וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחבלים מסרי לנקה: צמד אחים, אישה ובני משפחות אמידות

24.4.2019 / 20:09

הרשויות אמרו כי תשעה מחבלים השתתפו בפיגועים, שבהם נהרגו 359 איש, בהם אישה ושני אחים ממשפחת סוחרים אמידה. רובם היו ממעמד הביניים, וחלקם אף למד בחו"ל. לפי החשד, המוח מאחוריהם הוא מטיף קיצוני מהמיעוט הטמילי. בארה"ב סבורים כי דאעש אכן היה מעורב

תיעוד המחבל בסרי לנקה/עריכה: שניר דבוש

הרשויות בסרי לנקה החלו לשרטט היום (רביעי) תמונה ברורה יותר של המחבלים שביצעו את מתקפת הטרור בחג הפסחא, הקטלנית ביותר במדינה מאז תום מלחמת האזרחים לפני עשור. מניין הקורבנות ממשיך לעלות, והיום נמנו 359 הרוגים, בהם 39 אזרחים זרים. עד כה נעצרו לפחות 60 חשודים במעורבות בפיגועים, שעליהם קיבל ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) אחריות.

מחקירת שורת הפיגועים, שחשפה גם מחדל מודיעני כבד, עולה כי תשעה מחבלים מתאבדים פוצצו עצמם בכנסיות קתוליות העמוסות במתפללים ובמלונות שאותם מרבים לפקוד תיירים זרים. מתוכם שמונה זוהו, בהם אישה. סגן שר ההגנה, רואן ויג'וורדנה, אמר במסיבת עיתונאים כי "אנחנו מאמינים שאחד המחבלים המתאבדים למד בבריטניה ומאוחר יותר עשה את עבודת הדוקטורט שלו באוסטרליה, לפני ששב לסרי לנקה". לדבריו, "רוב התוקפים משכילים והגיעו ממשפחות יציבות כלכלית ממעמד הביניים ומעלה", חלקם למדו מעבר לים.

לקריאה נוספת בנושא
ממשלת סרי לנקה: הפיגועים - נקמה על הטבח במסגדים בניו זילנד
מהשחתת מקדשים בודהיסטיים לג'יהאד עולמי: זה הארגון שתקף את סרי לנקה
מידע הוסתר מרה"מ: המחדל המודיעיני מאחורי הפיגועים בסרי לנקה

חוליית מחבלי דאעש שביצעו את הפיגוע בסרי לנקה, 23 אפריל 2019. צילום מסך
המטיף מוחמד זהארן בתמונת המחבלים שפרסם דאעש/צילום מסך

אתמול קיבל דאעש אחריות על מתקפת הטרור בסרי לנקה, דרך סוכנות הידיעות של הארגון הקיצוני, "אעמאק". הארגון אף פרסם את תמונות המחבלים שביצעו את הפיגועים האכזריים. "מבצעי המתקפה שמטרותיה היו אזרחי מדינות החברות בקואליציה ונוצרים בסרי לנקה הם לוחמי המדינה האסאלמית", טענו בדאעש. זאת הפעם הראשונה שבה הארגון הסוני הקיצוני, שאיבד את כל הטריטוריות שעליהן שלט בסוריה ובעיראק, מבצע מתקפה במדינת האי שבאוקיינוס השקט, שרוב אוכלוסייתה בודהיסטית.

האדם היחיד בסרטון שפניו היו חשופות זוהה כמוחמד זהארן, מטיף מקומי בעל עמדות קיצוניות. בנוסף לכך, שניים מהמחבלים המתאבדים היו אחים ממשפחת סוחרי תבלינים אמידה ואחת מעמודי התווך של הקהילה העסקית בסרי לנקה, לפי גורם המקורב למשפחה.

גורמי מודיעין וראש הממשלה רניל ויקרמסינג'ה סבורים כי זהארן, מקרב המיעוט הטמילי שניהל התקוממות בדלנים למען הקמת מדינה עצמאית בצפון-מזרח האי במשך 26 שנה, הוא המוח מאחורי הפיגועים. לפי מנהיגי הקהילה המוסלמית בסרי לנקה, המונה פחות מ-10% מאוכלוסיית המדינה בת 22 מיליון התושבים, וכן דוח מודיעיני שפורסם מוקדם יותר השנה והגיע לידי רויטרס, הוא כתב פוסטים מסיתים בפייסבוק.

עוד באותו נושא

מתקפת הטרור בסרי לנקה: דאעש קיבל אחריות על הפיגועים

לכתבה המלאה
הלוויה המונית להרוגי הפיגועים, נגומבו סרי לנקה, 24 באפריל 2019. רויטרס
39 מבין ההרוגים בפיגועים הם אזרחים זרים. הלוויות בעיר נגומבו, היום/רויטרס

אם אכן דאעש היה אחראי לפיגועים, שבמהלכם התפוצצו המחבלים בשלוש כנסיות וארבעה בתי מלון, הם גם הקטלניים ביותר שביצע אי-פעם. גם סרי לנקה וגם ארצות הברית, המסייעת לה בחקירה, אמרו כי היקף המתקפה והתחכום שלה מצביעים על מעורבות ארגון זר, כמו דאעש. שגרירת ארצות הברית בסרי לנקה, אליינה טפליץ, מסרה כי ה-FBI משתתף בחקירת מתקפת הטרור. לדבריה, לוושינגטון לא היה ידע מקדים על הפיגועים.

ממשלת סרי לנקה הכריזה על מצב חירום והטילה עוצר ברחבי המדינה. מהממשלה נמסר כי שירותי העברת הודעות באינטרנט יחסמו על מנת לעצור את התפשטות השמועות העלולות לשלהב את הציבור ולייצר עימותים. גורמים המקורבים לנשיא מסרו כי הוא דרש ממפקד המשטרה ומשר הביטחון להתפטר.

מחדל אחרי מחדל

סאראת' פורנסקה, לשעבר מפקד הצבא והשר לפיתוח אזורי, אמר כי הפרלמנט מאמין שהמתקפות תוכננו במשך שבע עד שמונה שנים לפחות. יו"ר הפרלמנט, לקשמן קיריאלה, טען היום כי בכירים בשירותי המודיעין במדינה הסתירו במכוון מידע על היתכנות המתקפות. "המודיעין היה שם, אבל קציני המודיעין לא נקטו בפעולות הנדרשות". הוא הוסיף כי המידע נמסר משירותי המודיעין ההודיים ב-4 באפריל והוצג בפני מועצת הביטחון בראשות הנשיא שלושה ימים לאחר מכן, אולם המידע לא שותף באופן רחב יותר.

הפיגועים, הקטלניים ביותר בדרום אסיה מאז ומעולם, העלו שוב מתחת לפני השטח את המתיחות בין ראש הממשלה לבין הנשיא, שפיטר אותו באוקטובר האחרון בשל מחלוקות פוליטיות, עד שנאלץ להשיבו לתפקידו כעבור כמה שבועות בשל לחץ בית המשפט העליון. שניהם טוענים כי הם מעולם לא קיבלו את ההתרעה המודיענית מהודו.

(עדכון ראשון: 08:22)

הלוויה המונית להרוגי הפיגועים, נגומבו סרי לנקה, 24 באפריל 2019. רויטרס
הלוויה המונית להרוגי הפיגועים בנגומבו, הבוקר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully