וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דם, חיסולים, מוות - שקט: קריסת ארגוני הפשע ששלטו בדרום

26.4.2019 / 15:29

חפים מפשע שילמו בחייהם בקרבות שניהלו שלום דומרני, בני שלמה, האחים לביא ויניב זגורי. המשטרה ניסתה במשך שנים להפיל את הארגונים שהפרו את השקט - ובעקבות מעצרים נרחבים - הצליחה. הרחובות בטוחים יותר, אבל החשש מקנן - האם יצמחו ארגונים חדשים שימלאו את הוואקום?

חיצונית ארגוני הפשיעה בדרום. אתר רשמי
חיצונית ארגוני הפשיעה בדרום/אתר רשמי

בני שלמה במעצר, נגד יניב זגורי הגש כתב אישום על רצח, ושלום דומרני, האחים לביא, שמואל גרינברג ויוסי "זאזא" צדיק בכלא. אחרי שנים של חיסולים ודם ברחובות ערי הדרום, הצליחה המשטרה להביא למעצרם וכליאתם של העבריינים הבכירים ששלטו באזור.

למרות שראשי ארגוני הפשע נמצאים מאחורי סורג ובריח, עדיין ישנן מלחמות בין חברי הארגונים שנמצאים בחוץ. לפי גורמים שמעורים בחקירות יש ברובד התחתון עבריינים ששייכים לארגונים, אך הם לא מזהים פעילות מסודרת. במשטרה גם אומרים שהיקף הפעילות הכלכלית של הארגונים כמעט לא מורגש.

בוואקום שנותר עדיין לא מזהים ביחידות המרחביות דמויות שמשתלטות על הפעילות של אירגוני הפשע. "אנחנו נגיע גם לעבריינים שמנסים להחיות את ארגוני הפשע מבחוץ, וגם לאילו שמנסים מהכלא, זה עדיין לא הסוף, אבל בהחלט מדובר בהצלחה עצומה של היחידות המרחביות. אף אחד לא נח על זרי הדפנה, יש עוד עבודה לעשות", אמר גורם המעורה בנושא.

עוד בוואלה! NEWS:
ערעורו של שלום דומרני נדחה: יישלח לשש שנות מאסר
סחיטת סוכן: בנו של שלום דומרני יישלח לכלא לשנתיים בהסדר טיעון
חשד לניסיון חיסול באשקלון: היעד - בכיר בארגון הפשע של דומרני

שלום דומרני

כבר שנים שבמשטרה מנסים להכניס לכלא את "העבריין הבכיר בדרום", השולט במרחב לכיש. שנים הוא חמק מהמשטרה, נכנס לתקופות קצרות לכלא, ומשתחרר, בזמן שארגונו ממשיך לפעול.

דומרני היה מוכר למשטרה מאמצע שנות ה-90 מעסקי הסמים. כשישב בכלא בתחילת שנות האלפיים פגש את יגאל ז'אנו, דמות בכירה בעולם הפשע באשקלון. השניים החלו לשתף פעולה בתקופה שבה עברייני לכיש עשו את הונם מגניבת חול. כעבור תקופה קצרה הם הסתכסכו.

שלום דומרני, בית משפט המחוזי באר שבע, 29 באוקטובר 2015. בני בן סימון, מערכת וואלה!
שש שנות מאסר. דומרני בבית המשפט ב-2015/מערכת וואלה!, בני בן סימון

רחובות אשקלון הפכו לאזור מלחמה. העבריינים המקומיים מאיר גנון וחנניה אוחנה נרצחו ב-2003 בעיר. המודיעין הצביע על דומרני, אך לא נמצאו ראיות. לאחר כמה חודשים נורתה אש לעבר רכבו של דומרני, בו הסיע נהגו יניב רווח את הנערה שקד שלחוב. דומרני ירד מהרכב דקות אחדות לפני שצרור יריות נורה לעבר הרכב. שלחוב נהרגה. בספטמבר 2004 חוסל ז'אנו כשמטען נפץ התפוצץ במכוניתו. דומרני היה החשוד המידי, אך ללא ראיות. הרצח לא פוענח עד היום, והוא הפך לראש ארגון הפשע החזק במדינה. במשך השנים הוא נעצר כמה פעמים בחשד לניסיונות סחיטה ואיומים.

ב-2016 הצליחו חוקרי ימ"ר לכיש להפעיל עד מדינה ששימש כסוכן משטרתי ואסף ראיות נגד אנשי ארגונו של דומרני. חלקם נעצרו על ידי ימ"ר לכיש, ובהם דומרני עצמו, שנשלח במסגרת הסדר טיעון לשש שנות מאסר על שני ניסיונות רצח ומתן אמצעים לביצוע רצח נגד חברי מי שמכונים "הכנופייה הגרוזינית". בעקבות כליאתו ספג הארגון מכה קשה ובמשטרה נושמים לרווחה. הארגון של האיש החזק בדרום והעבריין הבכיר כמעט ולא מתפקד.

בני שלמה

בני שלמה, "המוח", היה יד ימינו של שלום דומרני והאיש שהיה האחראי לכספים בארגון והפך ליריבו המר של דומרני ושל שותפיו האחים לביא. המאבקים בין שלום לדומרני הפכו למרחץ דמים, כששלמה ניצל כמה פעמים מניסיונות חיסול שכללו בין השאר ירי לעבר רכבו ב-2013, ומטען שהתפוצץ מתחת לרכבו ב-2014.

אחיו של בני שלמה, שלום, נרצח ביציאה ממושב תלמים והקרב בין המשפחות כלל ניסיונות חיסול ורציחות שעד היום לא פוענחו. במהלך שנת 2018 נעצרו על ידי ימ"ר לכיש 14 חברים מהארגון של שלמה ונגד חלקם הוגש כתב אישום. במהלך אותה שנה נעצרו אנשים נוספים הקשורים לארגון של שלמה, בהם אנשי מפתח בארגון. השנה נעצר ראש הארגון בני שלמה בחשד שסחט קבלן מהדרום.

העבריין בני שלמה בהארכת מעצרו בבית משפט השלום באשקלון. 29 בינואר 2016. בני בן סימון, מערכת וואלה! NEWS
נעצר בחשד לאיומים. בני שלמה בבית המשפט ב-2016/מערכת וואלה! NEWS, בני בן סימון

האחים לביא

משולש הפשיעה של האחים לביא שפעלו באזור רמלה, הקשרים עם דומרני והמלחמה עם הארגון של בני שלמה הטריד את המשטרה במשך תקופה ארוכה. ניסיונות החיסול לא פוענחו, וב-2017 גילו שוטרי ימ"ר לכיש פעילות מוגברת של האחים לביא באשדוד ובאשקלון. ביוני 2017 נרצח סוכן סמוי של המשטרה, אנטון רומן. החשד היה שהרצח בוצע על ידי משפחת הפשע של האחים לביא.

במקביל לעבודתו של רומן, פעל סוכן סמוי של ימ"ר לכיש, שתפקידו היה להפליל סוחרי אמל"ח וסמים במרחב. 50 עבריינים נפלו בזכות הסוכן הסמוי. לחפ"ק המשטרתי שהוקם עבור המעצרים הגיע גם מפכ"ל המשטרה דאז רוני אלשיך. בגל המעצרים נעצרו גם האחים אופיר ועמוס לביא. אופיר לביא נשלח לחמש שנים ושמונה חודשים בכלא על סיוע לניסיון רצח, ועמוס נשלח לשנה ושבעה חודשים על עבירות נשק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עמוס לביא בבית המשפט/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אופיר לביא בבית המשפט/מערכת וואלה!, צילום מסך

יניב זגורי

במשך שנים הוא נחשב לראש ארגון הפשע הגדול בדרום. גורם במשטרה מספר על איש שלא הסתכסך עם אף אחד: "הוא היה בסדר עם כולם, איש עם מילה, שאף אחד לא נכנס לטריטוריה שלו, בירת הנגב, באר שבע". עד שמסע הרציחות והנקמה של ארגון הפשע של יניב זגורי החזיר את באר שבע לימים אפלים.

יד ימינו במשך שנים היה טל קורקוס. זגורי נתן אמון מלא בקורקוס עד שהאחרון נעצר ופתח את הפה נגד "הבוס" שנשלח ב-2009 לשבע שנות מאסר בעקבות העדות. קורקוס נשלח למדינה אחרת, ונכנס לתוכנית להגנת עדים. כעבור תקופה שב לארץ עם אשתו דבורה הירש. ב-2016, כשקורקוס שהה במעצר על עבירות אלימות נגדה, נרצחה בבאר שבע הירש, אז גרושתו, בחניית ביתה לעיני ילדיה.

מיד לאחר הרצח נעצרו זגורי וכמה חברים בארגון. הם שוחררו עקב מחסור בראיות. כבר אז ידעה המשטרה מי לחץ על ההדק ומי נתן את ההוראה לרצח הנקמה אך לא נמצאו ראיות. כמה חודשים לאחר מכן חוסל אלישע סבח, האיש שהביא להרשעתו של אדם איטל, "הרוצח השכיר" של זגורי. סבח איתר עובד פלסטיני שהיה עד לרצח שביצע איטל בפיצוציה בבאר שבע - בו נהרג קרוב משפחתו של סבח. בעקבות עדותו של סבח נשלח איטל לכלא. סבח חוסל ב-2017 בנתניה.

אינפו - שני ראשי ארגוני פשע חשודים ברצח עד המדינה טל קורקוס. -, מערכת וואלה! NEWS
אינפו - שני ראשי ארגוני פשע חשודים ברצח עד המדינה טל קורקוס/מערכת וואלה! NEWS, -

לאחר רצח סבח הבינו במשטרה שמדובר בחיסולים של מי שהעידו נגד זגורי, והוחלט להעביר את החקירה לימ"ר נגב. ביוני 2017 חוסל עד המדינה טל קורקוס באשקלון, כשמטען התפוצץ תחת רכבו. המשטרה ספגה ביקורת על כך שלא שמרה על קורקוס.

המשטרה גייסה עדי מדינה, שאחד מהם הביא להפללתו של אריק איטל, אחיו של אדם, שנאשם שרצח את קורקוס ורצח את סבח. במהלך החקירה פוענח גם רצח דבורה הירש - בזכות עד שקשור לארגון של בני שלמה.

העד, קרוב משפחתה של דבורה הירש, סיפר כי שילם 300 אלף שקל לזגורי כדי שיניח לה. זגורי אמר כי בינו לבין הירש ייערך מפגש "סולחה", אך במקומו שוגר המתנקש שחיסל את דבורה. עד התביעה ביקש לנקום על הרצח, והגיע לביתו של אחד מאנשי זגורי, אך החליט שלא להוציא לפועל את תכניתו כי בבית שהה ילד. לאחר מכן נעצר, והחליט לספר הכול. בשנה שעברה הוגש נגד זגורי כתב אישום על רצח הירש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דבורה הירש, גרושתו של עד המדינה טל קורקוס/מערכת וואלה!, צילום מסך

"זגורי יצא לסין ולתאילנד אחרי רצח הירש, ואז יוני חג'ג', נציג המשטרה בתאילנד, קיבל איומים על חייו. שלושה מאנשי זגורי נעצרו בחדש להפצת האיומים, ואז גם קורקוס קיבל סרטון מאיים בו נראה תמונתו ואז יורים עליה. אחר כך הוסגר מסין גם זגורי", הסביר גורם המעורה בחקירה. בעקבות פיצוח הרצח, ארגונו של זגורי חטף מכה אנושה. כל בכיריו נעצרו ועומדים למשפט.

שמואל גרינברג ויוסי צדיק

ב-2016 חוקרי ימ"ר נגב החדירו לארגון הפשע של שמואל גרינברג ויוסי צדיק סוכן שהפך לעד מדינה. בעקבות עדותו הורשעו ראשי ארגון הפשיעה בבאר שבע בעבירות הכוללות ניסיונות רצח, אלימות, סחיטה באיומים, הלוואות בריבית, החזקת נשק ועבירות מס. שמונה אחרים החברים בארגון הורשעו נוספים הורשעו בחלק מהעבירות, לפי חלקם בפעילות ארגון הפשיעה.

בכתב האישום צוין כי ארגון הפשיעה של גרינברג ושל צדיק ניהל מאבק נגד ארגון יריב על השליטה בעיר, תוך שימוש באלימות קשה. בנוסף לכך, הנאשמים נתנו הלוואות בריבית לאנשים קשי יום, וגבו מהם ריביות גבוהות תוך שימוש ב"מוניטין" של הארגון. הם הורשעו גם בהסתרת נשק רב בפירי מעליות בבאר שבע. צדיק נשלח לשנת מאסר וחצי, וגרינברג לשנתיים.

גזר הדין של שמואל גרינברג ראש ארגון פשע שפעל בבאר שבע, בית המשפט המחוזי בבאר שבע, 30 במרץ 2017. בני בן סימון
שמואל גרינברג בבית המשפט/בני בן סימון
ארגון שנמצא בבאר שבע. חטיבת דובר המשטרה
ארגון שנמצא בבאר שבע/חטיבת דובר המשטרה

בשל פעילותו למיגור הפשיעה המאורגנת, קיבל בשבוע שעבר סגן ניצב ליאור זוהר, מפקד ימ"ר לכיש, תעודת הצטיינות. הימ"ר שבראשו הוא עומד הביא למעצרם ולכליאתם של עבריינים בכירים. מה שלא הצליחו לעשות היחידות המיוחדות, הצליחו לעשות היחידות בדרום.

מפקד המחוז הדרומי של המשטרה ניצב יורם סופר אומר כי "הלחימה בפשיעה החמורה היא ללא פשרות וכל האמצעים שנדרשים למשימה זו מוקצים לה" וכי "רחוב בטוח אינה רק סיסמה, היא דרך חיים ומאבק יום יומי".

כמו כן, הוא מוסיף כי "היחידות המרכזיות הן חוד החנית במאבק בפשיעה החמורה ומקבלות קשב קבוע ורצוף של מפקד המחוז" וכי "החתירה למקצועיות ומצוינות מאפיינת את כלל המחוז ובפרט את ימ"ר לכיש שזכה זו השנה השנייה במהלך שלוש השנים האחרונות כיחידה מצטיינת, הן ב-2016 והן ב-2018".

"כחלק מיעדי המשטרה בנושא טיפול בארגוני פשיעה תוך השקעת משאבים רבים, הופנתה תשומת לבם העיקרית של היחידות המיוחדות לטיפול בארגונים הפוגעים בביטחון הציבור ועוסקים בפעילות פלילית חמורה", מעיד גם מפקד ימ"ר לכיש, סגן ניצב ליאור זוהר. "הפעילות העיקשת של היחידה המרכזית לכיש, הניבה תוצאות איכותיות בטיפול בגורמי הפשיעה, וכנגזרת מכך הגברת תחושת הביטחון בקרב האזרח הנורמטיבי ושומר החוק".

מפקד ימ"ר נגב, סנ"צ איתן עמר, הגיב ואמר כי "היחידה המרכזית נגב פועלת תוך תחושת שליחות ציבורית, חותר להרחקת חשודים בעבירות פליליות מהמרחב הציבורי וניצול מצבי משבר להזדמנות במאבק בפשיעה החמורה".

שוטרי ימ"ר לכיש, אפריל 2019. דוברות משטרת ישראל
טקס הענקת התעודה לשוטרי ימ"ר לכיש/דוברות משטרת ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully