וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעזוע מההוצאה ההמונית להורג בסעודיה: "עונש המוות - כלי פוליטי"

24.4.2019 / 22:26

בעקבות עריפת ראשיהם של 37 בני אדם במדינה גובר החשש מפני היעדר הליך הוגן. ארגוני זכויות אדם סבורים כי רוב הנידונים למוות במסגרת ''משפטי דמים'' הינם שיעים וחלקם אף קטינים. סדרת הוצאות נרחבת הביאה לקריאות בעולם ל''הפרה בוטה של החוק הבינלאומי''

נציבת האו''ם לזכויות אדם, מישל בצ'לט, גינתה הערב (רביעי) את ההוצאות להורג של 37 אזרחי הרב הסעודית ברחבי הממלכה. לדבריה, רוב ערופי הראש היו מיעוטים שהשתייכו לזרם השיעי, ביניהם שלושה קטינים שייתכן כי לא זכו למשפטים הוגנים.

ערב הסעודית, שדיווחה אתמול כי ביצעה את ההוצאות להורג על בסיס פשעי טרור, נמצאת תחת פיקוח גולבלי על סוגיית זכויות האדם במדינתה מאז רצח העיתונאי ג'מאל חאשקוג'י בשנה שעברה בקונסוליה הסעודית באיסטנבול שבטורקיה, לצד מעצרי פעילי זכויות נשים.

לדברי בצ'לט, "ההוצאות להורג הסעודיות מתועבות במיוחד בשל חריצת גורלם של שלושה קטינים''. עוד הוסיפה, כי מפקחים מטעם האו''ם הביעו דאגה מהיעדר הליך הוגן וערבויות משפטיות הוגנות, ולטענותיהם הודאות ההרוגים הושגו באמצעות עינויים.

עוד בוואלה! NEWS:
המו"מ נכנס לקצב: כחלון ונתניהו ייפגשו על מנת להרכיב קואליציה
"תופעת טבע? הילדים מתו בגלל טבע האדם": שנה לאסון צפית
המחבלים מסרי לנקה: צמד אחים, אישה ובני משפחות אמידות

ארגון לזכויות אדם, אמנסטי אינטרנשיונל, דיווח כי רוב ההרוגים משש ערים המשתייכות למיעוט השיעי בממלכה והם הורשעו במסגרת ''משפטי דמים''. לטענת הארגון, 14 מהקורבנות השתתפו בהפגנות נגד הממלכה בצידה המזרחי של המדינה בשנים 2011-2012. עוד דווח כי, אחד מההרוגים, עבד אל-קרים אל חוואג', נעצר כשהיה בן 16 ועל כן הוצאתו להורג היא בגדר ''הפרה בוטה של החוק הבינלאומי''.

אמנסטי, שבסיסו בלונדון, הוסיף כי 11 בני אדם מבין המוצאים להורג הורשעו בריגול לטובת האופוזיציה לממלכה, איראן השיעית המוסלמית, ונידונו למוות ב-2016. בתוך כך, הפך הרוב השיעי במזרח המדינה למוקד הפגנות הקוראות לשים קיץ לאפליה וליישום רפורמות בממלכה המוסלמית הסונית. המשטר הסעודי מכחיש כל אפליה נגד השיעים.

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, כתב בטוויטר: "לאחר קריצה על ביתור העיתונאי חאשוקג'י, אפילו לא לחישה מממשלת טראמפ כאשר ערב הסעודית עורפת 37 ראשים ביום אחד". לפי נתוני אמנסטי, בשנת 2018 איראן וערב הסעודית ביצעו את מספר ההוצאות להורג הגבוה הביותר בכל העולם, אחרי סין.

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן במהלך ביקורו בבייג'ינג, סין 22 בפברואר 2019. רויטרס
''הפרה בוטה של החוק הבינלאומי''. יורש העצר בן סלאמן, חודש שעבר/רויטרס

משימות טרור

לשכת העיתונות של ממשלת סעודיה לא מסרה תגובה על דברי בצ'לט או על דוח אמנסטי. הרשויות מסרו כי הגברים הוצאו להורג בשל ''אידיאולוגיות טרוריסטיות קיצוניות'', בשל יצירת ''תאי טרור על מנת להשחית ולשבש את ביטחון המדינה'' ובשל הסתה לאלימות מגזרי.

בצ'לט קראה לריאד לבחון יישום חוקים נגד טרור ולא להוציא להרוג את הממתינים שנידונו למוות, בהם שלושה גברים עלי אל-נימר, דאוד אל-מרהון ועבדאללה אל-זאהר שתיקיהם נלקחו בידי מחלקת זכויות אדם של האו''ם.

עוד באותו נושא

בעריפת ראשים ובצליבה: סעודיה הוציאה להורג 37 אזרחים

לכתבה המלאה
הנשים העצורות בסעודיה , נובמבר 2018. צילום מסך
פעילות זכויות נשים סעודיות שנעצרו בידי הממלכה/צילום מסך

ארגון אמנסטי מסר כי הממלכה הגבירה את שיעור ההוצאות להורג בשנת 2019 כאשר לפחות 104 אנשים נהרגו מאז תחילת השנה, לעומת 149 בשנת 2018. לדברי מנהלת המחקר של הארגון במזרח התיכון, לין מאלוף, ההסתה ההמונית שהתרחשה שלשום מהווה ''עוד אינדיקציה איומה לשימוש בעונש מוות ככלי פוליטי לחיסול המתנגדים למשטר'', הנמנים לדבריה, עם המיעוט השיעי במדינה.

לדברי ראש מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, ההוצאות להורג הגבירו את הספקות בנוגע לזכות בני האדם למשפט הוגן בסעודיה והן עלולות לגרום לאלימות מגזרית. ארגון Human Rights Watch הניו יורקי דיווח כי לפחות 33 מתוך 37 הגברים שנרצחו היו שיעים וזו הייתה סדרת ההוצאות להורג הכי גדולה בממלכה מאז 2016. עוד דיווחו כי אחד הנידונים למוות בשל עבירות מחאה, מוכתבה אל-סוויקט, נעצר בשנת 2012 בטרם עלייתו למטוס לארצות הברית לטובת לימודים באוניברסיטה.

הוצאה להורג בערב הסעודית. טוויטר, צילום מסך
הוצאה להורג בערב הסעודית, 2015/צילום מסך, טוויטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully