וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שני אחים, בעל ואישה ובת 97: קורבנות הטבח בבית הכנסת בפיטסבורג

הרשויות חשפו את זהותם של קורבנות מסע הירי, שבו נפצעו עוד שישה אנשים. ססיל ודייוויד רוזנטל נרצחו יחד, דניאל סטיין הגיע לבדו. הרשויות: לא ברור מדוע היורה בחר בבית הכנסת הזה

צילום: רוני כנפו ו-רויטרס, עריכה: שניר דבוש וניר חן

הרשויות בפיטסבורג חושפות היום (ראשון) את זהותם של הנרצחים בטבח בבית הכנסת בעיר, כיממה אחרי שאדם חמוש שהתבטא באנטישמיות נגד יהודים ברשתות החברתיות התפרץ למקום וירה במתפללים. לפחות 11 בני אדם נהרגו, ועוד שישה נפצעו, בהם ארבעה שוטרים. בין ההרוגים - שני אחים, בעל ואישה, ואישה בת 97.

לקריאה נוספת על הטבח בפיטסבורג
הרוצח בבית הכנסת בפיטסבורג הואשם בפשע שנאה: "כל היהודים צריכים למות"

דניאל שטיין, אחד ההרוגים בבית הכנסת "עץ החיים", פיטסבורג, פנסילבניה, ארצות הברית. צילום מסך, מערכת וואלה! NEWS
לאחרונה נולד לו נכד. סטיין/מערכת וואלה! NEWS, צילום מסך

הקורבן הראשון שזוהה היה דניאל סטיין, בן 71. לפי הרשתות המקומיות, הוא הגיע לבית הכנסת בשכונת סקווירל היל לבדו ומשפחתו החלה לדאוג אחרי שהיא לא הצליחה ליצור עמו קשר אחרי הירי שבו פתח רוברט באוורס, שצעק במהלך הטבח: "צריך להרוג את כל היהודים האלו".

"הוא תמיד רוצה לעזור לכולם", סיפר סטיבן הול, אחיינו של שטיין, לאתר TribLive. "הוא היה מישהו שכולם אהבו, עם חוש הומור ורק לאחרונה נולד לו נכד". הוא היה בעבר נשיא של הקהילה "אור חדש", המתפללת בבית הכנסת שבו אירע הטבח.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

נרצחת נוספת היא ג'ויס פיינברג, בת 75. היא הייתה אלמנתו של סטיבן פיינברג, פרופסור לסטטיסטיקה באוניברסיטת "קרנגי מלון". לפי מודעת האבל באתר האוניברסיטה, פרופסור פיינברג מת בשנת 2016 וטקס הלוויה שלו נערך בבית הכנסת "עץ חיים" באותה בחודש דצמבר של אותה השנה.

היו להם שני ילדים, אנתוני והווארד, ושישה נכדים. פיינברג גרה במדינת אוקלנד, במחוז הנמצא מערבית לאוניברסיטה, בה בעלה עבד.

"היא היתה מישהי ששולחת כרטיסי ברכה לסטודנטים שנים רבות אחרי שלמדו אצלה", כתב ג'ייסון קונור, סטודנט לשעבר, בטוויטר.

ג'רי רבינוביץ', היה בן 66 במותו. היה רופא משפחה, נחשב למתפלל ותיק מאוד בקהילת "אור חדש", שנמצאת באותו הבניין של "עץ חיים". לו פיינברג, מתפלל בבית הכנסת, סיפר לוואלה!NEWS כי כיר את רבינוביץ' וכי הוא פעל בהתנדבות ובהתמדה לוודא שהתפילות מתקיימות כסדרן מדי שבוע. הוא היה איש מדהים, כולם אהבו אותו, הוא היה כל כך ידידותי ונחמד, הכרתי אותו חמש שנים".

רוז מאלינר היתה בת 97 במותה, ותוארה כאישה נמרצת וחייכנית. היא הייתה מתפללת קבועה בבית הכנסת במשך שנים רבות והכירה באופן אישי את כל הנוכחים במקום. פיינברג סיפר לוואלה! NEWS כי הכיר גם אותה כיוון שבנה היה מאמן הכדורסל שלו ונדהם לשמוע שהיא בין הקרבות.

ברניס וסליבן סימון בני 86 ו-84 נרצחו באותו בית הכנסת שבו התחתנו לפי למעלה מ-60 שנה, בשנת 1956. שכנה של הזוג, ג'ו סטפניק, סיפרה ל-CNN: "הם היו אדיבים, נדיבים וטובי לב. הם אנשים המתוקים ביותר שניתן להעלות על הדעת".

ססיל ודיוויד רוזנטל, שני אחים בני 54 ו59, שישבו בדרך כלל בצד האחורי של בית הכנסת, יובאו למנוחות מחר. "הם היו אלה שמברכים את כולם לשלום ומברכים לשלום את המגיעים, הם היו כמו שגרירים של בית הכנסת", סיפרה אחת השכנות לבית כנסת מקומי.

מלווין מקס בן ה-88, נהג להגיע לבית הכנסת בכל יום שישי ושבת. אחותו ספרה לערוץ טלויזיה מקומי כי "הוא תמיד היה אחד הראשונים להגיע. הוא היה מגיע מוקדם ולכן כששמעתי שזה קרה אמרתי לעצמי - 'אני מקווה שזה לא מלווין' אבל לצערי הוא היה אחד מהקרבנות".

אירווינג יאנגר. בן 69 במותו. התפלל בבית הכנסת למעלה מעשר שנים. היה בעבר סוכן נדל"ן ותואר על ידי תושבי שכונת סקווירל היל כמי ש"היה אדם אדיב, חם וידידותי, שאומר לכולם שלום ברחוב ולוחץ ידיים לכל מי שנתקל בו".

ריצ'ארד גוטפריד היה בן 65 במותו, הוא היה רופא שיניים ורבים בקהילה נהגו לפקוד את הקליניקה שלו ושל אשתו. אחיינו, ג'ייקוב, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "היום איבדתי אדם חשוב מאוד בחיי. דוד שלי נרצח בזמן שעשה משהו שהוא אהב, להתפלל. אני לא רוצה לחיות בעולם שבו אני צריך לפחד לחיות כיהודי".

זירת הטבח בבית הכנסת בפיטסבורג, ארה"ב. רויטרס
זירת הרצח, היום/רויטרס
בית הכנסת  "עץ החיים" בפיטסבורג, ארצות הברית 28 באוקטובר 2018. עמרי נחמיאס, מערכת וואלה! NEWS
הורים ובתם בזירת הפיגוע, היום/מערכת וואלה! NEWS, עמרי נחמיאס

הלילה הוגש כתב אישום נגד היורה, רוברט באוורס, בן 46, שכלל בין היתר בשל פעשי שנאה. הרשויות סבורות כי הוא פעל לבדו וכי הוא תכנן להמשיך במסע הירי שלו כשיצא בפעם הראשונה לבית הכנסת "עץ החיים". לפי ה-FBI, הגופות נמצאו בשלושה מקומות שונים בבית הכנסת. לא ברור מדוע בית הכנסת נבחר על ידי באוורס, שהתבטא באנטישמיות ברשתות החברתיות.

הסוכן המיוחד רוברט ג'ונס אמר היום כי תוך כדי הירי התבטא באוורס באנטישמיות, ואמר כי הוא דיבר על "רצח עם" ועל כך ש"צריך להרוג את כל היהודים". גם שוטרים שהגיעו ראשונים לזירת האירוע סיפרו ברשת הקשר על דבריו של היורה. באוורס, שנפצע מהירי של השוטרים, יופע מחר לראשונה בפני בית משפט.

ג'ונס שיבח את פעולות השוטרים ואמר כי לולא נתקל היורה באחד מהם שיצא מבית הכנסת, ייתכן שהוא היה ממשיך במסע הירי. הוא הוסיף כי סריקת זירת הרצח עשויה להימשך כשבוע, ובינתיים עורכות הרשויות חיפושים בביתו ובמכוניתו.

"פיטסבורג היא עיר חזקה. נפלו לקרקע ומצאנו דרכים לקום. נעבור את היום האפל הזה דרך עבודה משותפת", אמר ראש עיריית פיטסבורג, ביל פדוטו, במסיבת העיתונאים.

אנשים מתאספים בזירת הטבח בפיטסבורג 28 באוקטובר 2018. רויטרס
טקס זיכרון בזירת הרצח, היום/רויטרס

באוורס נהג להתבטא ברשתות החברתיות באנטישמיות. דקות לפני הטבח, הוא צייץ ברשת החברתית gab כי HIAS, ארגון יהודי-אמריקני המסייע למהגרים, "מביא פולשים שהורגים את אנשיי", והוסיף: "אני לא יכול לשבת ולצפות בבני עמי נטבחים. אני נכנס". במהלך האירוע, לפי עדיה ראיה, הוא צעק "צריך להרוג את כל היהודים האלו".

הוא אף ביקר לאחרונה את הנשיא דונלד טראמפ ואמר כי הוא לא הצביע לו. לדבריו, הוא "מוקף ביהודונים".

הטבח גרם לזעזוע בקהילה היהודית ובארצות הברית בפרט, והעלה מחדש את השיח על הקלות שבה ניתן לרכוש כלי נשק במדינה, כשבוע וחצי לפני הבחירות לקונגרס ויממה בלבד אחרי שנתפס חשוד בשליחת חבילות נפץ לבכירים דמוקרטים ולמבקריו של הנשיא דונלד טראמפ, שמאשימים אותו בהלהטת היצרים.

בעקבות הטבח, הוגברה האבטחה סביב מוסדות יהודיים ברחבי ארצות הברית, כולל בניו יורק ובלוס אנג'לס.

אנשים בזירת הטבח בבית הכנסת בפיטסבורג, ארה"ב. רויטרס
מתאבלים על 11 הקורבנות. היום/רויטרס
בית הכנסת  "עץ החיים" בפיטסבורג, ארצות הברית 28 באוקטובר 2018. עמרי נחמיאס, מערכת וואלה! NEWS
בית הכנסת שבו אירע הפיגוע, הערב/מערכת וואלה! NEWS, עמרי נחמיאס

טראמפ רמז כי אילו הייתה בבית הכנסת אבטחה ייתכן שהיה ניתן למנוע את הטבח. הוא דחה את הקשר בין האירוע לזמינות כלי הנשק ברחבי המדינה. במהלך הלילה הוא אמר כי הוא יבקר בפיטסבורג בקרוב והורה על הורדת הדגלים לחצי התורן למשך שלושה ימים.

הלילה הוא אמר כי הטבח הוא "מעשה אכזרי של רצח המוני ורשע טהור" ואמר כי "יש לגנות אנטישמיות ולהתעמת איתה בכל מקום שבו היא מופיעה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו גינה אתמול את האירועים. "לבי נשבר, הזדעזעתי מההתקפה על בית הכנסת בפיטסבורג", אמר. השר נפתלי בנט המריא לפיטסבורג כדי לסייע לקהילה.

(עדכון ראשון: 12:34)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully