וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פשע שנאה": הרוגה ופצועים מירי בבית כנסת בקליפורניה; חשוד נעצר

גיא אלסטר, יואב איתיאל וסוכנויות הידיעות

28.4.2019 / 5:07

כוחות משטרה הוזעקו לזירת הירי בבית חב"ד שבאזור סן דייגו. הקונסול בלוס אנג'לס בודק אם יש נפגעים ישראלים. לפי דיווחים, שניים מהפצועים הם ילדים ופצוע נוסף הוא הרב ישראל גולדשטיין, שייסד את המרכז ב-1986. "היורה - מישהו עם שנאה כלפי הקהילה היהודית".

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

אישה נהרגה ועוד שלושה נפצעו מירי שהתרחש אתמול (שבת) בבית כנסת של בית חב"ד בעיירה פוויי שבאזור סן דייגו בקליפורניה שבארצות הברית. בין הפצועים הרב ישראל גולדשטיין, שייסד את המרכז ב-1986 ושני ילדים. כולם פונו לבית החולים פאלמור שבאזור, שם מתה האישה מפצעיה. מצבם של שלושת הפצועים הנותרים במצב יציב.

כוחות משטרה שהוזעקו לזירת הירי, עצרו חשוד במעשה - ג'ון ארנסט, תושב סן דייגו בן 19, שהיה חמוש בנשק חצי-אוטומטי. ארנסט נעצר לאחר שהתקשר למשטרה להסגיר את עצמו. מי שעצר את החשוד היה איש משמר הגבול האמריקני, שלא היה בתפקיד באותו הזמן אך שמע את המתרחש בקשר. השריף המקומי ביקש מהתושבים להתרחק מהאזור וכן נמסר כי ה-FBI בסן דייגו עובד בשיתוף פעולה הדוק עם כל הגורמים המקומיים הרלוונטיים.

הקונסול בלוס אנג'לס, אבנר סבן, "בודק מעורבות של אזרחים ישראלים באירוע ויעדכן בהקדם". בית הכנסת אירח את חגיגת הפסח שתוכננה להיום בשעה 11 בבוקר (שעון מקומי). האירוע תוכנן להסתיים בארוחה חגיגית בשעה 19:00.

לקריאה נוספת
טראמפ עם כיפה וביבי כלב נחייה: הקריקטורה שמכעיסה את העולם היהודי
ארה"ב: 5 הרוגים מירי באזור תעשייה סמוך לשיקגו; היורה מת

זירת בית הכנסת בסן דייגו קליפורניה - ה-27 לאפריל 2019. AP
זירת הירי בבית הכנסת בסן דייגו, קליפורניה, אתמול/AP

הרשויות ציינו כי אמנם ארנסט לא נעצר בעבר, אך הוא כן נחקר על מעורבותו בהצתת מסגד בעיר הסמוכה בחודש שעבר. מחקירה ראשונית עולה כי ארנסט כתב ברשת מאמר אנטי-יהודי, בו ציטט חשודים באירועי ירי כגון על המסגדים בניו זילנד ועל בית הכנסת בפיטסבורג השנה.

מפקד משטרת סן דייגו, דיוויד ניילסט, אמר כי הרשויות הגבירו את הסיורים במקומות תפילה כאמצעי זהירות. ראש העירייה, סטיב ווסט, אמר כי חברי הקהילה בבית הכנסת התעמתו עם היורה בשעת המעשה. וכן כי הוא משוכנע שבית הכנסת היה בין מטרותיו ומדובר במישהו "עם שנאה בלבו כלפי הקהילה היהודית - מדובר בפשע שנאה".

"אני מבין ממי שהיו בזירה שהאנשים מהקהילה התעמתו עם היורה, והאנשים האמיצים האלה מנעו מהאירוע להפוך להיות טרגדיה גרועה הרבה יותר", הוסיף ראש העירייה. בריאיון ל-KGTV אמר עד ראייה כי "שמע שש או שבע יריות, שלאחריהן נשמעו צעקות, וצרור נוסף של יריות". העד אמר כי הרב שנפצע ניסה להרגיע את היורה ואת חברי הקהילה, אפילו אחרי שנפצע.

ראש העירייה המשיך ואמר כי "אתם צריכים לדעת - זו לא פוויי. בפוויי שאני מכיר, תמיד תומכים אחד בשני. וגם בטרגדיה הזו, נלך שלובי זרועות. יש לנו הערכה עמוקה לאלו שהראו אומץ בבית הכנסת בחב"ד, לרשויות החוק שהגיבו כל כך מהר. אנחנו נעבור את זה - תפילותינו ומחשבותינו עם אלו שנפגעו ועם אלו החוקרים את האירוע. פוויי תישאר חזקה ותמיד נהיה קהילה שאכפת לה האחת מהשני".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
זירת בית הכנסת בסן דייגו קליפורניה - ה-27 לאפריל 2019. AP
בני הקהילה בזירת הירי בבית הכנסת בסן דייגו, קליפורניה. אתמול/AP

שר התפוצות, נפתלי בנט, אמר בתגובה לאירוע כי "מדינת ישראל עומדת לצד אחינו ואחיותינו שנפגעו בקהילה היהודית בקליפורניה. אני עוקב בדאגה עמוקה אחר האירועים הטראגיים בקליפורניה, כאשר שוב דם יהודי נשפך באחד הימים הקדושים ביותר שלנו, דווקא במקום של תפילה. גם לנוכח הטרור והשנאה, אנו שומעים דיווחים על אומץ יוצא דופן, שכן רב הקהילה - שנפצע בעצמו - ביקש להגן על המתפללים מפני היורה האכזרי. ישראל עומדת לצד אחינו ואחיותינו באמריקה, ולצד העם האמריקני כולו נגד הטרור.המחשבות והתפילות שלנו עם הפצועים ועם הקהילה היהודית כולה. אני רוצה להודות למשטרה המקומית ולכוחות הביטחון, שנראה כי הגיבו במהירות ובמקצועיות כדי למנוע טרגדיה חמורה יותר".

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, אמר בעקבות הירי כי "ההתקפה האנטישמית על בית הכנסת בעיירה פוויי היא איומה ומדאיגה. אנו בסוכנות היהודית עוקבים בדאגה אחר הדיווחים, מתפללים להחלמה מהירה של הפצועים ומבכים את אבדן החיים". עוד כתב כי "התקפה על כל מי שמתפלל בבית תפילה היא בלתי מוסרית בעליל ויש להיאבק כנגד התופעה הזו בכל החומרה בכל מקום בתבל".

טראמפ: שולח את תנחומיי לכל אלו שנפגעו מהירי

המערכת הפוליטית האמריקנית הגיבה אף היא לאירוע. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "תפילותינו ומחשבותינו עם כל אלו שנפגעו מהירי בבית הכנסת בקליפורניה. שאלוהים יברך את כולכם. היורה נתפס, רשויות החוק עשו עבודה יוצאת מן הכלל, תודה לכם".

סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס התייחס גם הוא לאירוע וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "אנו מגנים את הירי המרושע והפחדני בחב"ד פוויי, כשמשפחות יהודיות חגגו את הפסח. אף אחד לא צריך לפחד בבית תפילה. אנטישמיות היא לא רק שגויה - היא מרושעת".

הסנאטורית הדמוקרטית מקליפורניה, קמלה האריס, המתמודדת בפריימריז של המפלגה לנשיאות, אמרה כי היא מוטרדת מהדיווחים ועוקבת אחרי ההתפתחויות.

אלכסנדרה אוקסיו-קורטז, חברת הקונגרס הדמוקרטית מטעם מדינת ניו יורק, צייצה בחשבון הטוויטר שלה כי היא "שבורת לב לשמוע על הירי בבית הכנסת בסן דייגו, במיוחד ביום האחרון של פסח. יש לנו האחריות לאהוב ולהגן על שכנינו. ככל שהסנאט מתעכב בהצבעה על חוק בדיקת הרקע לאדם המבקש רישיון ירי, כך נעמיד יותר אמריקנים בסכנה".

הירי של היום מגיע שישה חודשים לאחר ש-11 בני אדם נרצחו ושבעה נפצעו בבית הכנסת "עץ החיים" בפיטסבורג שבמדינת פנסילבניה. רוברט באוורס, בן 46, הואשם בירי. לפי הרשויות המקומיות, צעק "כל היהודים צריכים למות" בעת שריסס את המשתתפים בתפילות.

(עדכון ראשון: 22:41)

זירת בית הכנסת בסן דייגו קליפורניה - ה-27 לאפריל 2019. AP
שוטרים בזירת הירי בבית הכנסת בסן דייגו, קליפורניה. אתמול/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully