וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגבירה את הלחץ: ארה"ב הודיעה על ביטול הפטור לייבא נפט מאיראן

הממשל האמריקני הכריז על ביטול האישור שניתן לחמש מדינות מאז השבת הסנקציות בשנה שעברה, במטרה לצמצם לאפס את יצוא הנפט האיראני. טראמפ: סעודיה תפצה על המחסור. נתניהו בירך: "החלטה בעלת חשיבות רבה". איראן: החלטה חסרת ערך, נפעל בהתאם עם השותפות שלנו

צילום: רויטרס

ארצות הברית הודיעה היום (שני) על ביטול הפטור שניתן לכמה מדינות להמשיך ביבוא נפט מאיראן למרות הסנקציות שהוטלו עליה בשנה שעברה. זאת במטרה להגביל עוד יותר את ייצוא הנפט של טהראן ולהביאו לאפס.

"מטרת ההחלטה היא להביא את יצוא הנפט של איראן לאפס, ולמנוע מהמשטר את מקור ההכנסה המרכזי שלו", נמסר בהודעת הבית הלבן. עוד נמסר כי ארצות הברית, יחד עם בעלות בריתה ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות, החליטו לקחת פעולה מתוזמנת כדי להבטיח שאספקת הנפט לא תשתבש.

שר החוץ מייק פומפאו הבהיר כי לא תהיה ארכה נוספת מעבר ל-1 במאי, אז ייגמרו הפטורים. "לא יהיו פטורים מעבר לתקופה הזו, אנחנו הולכים לאפס, עצירה מוחלטת", אמר לכתבים אחרי הודעת הבית הלבן.

בתגובה לכך, באיראן אמרו היום להחלטת טראמפ "אין ערך" אך בשל "ההשפעות השליליות המעשיות של הסנקציות, משרד החוץ שלנו נמצא בקשר עם השותפים שלנו - אירופאיים, בינלאומיים ושכנים, ונפעל בהתאם". כמו כן, הזהירה איראן כי אם אספקת הנפט שלה תיפגע, היא עשויה לחסום את מצרי הורמוז, אחד מנתיבי השיט המרכזיים ביותר בעולם.

לקריאה נוספת:
דיווח: ממשל טראמפ הבהיר כי הוא מתנגד לפעולה צבאית נגד איראן
חמינאי החליף את מפקד משמרות המהפכה ברקע הגדרתו ארגון טרור בארה"ב
איראן סגרה את ברז הנפט: סוריה חווה משבר דלק חמור

נשיא איראן חסן רוחאני במסיבת עיתונאים במהלך ביקור בבגדאד, 22 באפריל 2019. רויטרס
הלחץ על איראן גובר. רוחאני, היום/רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר כי ערב הסעודית ומדינות אחרות בארגון המדינות המייצאות נפט (OPEC) יפצו על המחסור בזרימת הנפט בעולם לאחר החרפת הסנקציות על ייצוא הנפט של איראן. טראמפ הוסיף, "לטהראן ניתנה עצה מאד רעה על ידי שר החוץ לשעבר של ארצות הברית ג'ון קרי ואישים נוספים שסייעו להוביל את ארצות הברית לעסקת הגרעין הנוראית".

בנובמבר האחרון קיבלו שמונה מדינות הארכות של 180 יום ממשרד החוץ כדי למצוא מקורות חלופיים לנפט. שלוש מתוך שמונה המדינות כבר חדלו לחלוטין לייבא נפט מאיראן: יוון, איטליה וטייוואן, ואילו חמש האחרות - יפן, קוריאה הדרומית, סין, הודו וטורקיה - ייאלצו לעשות זאת בהקדם כדי להימנע מן הסנקציות. סין והודו הן כיום המייבאות הגדולות ביותר של נפט איראני.

לפי גורמים רשמיים, ההחלטה על הצעד התקבלה באופן סופי ביום שישי על ידי הנשיא דונלד טראמפ. לדבריהם, היא נועדה להגביר את הלחץ על איראן באמצעות חנק ההכנסות שהיא מקבלת מייצוא נפט. חרף ההחלטה, גורמים אמריקנים רשמיים אמרו כי הם אינם סבורים שהדבר יגרום למחסור של ממש באספקת הנפט בשל הגדלת הייצור של מדינות אחרות, לרבות ארצות הברית עצמה וכן ערב הסעודית.

עוד באותו נושא

"למחוק את המשטר הציוני": זהו מפקד משמרות המהפכה החדש

לכתבה המלאה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, 18 באפריל 2019. רויטרס
מהבית הלבן נמסר כי "מטרת ההחלטה היא להביא את יצוא הנפט של איראן לאפס". הנשיא טראמפ/רויטרס

עוד דווח הלילה כי טורקיה, בעלת ברית של וושינגטון במסגרת ברית נאט"ו, פנתה אליה בבקשה להאריך את הפטור, בטענה שהנפט האיראני הוא קריטי לצרכי האנרגיה המקומיים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך. "ההחלטה של הנשיא טראמפ והממשל האמריקני היא בעלת חשיבות רבה להגברת הלחץ על משטר הטרור האיראני", אמר. "אנו עומדים לצד נחישותה של ארצות הברית נגד התוקפנות האיראנית וזוהי הדרך הנכונה לעצור אותה".

(עדכון ראשון: 15:17)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully