וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השלום מתרחק: ממשלת אפגניסטן וטליבאן ביטלו פסגה מכרעת

עם התמשכות שפיכות הדמים במדינה המשוסעת, תכננו בכירי ממשלו של הנשיא אשרף ראני והארגון השולט בחצי משטחי אפגניסטן להיפגש בקטאר. אולם, רשימת המוזמנים הארוכה גרמה לדחיית הוועידה עד להודעה חדשה בטענה ש"זו לא הזמנה לחתונה", ולא ברור מתי ייקבע מועד חדש

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

התקוות לפריצת דרך במאמצים לסיום הסכסוך הממושך באפגניסטן ספגו מכה קשה היום (שישי) אחרי שהפסגה המכרעת שהייתה אמורה להתקיים בהשתתפות בכירי המדינה וטליבאן נדחתה עד להודעה חדשה. האירוע, שהיה אמור ליצור דיאלוג בין הצדדים בדוחה בירת קטאר, התמוטט ברגע האחרון אחרי שקאבול התכוונה לשלוח מספר רב מדי של נציגים.

בעוד שפיכות הדמים במדינה המשוסעת נמשכות, התמטטות השיחות מגיעה בעיתוי קריטי. טליבאן שולט במחצית משטחי אפגניסטן, ולפי נתוני האו"ם בשנה האחרונה נהרגו בה 3,804 אזרחים. סולטאן ברקאת, שעומד בראש הארגון שהיה אמור לארח את הוועידה, אמר בהודעתו כי "יש צורך בבניית הסכמה נוספת לגבי מי צריך להשתתף. ברור למדי שזה עדיין לא קרה".

וושינגטון, שמובילה את המאמץ לסיום המלחמה, הביעה את אכזבתה מביטול הפסגה, והפצירה בצדדים לשוב לשולחן משא ומתן. עם זאת, המארגנים לא סיפקו רמז לגבי מועד אפשרי לדחייתה.

עוד בוואלה! NEWS:
אחרי איומי ארה"ב: בית הדין בהאג לא יחקור פשעי מלחמה באפגניסטן
המחדל המודיעיני נחשף: מייסד טליבאן חי ליד בסיס אמריקני
בכיר אמריקני: הגענו להבנות עם טליבאן, לא נישאר לעד באפגניסטן

פעילי טליבאן במזרח אפגניסטן, יוני 2018. רויטרס
שפיכות הדמים נמשכות עם שליטת הארגון במחצית משטחי המדינה. פעילי טליבאן במזרח אפגניסטן/רויטרס

ממשלו של הנשיא אשרף ראני הודיע ביום שלישי על הכוונה לשלוח 250 בני אדם מכל תחומי החיים באפגניסטן לפסגה בדוחה. עם זאת, בטליבאן הביעו זלזול מרשימת המשתתפים הארוכה, אמרו שזה לא "נורמלי" ושאין להם "שום תכניות" להיפגש עם כל כך הרבה אנשים. "הוועידה היא לא הזמנה לחתונה או למסיבה בבית מלון בקאבול", אמרו בטליבאן.

נציגי הנשיא האשימו את הממשלה הקטארי בהתמוטטות הפסגה. ארמון הנשיאות בקטאר דחה את רשימת הנציגים הארוכה והציע שתיקבע רשימה קצרה יותר, שהייתה "לא מקובלת". בנוסף אליהם, כמה מהשמות שהציג ראני האשימו אותו בכך שהרשימה נועדה לחזק אותו פוליטית לקראת הבחירות הצפויות להתקיים בחודש ספטמבר הקרוב.

עוד באותו נושא

אחרי סוריה, צבא הצללים של איראן מחכה להסתער על אפגניסטן

לכתבה המלאה
נשיא אפגניסטן אשרף ראני במהלך ועידה בינלאומית בקאבול, 6 ביוני 2017. רויטרס
התקוות להתקדמות במאמצי השלום ספגו מכה. נשיא אפגניסטן, אשרף ראני/רויטרס

החוקר מייקל קוגלמן ממרכז וילסון בוושינגטון אמר שדחיית הפסגה מוכיחה את הקשיים הצפויים לאפגניסטן בדרך לשלום. לדבריו, הוועידה הייתה "בלגן" ו"חוסר התפקוד שלה מדגים כמה ארוך, מסובך ומלא בסבל יהיה התהליך".

"אם אירוע שנועד לשבור את הקרח בצורה לא רשמית גורם לבעיות רבות כל כך, דמיינו מה יכול לקרות כשיגיע הזמן למשהו רשמי יותר", הוסיף החוקר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully