וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין סוציאליזם לימין הקיצוני: ספרד הולכת לבחירות בדרך לעתיד לא ידוע

27.4.2019 / 23:18

אחרי קמפיין שבו הכלכלה נדחקה לטובת שאלת עתידה של קטלוניה, ראש הממשלה הסוציאליסט צפוי לנסות להרכיב קואליציה - אך לא בטוח שיצליח. הסוקרים מתקשים לנבא גם מה תהיה מידת הצלחת הימין הקיצוני, שצפוי להיכנס לפרלמנט לראשונה מאז נפילת פרנקו

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

ספרד מסיימת היום (שבת) את אחת ממערכות הבחירות הצמודות ביותר שהיו בה בעשורים האחרונים, עם תוצאות שקשה לחזות מראש, כשלפחות חמש מפלגות מרחבי הקשת הפוליטית בעלות סיכוי להיות בממשלה.

ההצבעה מחר תקבע כמה תקדימים שבהם התבלטה מערכת הבחירות הזאת "לראשונה": הממשלה שתהיה מורכבת מקואליציה לראשונה מאז שובה של הדמוקרטיה בסוף שנות ה-70; כניסתם הצפויה של פוליטיקאים מהימין הקיצוני לפרלמנט לראשונה משנת 1982; והקמפיינים שלא התמקדו בנושאים כלכליים לראשונה מאז המשבר הפיננסי במדינה. עם סגירת הקלפיות בחצות, תחל ספירת הקולות ולאחריה יתקיימו השיחות להרכבת הקואליציה, שרק יוסיפו לאי-הוודאות הפוליטית הגוברת באירופה כולה.

אף מפלגה אינה צפויה לזכות במספיק מושבים כדי להרכיב את הממשלה לבדה, כשסקרי דעת הקהל צופים פרלמנט מבוזר מבחינה פוליטית. מפלגתו הסוציאליסטית של ראש הממשלה פדרו סנצ'ס מובילה עם כמעט 30% מהקולות, תוצאות שיעניקו לו את הסיכוי הטוב ביותר להרכיב את הממשלה, אך יהיה עליו לחבור לשותפות נוספות, אם יצליח בכך.

סנצ'ס ניצל פרשת שחיתות במפלגה השמרנית כדי להחליף את ראש הממשלה הוותיק מריאנו ראחוי בקיץ שעבר, והביא לקץ שלטון הימין הממושך, אולם הוא הנהיג ממשלת מיעוט שנשענה על קולות המפלגות של קטלוניה ושל חבל הבאסקים.

תרחישים נוספים - כולל ממשלת ימין-קיצוני או קיום בחירות חוזרות - עדיין נמצאים על השולחן, כך שעשויים לחלוף חודשים לפני שימונה ראש ממשלה חדש. לעת עתה, לכל סטיית תקן בסקרים משמעות הרת גורל עבור עתידה הפוליטי של המדינה.

לקריאה נוספת:
ברצלונה הביאה את המחאה ללב מדריד: "הגדרה עצמית - לא פשע"

עובד תולה שלט של ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס מהמפלגה הסוציאליסטית לקראת הבחירות ב-12 באפריל 2019. רויטרס
יתקשה להרכיב קואליציה עם הימין מצד אחד והבדלנים מהצד השני. כרזת בחירות של סנצ'ס/רויטרס

אזרחים רבין אינם בטוחים לחלוטין בבחירתם, ומהסקרים עולה כי שיעור "הקולות המתנדנדים" הגיע לארבעה מתוך עשרה מצביעים. בנוסף לכך, הסוקרים מתקשים לנבא מה תהיה מידת הצלחתה של המפלגה הלאומנית החדשה "ווקס", אם כי ברור לכל שהיא תצליח להיכנס לפרלמנט ולהעניק לימין הקיצוני דריסת רגל ראשונה בו, וזאת במדינה שנחשבה במשך זמן רב לחסינה מגל הלאומנות ששטף את אירופה, בשל הזיכרון הטרי שיש לרבים מימי הדיקטטורה של פרנסיסקו פרנקו.

עדיין לא ידועה גם השפעתם של העימותים ששודרו בטלוויזיה השבוע, שמהם נפסלה "ווקס" מסיבות משפטיות. מומחים פוליטיים רבים טוענים שההופעה הטובה ביותר הייתה של פבלו איגלסיאס, מנהיג מפלגת "פודמוס" מהשמאל הקיצוני המתנגדת למדיניות הצנע, אך הסקרים אינם מנבאים לה הצלחה רבה.

עוד באותו נושא

בצל המשבר בקטלוניה: ממשלת ספרד הכריזה על הקדמת הבחירות

לכתבה המלאה

אף תרחיש אינו אידיאלי

350 הנציגים בבית התחתון של ספרד נבחרים מ-52 מחוזות בגדלים שונים. ככל שמספר המועמדים עולה, כך קשה יותר לחזות את התוצאות, במיוחד באזורים הכפריים המורכבים מעיירות הקטנות. רוב המפלגות עברו תהפוכות פנימיות והחליפו את מנהיגיהן, מה שעשוי לשנות גם את האסטרטגיות והבריתות ביניהן. במקביל, הספרדים יבחרו גם את 208 הנציגים שלהם לסנאט, שנשלט על ידי השמרנים מאז שנת 2011.

התרחיש האופטימי ביותר עבור הסוציאליסטים הוא שסנצ'ס יישאר ראש הממשלה כשלצדו מפלגה נוספת - פודמוס. ואולם, מהסקרים עולה כי שתי המפלגות יצטרכו לחבור למפלגה קטנה נוספת על מנת להשלים לרוב בפרלמנט, מה שעשוי לאלץ אותו לחבור לאחת המפלגות התומכות בעצמאותה של קטלוניה. הוויתורים שידרשו מפלגות אלה בתמורה לישיבה בקואליציה, לצד הלחץ ממפלגות הימין הקיצוני שגם כך מאשימות את סנצ'ס ב"בגידה" על כך שהוא פתוח לדיאלוג עם הבדלנים, עלולים להערים קשיים על ניסיונות הרכבת הממשלה.

סנטיאגו אבסקל, מנהיג מפלגת הימין הקיצוני ווקס בספרד, בעצרת בחירות ב-24 באפריל 2019. רויטרס
זיכרון הדיקטטורה בה עוד טרי. מנהיג הימין הקיצוני סנטיאגו אבסקל עם תומכיו/רויטרס

על פי הסקרים האחרונים, שלוש המפלגות הימניות - מפלגת העם הספרדית השמרנית (PP), מפלגת מרכז-הימין "סיודדנוס" ומפלגת הימין הקיצוני "ווקס" - לא ישיגו רוב בפרלמנט יחד. עם זאת, ייתכן חיבור בין מפלגת המרכז-ימין לבין המפלגה הסוציאליסטית. יו"ר מפלגת "סיודדנוס", אלברט ריברה, הצהיר שהוא אינו מתכנן לשבת בקואליציה כזו, גם אם לא דחה את האפשרות על הסף.

הקמפיינים במערכת הבחירות הזו התמקדו בנושאים הקשורים לזהות ולערכים, בעוד שהכלכלה הפכה לסוגיה משנית. שאיפותיה הלאומיות של קטלוניה, שקיטבו את האומה, נמצאות בלב השיח, במיוחד כש-12 ממנהיגי התנועה למען עצמאות המחוז עומדים בפני משפט.

מנהיג מפלגת פודמוס בספרד פבלו איגלסיאס בעצרת בחירות במדריד ב-26 באפריל 2019. רויטרס
יביא מספיק קולות בשביל להשלים רוב עם הסוציאליסטים? מנהיג מפלגת פודמוס פבלו איגלסיאס בעצרת בחירות/רויטרס

המנהיגים עומדים לדין בשל ניסיון כושל להתפצל מהמדינה ב-2017, וכמה מהם עלולים להישלח למאסר של עד 25 שנים. השלטונות במכריז הכריזו כי משאל העם שהתקיים באותה השנה איננו חוקי, והממשלה הלאומית השתלטה באופן ישיר על המחוז האוטונומי למחצה, תוך שהיא מפעילה לראשונה מאז נפילת הדיקטטורה סעיף בחוקה האוסר על המחוזות השונים להתפצל מהמדינה.

שלוש מפלגות הימין מתחרות על קולותיהם של המתנגדים לעצמאותה של קטלוניה, אך גם הסוציאליסטים, שסירבו לבצע ויתורים עבור הבדלנים, מקווים ליהנות מיתרון מסוים בשל כך. בעוד ש-PP ו"ווקס" מכוונות לימין, הסוציאליסטים מבליטים את עמדותיהם הפרוגרסיביות, החל מזכויות נשים ועד להסרת המאוזיליאום הגדול שבו קבור פרנקו. במקביל, כל המפלגות החליפו האשמות אחת כלפי השנייה בשחיתות.

כמי שמוביל בסקרים, סנצ'ס מנסה לשמור על מרחב פעולה גדול ככל הניתן ולהיות פתוח למגוון אפשרויות ליום שאחרי הבחירות, אך אף אחת מהן אינה אידיאלית עבורו. המגמה היחידה הברורה לכל היא התפרקותה של ספרד מהשיטה הדו-מפלגתית שהונהגה בה מאז סיום הדיקטטורה, תהליך שהחל עוד בשנת 2015.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully