוס ושפית מפורסמת: קורבנות הפיגועים בסרי לנקה
מהשחתת מקדשים בודהיסטיים לג'יהאד עולמי: זה הארגון שתקף את סרי לנקה
ממשלת סרי לנקה: ארגון טרור מקומי אחראי לפיגועים, בסיוע רשת זרה

קרובי משפחה של קורבנות מגיבים פיצוץ מטען בקולומבו, אפריל 2019. רויטרס
290 נהרגו במתקפת הטרור. קרובי משפחה של ההרוגים בפיגועים/רויטרס

הנשיא פיטר בחודש אוקטובר שעבר את ויקרמסינג'ה בעקבות חילוקי דעות פוליטיים, אך השיב אותו לתפקידו שבועות ספורים לאחר מכן בלחץ בית המשפט העליון. מערכת היחסים בין השניים לא השתפרה מאז, ולטענת פוליטיקאים, המתיחות ביניהם גורמת לדחיית החלטות הממשלה.

על פי דיווח ב"ניו יורק טיימס", המידע המסווג כלל את כל הפרטים הדרושים לשלטון כדי למנוע את הפיגועים מבעוד מועד: שמות, כתובות, מספרי טלפון ואפילו לוח הזמנים של חלק המעורבים ומתי הם פוגשים את נשותיהם. הרשויות ידעו על כוונתו של הארגון הקיצוני להוציא לפועל פיגועים בכנסיות קתוליות, אזהרה שגם הודו הפנתה לתשומת ליבה של המדינה. בנוסף לכך, כבר מינואר ידעו בכירים כי אסלאמיסטים קיצוניים צוברים נשק.

שני גורמים רשמיים טענו כי הודו, בת בריתה הקרובה של סרי לנקה, עקבה אחרי פעילותם של אל-קאעידה ו"המדינה האסלאמית" (דאעש) בכל דרום אסיה, ועדכנה את עמיתיה מסרי לנקה כבר ב-4 באפריל. אולם, המלחמה בין הנשיא לראש ממשלתו מתגוששים מזה חודשים ארוכים, והמשבר הפוליטי הוביל לכך שראש הממשלה היה מודע לאזהרות.

עוד באותו נושא

6 פיצוצים תוך 20 דקות: הפיגועים בסרי לנקה, דקה אחר דקה

לכתבה המלאה
הנשיא הנבחר של סרי לנקה, מיתריפלה סיריסנה. רויטרס
פיטר את ראש הממשלה והחזיר אותו בלחץ פוליטי. סיריסנה/רויטרס

אתמול, בעוד מדינת האי שבדרום אסיה מזועזעת מסדרת הפיצוצים הבלתי פוסקים, ויקרמסינג'ה זימן את מועצת הביטחון לפגישה, אך חבריה לא הגיעו. לטענת שר הבריאות, "זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שראינו את מועצת הביטחון מסרבת להגיע לפגישה עם ראש הממשלה של המדינה".

בתוך שעות מהפיגועים, שירותי הביטחון בסרי לנקה תפסו 24 חשודים, פרק זמן שניתן להעריך ממנו שהם ידעו מבעוד מועד על תכניותיהם, ויכלו להגיע אליהם במהרה. לכן, בימים האחרונים תוהים בסרי לנקה מדוע בכירים במדינה, כולל ראש הממשלה עצמו, לא נחשפו למידע הזה.

חלק מהשרים קוראים להתפטרותו של ראש שירותי הביטחון. שר המשפטים ראוף חקים אמר: "אנחנו מתביישים במה שקרה. אם השמות של המעורבים כבר היו ידועים, מדוע הם לא נעצרו?".

ראש ממשלת סרי לנקה; רניל ויקרמסינג'ה, 16 בדצמבר 2018. AP
מתגושש עם הנשיא מזה חודשים. ויקרמסינג'ה/AP

עם זאת, יועצו הבכיר של הנשיא סיריסנה דחה את האשמות וטען כי "כולם עשו את עבודתם. התרעות כאלה ואחרות מגיעות מפעם לפעם. אפילו ארצות הברית או כל אחד אחר לא ינסו להפחיד אנשים". השר סנרנטנה אמר כי "כממשלה עלינו להצטער מאוד, מאוד, מאוד, ולהתנצל בפני המשפחות והמוסדות שלהם על התקרית".

גם ב"דה הינדו" דווח מפי קצין משטרה בכיר כי לסוכנות החקירה הלאומית (NIA) היה מידע ברור על התכנית לבצע סדרת פיצוצים, שהועברו באמצעות ערוצים דיפלומטיים. אחת ההתרעות היו שחשודים יברחו דרך הודו, אזור שבו סוכלו בעבר ניסיונות פיגוע קודמים. "התבקשנו לנקוט צעדים דרושים לסיכול חדירות כאלה באמצעות הגברת המעקב לאורך חוף הים ופעילות מודיעין", אמר הקצין הבכיר.

מוקדם יותר היום הממשלה הודיעה כי הארגון ג'מיעאת תווחיד עומד מאחורי המתקפה. שום ארגון לא קיבל עוד אחריות על הפיגועים המשולבים, שרובם בוצעו על ידי מחבלים מתאבדים. בין ההרוגים היו 39 תיירים זרים, בהם אמריקנים, הודים, בריטים, טורקים וסינים, וכ-500 בני אדם נוספים נפצעו. דובר הממשלה רג'ית'ה סנרנטה אמר כי "אנחנו לא מאמינים שהמתקפות האלו בוצעו רק על ידי אנשים מהמדינה הזו. הייתה רשת בינלאומית של טרור, שבלעדיה המתקפות הללו לא היו מצליחות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully