וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהשחתת מקדשים בודהיסטיים לג'יהאד עולמי: זה הארגון שתקף את סרי לנקה

שום ארגון אמנם לא קיבל אחריות על שרשרת הפיגועים במדינה, אך הממשלה סבורה כי מדובר בג'מיעאת תווחיד, שעד כה היה מוכר בשל פגיעה בסמלי דת בודהיסטיים. המתקפה האחרונה דומה לאלו שביצעו דאעש ואל-קאעדה ברחבי העולם. "לא תנועה בדלנית"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

ממשלת סרי לנקה סבורה כי הארגון האסלאמסטי המקומי והלא מוכר ג'מיעאת תווחיד (NTJ) עומד מאחורי שרשרת הפיגועים שהחרידה את המדינה ביממה האחרונה. עד עתה, הארגון היה ידוע בהשחתת מבנים בודהיסטיים, וב-2016 נעצר המזכיר שלו עבדול ראזק באשמת הסתה לגזענות.

הממשלה סבורה כי הוא קיבל סיוע מארגוני טרור זרים כדי להוציא לפועל את המתקפה הקטלנית ביותר במדינת האי שבאוקיינוס ההודי מאז סוף מלחמת האזרחים ב-2009. עד אתמול, סרי לנקה ידעה מעט מאוד אלימות מצד גורמים אסלאמיים קיצוניים, ועיקר הסכסוך בה היה בין השלטון הסינהלזי הבודהיסטי, המייצג את רוב האוכלוסייה במדינה, לבין המיעוט הטמילי הבדלני, שרובו הינדי, אך הוא כולל גם מוסלמים ונוצרים.

מתקפת טרור בסרי לנקה - סיקור נרחב בוואלה! NEWS:
עשור של שקט הופר: הפיגועים בסרי לנקה מאיימים לפתוח את פצעי המלחמה
מידע הוסתר מרה"מ: המחדל המודיעיני מאחורי הפיגועים בסרי לנקה
מניין ההרוגים עלה ל-290: ממשלת סרי לנקה הוזהרה מפיגועים - אך לא פעלה

חיילים מאבטחים את כנסיית סנט אנדרו, קולומבו, סרי לנקה, אחרי הפיגוע, 22 באפריל 2019. AP
חיילים מאבטחים את כנסיית סנט אנדרו בקולומבו, סרי לנקה/AP

אן ספיקהרד, מנהלת המרכז הבינלאומי ללימודי קיצוניות אלימה, אמרה לניו יורק טיימס כי מטרת הארגון היא לא התקוממות, אלא להפיץ את תנועת הג'יהאד העולמי אל סרי לנקה וליצור שנאה, פחד ופילוג בחברה. "זאת לא תנועה בדלנית", אמרה. "מטרתה היא דתית והיא רוצה להעניש". לדבריה, הפיגועים, שאותם ביצעו לפחות שבעה מחבלים מתאבדים, נגד המיעוט הקתולי ומלונות שבהם שוהים אזרחים זרים דומים לאלו שבוצעו במקומות אחרים בעולם בשנים האחרונות. היא ציינה שאל-קאעדה וארגון "המדינה האסלאמית" הסוניים הקיצוניים הוציאו לפועל פיגועים דומים.

לפי ההערכות שנשמעו לאחר הפיגועים, אנשי דאעש ששבו משדות הקרב בסוריה ובעיראק היו מעורבים במתקפה.

עוד באותו נושא

6 פיצוצים תוך 20 דקות: הפיגועים בסרי לנקה, דקה אחר דקה

לכתבה המלאה
חיילים חולפים על פני מלון קינגסבורי, קולומבו, סרי לנקה, אחרי הפיגוע, 22 באפריל 2019. AP
חיילים חולפים על פני מלון קינגסבורי, קולומבו, סרי לנקה, אחרי הפיגוע, 22 באפריל 2019/AP

כ-6% בלבד מאוכלוסייתה של סרי לנקה, שרובה בודהיסטית, הם קתולים, אבל הם נתפסים ככוח מאחד במדינה. מפקד מ-2012 הראה כי האוכלוסייה של סרי לנקה מונה 22 מיליון איש, מתוכם 70% בודהיסטים, 12.6% הינדים, 9.7% מוסלמים ו-7.6% נוצרים. בשנה שעברה נרשמו עימותים בין בודהיסטים למוסלמים, כשכמה ארגונים בודהיסטיים קיצוניים האשימו את המוסלמים בכך שהם מאלצים אזרחים להתאסלם.

המלחמה בין הממשלה לבין ארגון הנמרים הטמילים, שרצו להקים מדינה עצמאית למיעוט הטמילי, הסתיימה ב-2009 אחרי 26 שנים עקובות מדם. בין 70 ל-80 אלף נהרגו במהלכה, ושני הצדדים מואשמים בפשעי מלחמה ובהפרות חמורות של זכויות אדם. הנמרים הטמילים נחשבים לארגון שהציג לעולם את פיגועי ההתאבדות כטקטיקה שגרתית. הם הוכנעו במהלך מבצע רחב היקף לפני עשור, שבו נהרג גם מנהיגם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully