וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ממשל טראמפ הבהיר כי הוא מתנגד לפעולה צבאית נגד איראן

באתר "אקסיוס" דווח כי פומפאו הבהיר בשיחות סגורות כי אין בכוונתה של וושינגטון להפיל את המשטר בטהראן בפעולה צבאית, למרות הלחץ הרב שמפעיל הממשל. בוושינגטון פוסט דווח כי יבוטל הפטור שניתן לחמש מדינות להמשיך לייבא נפט מאיראן

עריכה: שניר דבוש

ארצות הברית מתנגדת לפעולה צבאית באיראן להחלפת המשטר - כך דווח הלילה (שני) באתר "אקסיוס". זאת למרות הלחץ הגובר של וושינגטון על טהראן. לפי שלושה גורמים שהיו בשיחות סגורות של בכירים בוושינגטון עם הקהילה האיראנית-אמריקנית, שהתקיימה בשבוע שעבר, אמר שר החוץ מייק פומפאו כי "אנחנו לא הולכים לעשות פעולה צבאית באיראן".

עוד דווח כי פומפאו ביקש להבדיל את הממשל מהמוג'האדין חלק, ארגון אופוזיציה שבעבר הוגדר ארגון טרור על ידי ארצות הברית. זאת על אף שאל הכינוסים שלו הגיעו בשנים האחרונות ג'ון בולטון, כיום היועץ לביטחון לאומי, ורודי ג'וליאני, פרקליטו של טראמפ.

במקביל, דווח הלילה בוושינגטון פוסט כי הממשל צפוי להודיע לחמש מדינות - יפן, קוריאה הדרומית, סין, הודו וטורקיה - כי הן לא יהיו זכאיות יותר לפטור מן הסנקציות אם הן ימשיכו לייבא נפט מאיראן. זאת במטרה להגביל עוד יותר את ייצוא הנפט של טהראן.

גורמים רשמיים אמרו כי פומפאו מתכנן להכריז היום כי ממשל טראמפ לא יחדש את הפטורים שניתנו לחדש המדינות, לכשיסתיימו בשניים במאי. עוד לא ברור אם מי מהחמש תקבל הארכת זמן כדי לסיים את העסקאות שכבר סוכמו מול איראן או שהן יהיו חשופות לסנקציות האמריקניות כבר מהשלושה במאי אם הן לא יעצרו מיד את הייבוא.

לקריאה נוספת:
חמינאי החליף את מפקד משמרות המהפכה ברקע הגדרתו ארגון טרור בארה"ב
מחשש למעצר: המתאגרפת האיראנית הראשונה לא חוזרת הביתה
רוחאני מאיים: "נשתמש בכוחות הצבאיים רק נגד ציונים ופולשים"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושר החוץ האמריקני מייק פומפאו בפגישה עם דרום קוריאה בשולי עצרת האו"ם 24 ספטמבר 2018. רויטרס
מתנגדים להפלה בכוח של המשטר. טראמפ ופומפאו בשולי עצרת האו"ם, ספטמבר/רויטרס

בנובמבר האחרון קיבלו שמונה מדינות הארכות של 180 יום ממשרד החוץ כדי למצוא מקורות חלופיים לנפט. שלוש מתוך שמונה המדינות כבר חדלו לחלוטין לייבא נפט מאיראן: יוון, איטליה וטייוואן, ואילו חמש האחרות ייאלצו לעשות זאת בהקדם כדי להימנע מן הסנקציות. סין והודו הן כיום המייבאות הגדולות ביותר של נפט איראני.

לפי גורמים רשמיים, ההחלטה על הצעד התקבלה באופן סופי ביום שישי על ידי הנשיא. לדבריהם, היא נועדה להגביר את הלחץ על איראן על ידי חנק ההכנסות שהיא מקבלת מייצוא נפט. חרף ההחלטה, גורמים אמריקנים רשמיים אמרו כי הם אינם סבורים שהדבר יגרום למחסור של ממש באספקת הנפט בשל הגדלת הייצור של מדינות אחרות, לרבות ארצות הברית עצמה וכן ערב הסעודית. עוד דווח כי טורקיה, בת-ברית של וושינגטון במסגרת ברית נאט"ו, פנתה אליה בבקשה להאריך את הפטור, בטענה שהנפט האיראני הוא קריטי לצרכי האנרגיה המקומיים.

(עדכון ראשון: 7:40)

עוד באותו נושא

איראן סגרה את ברז הנפט: סוריה חווה משבר דלק חמור

לכתבה המלאה
מסוף לייצור נפט במפרץ הפרסי לצד דגל איראן, 2005. רויטרס
מסוף לייצור נפט במפרץ הפרסי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully