וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כרטיסים לאנשי רגב ו"סגירת" מועמדים: חגיגת המקורבים בטקס המשואות

28.4.2019 / 16:00

שבוע לפני יום העצמאות, מבקר המדינה יוסף שפירא פרסם דוח חריף על חלוקת ההזמנות לטקס בשנה שעברה. מתוך 18 אלף מקומות בטקס ובחזרות - יש תיעוד רק לגבי 13 אלף, ולא ברור למי יועדו מאות מושבים שאוישו בחלקם על ידי אנשי משרד התרבות. "חשש שנמנעה זכות מהציבור רחב"

עריכה: שניר דבוש

(בווידיאו: טקס המשואות בהר הרצל בשנה שעברה)

טקס המשואות בהר הרצל, שנועל את אירועי יום הזיכרון ופותח את אירועי יום העצמאות, הפך בפועל לאירוע למקורבי משרד התרבות, השלטון המקומי והליכוד - על חשבון הציבור הרחב. כך עולה מדוח חריף שמפרסם היום (ראשון) מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא.

המבקר מציין כי הביקורת החלה בעקבות תלונות שהתקבלו על אופן הקצאת ההזמנות לטקס שנערך בשנה שעברה, לציון שנת ה-70 למדינה. לדבריו הוא הורה לבצע את הביקורת במהרה, על מנת לפרסם את הדוח עוד לפני יום העצמאות הקרוב, כך שניתן יהיה לתקן את הליקויים כבר מהטקס שייערך בשבוע הבא.

בסך הכול היו בטקס ובחזרות הגנרליות כ-22 אלף מקומות ישיבה. במרכז ההסברה של משרד התרבות חילקו 18,800 הזמנות, אולם יש תיעוד ואסמכתאות רק לגבי 13,774 מתוכן. כלומר, לא ברור כיצד חולקו כ-5,000 הזמנות, שרובן המוחלט לחזרה הגנרלית השנייה. עוד מצא המבקר כי מתוך 6,860 מושבים בטקס המרכזי, לא נמצאו אסמכתאות שיסבירו למי יועדו לפחות 500 מושבים, ואלו אוישו בין השאר על ידי בעלי תפקידים במשרד התרבות. על פי המבקר, הדבר "מעורר חשש כי ההזמנות למושבים אלו ניתנו לבעלי תפקידים ולמקורבים להם, תוך מניעת זכות זו מהציבור הרחב".

עוד בוואלה! NEWS:
"המשכתי לרוץ עם הילדים למרות שנפגעתי": עדות הפצוע בבית הכנסת
בין סוציאליזם לימין הקיצוני: ספרד הולכת לבחירות בדרך לעתיד לא ידוע
טראמפ עם כיפה וביבי כלב נחייה: הקריקטורה שמכעיסה את העולם היהודי

טקס הדלקת המשואות בהר הרצל. צילום מסך, מערכת וואלה! NEWS
השרה רגב בקהל של טקס המשואות, בשנה שעברה/מערכת וואלה! NEWS, צילום מסך

על פי הדוח, כדי לאפשר לציבור הרחב להשתתף באירוע, נוספו בשנה שעברה כמעט 12 אלף מקומות בטקס עצמו ובחזרות הגנרליות, לעומת השנים שלפני כן. בפועל, רק כשליש מהמקומות שנוספו הוקצו לציבור הרחב. כך, אף שבטקס עצמו נוספו 2,460 מקומות ישיבה, רק 370 מהם הוקצו לציבור הרחב. בסך הכול הוקצו לציבור הרחב רק 520 מושבים בטקס המרכזי.

ספק אם גם ההזמנות שכן הוקצו לציבור הרחב אכן הגיעו אליו בסופו של דבר. המבקר מצא כי משרד התרבות ומרכז ההסברה לא פרסמו כל הודעה לציבור באשר לחלוקת הזמנות לטקס עצמו ולחזרה הגנרלית השנייה. באשר לחזרה הגנרלית הראשונה, המשרד פרסם הודעה באתר שלו על חלוקת הזמנות לציבור הרחב רק שבע דקות לפני שנפתחה החלוקה בפועל. "כך הלכה למעשה היה ליודעי דבר ולמקורביהם יתרון על פני אנשים מן השורה בקבלת ההזמנות", נכתב בדוח.

709 לעובדי משרד התרבות, 375 לשלטון המקומי

עובדי משרד התרבות והספורט - ובהם עובדי מרכז ההסברה, לשכת מנכ"ל המשרד ולשכת השרה מירי רגב - קיבלו 709 הזמנות לטקס, כ-11% מכלל ההזמנות. זאת, בנוסף ל-272 הזמנות לחזרה הגנרלית הראשונה. על פי משרד המבקר, "לא ניתן לדעת כמה הזמנות חולקו לחזרה הגנרלית השנייה, שכן מרכז ההסברה איבד מסמכים אלה".

לא רק מקורבי משרד התרבות ומרכז ההסברה זכו לקדימות בקבלת ההזמנות. על פי ממצאי מבקר המדינה, השרה רגב הורתה למרכז ההסברה להקצות מאות הזמנות לאנשי השלטון המקומי, באמצעות מרכז השלטון המקומי. רכזת לשכת השרה הגיעה למרכז השלטון המקומי, על פי הנחייתה של רגב, ושם חילקה 375 הזמנות לטקס המרכז ו-197 לחזרה הגנרלית, "ללא שהחלוקה תועדה, ללא שנקבעו כללים להקצאה, ומבלי שידוע מי קיבל את ההזמנות".

גם בליכוד נהנו מ-80 הזמנות לטקס, שהועברו לראש לשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בליכוד, שאחראית גם על הקשר בין המפלגה ללשכת ראש הממשלה. המבקר ציין כי לא הוקצו הזמנות באופן דומה גם למפלגות אחרות. בנוסף לכך, מרכז ההסברה הקצה לגורמים שונים במשרד ראש הממשלה כ-467 הזמנות, אך בהיעדר תיעוד לא ניתן לדעת למי במשרד ראש הממשלה נמסרו אותן הזמנות.

אלפי הזמנות נוספות חולקו, כפי שקורה באופן מסורתי, לגופים כמו צה"ל, משטרת ישראל, ארגוני השכול, הכנסת ועוד. עם זאת, המבקר מוצא שכמעט לגבי כל אחד מהגופים יש חוסר התאמה בין הנתונים של מרכז ההסברה על מספר ההזמנות שהועברו, לבין הנתונים שהעבירו הגופים עצמם.

טקס הדלקת המשואות בהר הרצל. צילום מסך, מערכת וואלה! NEWS
טקס המשואות בשנה שעברה/מערכת וואלה! NEWS, צילום מסך

מלבד חלוקת ההזמנות, נמצאו ליקויים גם בפעולת הוועדה הציבורית לבחירת מדליקי המשואות. כך, הרשימה הסופית של המועמדים המומלצים להדלקת המשואות נקבעה בשיחות טלפון פרטניות בין יו"ר הוועדה, מושיק אביב, לבין שאר חברי הוועדה. לפי המבקר, בשיחות אלו אושרה הוספה לרשימה של מועמדים שמועמדותם כלל לא נידונה לפני כן בוועדה, וכן הוחזר אליה שם של מועמד אחד שנידון ונדחה. במקביל, באותן שיחות טלפון, נגרעו מהרשימה שבעה שמות של מועמדים שדווקא כן אושרו על ידי הוועדה בדיוניה והגיעו לשלב הסופי.

טיוטת הדוח נשלחה למשרד התרבות בסוף ינואר השנה. השרה רגב ובכירי המשרד הודיעו למבקר כי כבר החלו לתקן חלק מהליקויים שעלו בביקורת. עוד אמרה השרה כי תמנה ועדה ציבורית שתמליץ על מתכונת ראויה והוגנת לחלוקת ההזמנות לטקס הדלקת המשואות ולטקסים רשמיים אחרים.

רגב יזמה הקמת ועדה ציבורית: "חלוקת ההזמנות - באופן זהה לנוהג הקיים"

השרה רגב בירכה על דוח המבקר והודיעה על כוונתה להקים ועדה ציבורית שתקבע קריטריונים ברורים לחלוקת הזמנות לכל הטקסים הממלכתיים. לדברי רגב, את חלק מההערות כבר יושמו עצמאית על ידי המשרד ועל ידי מרכז ההסברה, ועם קבלת טיוטת הודח לפני כמה שבועות החלו ביישום חלק ממסקנותיו. רגב הדגישה כי "בזהות מדליקי המשואות, שכפי שציין המבקר, לא נפל שום פגם בבחירתם. גם בהקשר זה, ולקראת הטקס הקרוב, התקנון השתנה בהתאם להפקת הלקחים וממצאי המבקר".

רגב הוסיפה כי "לראשונה היא פתחה את טקס חגיגות השבעים לציבור הרחב על ידי הוספת חזרה גנרלית נוספת והגדלת כמות המושבים לטובת הציבור הרחב באמצעות חברת בימות". מתוקף תפקידה כיו"ר ועדת טקסים וסמלים, היא יזמה הקמת ועדת ציבורית בראשות השופטת בדימוס נחמה מוניץ, ש"תבחן לראשונה את סוגיית חלוקת ההזמנות לכל הטקסים הממלכתיים כולל טקס הדלקת המשואות".

על חלוקת ההזמנות אמרה רגב כי היא "נעשתה באופן זהה לנוהג הקיים שעל פיו חולקו כרטיסים לטקס לגופים ממלכתיים שונים מאז קום המדינה, בתוספת של מרכז השלטון המקומי, זאת לאור שיתוף הפעולה והמעורבות של מספר רב של רשויות והסיוע שלהן בהפקת האירועים הרבים שהיו ברחבי הארץ, כפי שאף עולה מהדוח".

טקס הדלקת המשואות בהר הרצל. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"כל ניסיון להציג תמונה אחרת ולטעון או לרמוז לשיקולים זרים בחלוקת ההזמנות הינה שקרית". טקס הדלקת המשואות/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

היא הדגישה כי "כל ניסיון להציג תמונה אחרת ולטעון או לרמוז לשיקולים זרים בחלוקת ההזמנות הינה שקרית, אין בה כל אחיזה במציאות ויש בה להטעות את הציבור ולגרום לעיוות מכוון של דוח המבקר, שאין בו כלל טענה כזו, כי אם רק דרישה לעשות סדר אחרי 70 שנה".

לדברי רגב, ב-70 שנות קיומה של המדינה היה נוהג קבוע לפיו חולקו הכרטיסים למוזמנים בלבד והאחריות על חלוקת הכרטיסים הייתה על הגופים הממלכתיים שבאופן מסורתי קיבלו כרטיסים בהקצאה. הוועדה שבראשה תעמוד השופטת מוניץ תקבע לראשונה אמות מידה גם לעניין זה.

"במשרד לוקחים לתשומת הלב את הערותיו של המבקר ומודים לו על כך, כפי שהם מודים לו על המחאות שחילק באשר לארגון הטקסים, העמידה בתקציבים, הסדר המופתי, השמירה על הסדר והביטחון על אף המורכבות הגדולה", הוסיפה רגב. במשרד התרבות והספורט הודו "לאנשי מרכז ההסברה ולכלל הגורמים המקצועיים של המשרד שפעלו ללא דופי ועשו לילות כימים לקיום עשרות אירועים איכותיים ומרגשים לרגל חגיגות ה-70 למדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully