וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר אמריקני: הגענו להבנות עם טליבאן, לא נישאר לעד באפגניסטן

28.1.2019 / 15:10

גורם בכיר בממשל אמר כי יש התקדמות משמעותית בין הצדדים, אך ציין כי נותרו עוד מחלוקות עם הארגון הקיצוני בעיקר על הצורך בהפסקת אש לפני הנסיגה שתסיים את המלחמה הארוכה בהיסטוריה של ארה"ב. בטליבאן הבטיחו לא לאפשר לאל-קאעדה ודאעש לתכנן פיגועים

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

ארצות הברית לא מחפשת נוכחות צבאית קבועה באפגניסטן - כך אמר היום (שני) גורם בכיר בממשל האמריקני, אחרי שיחות שלום עם נציגי טליבאן שנמשכו שישה ימים. לדבריו, וושינגטון מחויבת להסגת הכוחות הזרים מהמדינה על מנת לסיים יותר מ-17 שנות מלחמה.

הגורם, ששמר על עילום שם, תיאר "התקדמות משמעותית" בשיחות בקטאר, אבל הוסיף כי יש צורך בשיחות נוספות על הפסקת אש ועל מועד תחילתה. ביום שבת אמרו גורמים בטליבאן לסוכנות הידיעות רויטרס כי וושינגטון הסכימה על נסיגת הכוחות הזרים בתוך 18 חודשים מרגע חתימת ההסכם, אך בממשל אמרו כי השיחות לא עסקו בלוח זמנים.

"ודאי שאנו לא מחפשים נוכחות צבאית קבועה באפגניסטן", אמר הגורם הבכיר שנמצא בקאבול. "המטרה שלנו היא להביא שלום לאפגניסטן ולהגיע ליחסים עתידיים וחדשים עם הממשלה שתקום. אנחנו רוצים להותיר מורשת טובה". הוא הדגיש כי הנסיגה חייבת לקרות במקביל להפסקת אש.

הוא ציין כי הושגה התקדמות גם בנוגע לחשש של ארצות הברית על הפיכתה של אפגניסטן לבסיס עבור אל-קאעדה או ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) לתכנון פיגועים נגד ארצות הברית והמערב. "זאת הסיבה שהגענו לאפגניסטן מלכתחילה", אמר. הגורם אמר כי הארגון הקיצוני, שמשטרו הופל בפלישה של ארצות הברית אחרי פיגועי 11 בספטמבר ב-2001, דורש נסיגה מלאה בטרם תחילת הפסקת האש. זאת אחת הסוגיות המרכזיות שטרם נפתרו בין הצדדים לקראת סבב השיחות הבא ב-25 בפברואר.

פעילי טליבאן במזרח אפגניסטן, יוני 2018. רויטרס
מסרבים לדון עם ממשלת אפגניסטן. לוחמי טליבאן, יוני/רויטרס

השליח המיוחד של ארצות הברית לשיחות, זמלאי חאלילזאד, אמר היום לניו יורק טיימס כי גובשה טיוטת הסכם, אבל יש עוד מחלוקות שצריך לפתור. השליח, יליד אפגניסטן, נפגש אתמול למשך ארבע שעות עם נשיא אפגניסטן אשרף ראני כדי לעדכן אותו בהתקדמות בשיחות ולקבל את תמיכתו.

ראני, שמחפש כהונה נוספת, אמר היום בנאום שנשא כי הנוכחות של הכוחות הזרים מבוססות על הסכם בינלאומי ולא תידרש לעד. "אף אפגני לא רוצה בנוכחות הכוחות הזרים לטווח הארוך", אמר הנשיא. "הנוכחות שלהם מבוססת על צרכינו והיא בהתאם לתכנית סדורה ומאורגנת שלפיה אנו מנסים לצמצם את המספר הזה לאפס".

עם זאת, טליבאן מתעקש שלא לקיים שיחות עם ממשלת אפגניסטן, שאותה הוא רואה כבובה של המערב. התנגדותו מטילה ספק ביעילות כל הסכם שלום שייחתם בעקיפין, מה שמדאיג את ראני מאחר שהארגון כן רוצה לחבור לממשלת מעבר שאמורה לקום אחרי נסיגת הכוחות הזרים.

למרות נוכחות הכוחות הזרים בהנהגת ארצות הברית, המייעצים ומסייעים לעמיתיהם באפגניסטן, טליבאן שולט כמעט בחצי משטחה של המדינה ומוציא לפועל מתקפות נגד כוחות הממשל באופן יומי. בשבוע שעבר הודה הנשיא כי 45 אלף מאנשי כוחות הביטחון של המדינה נהרגו מאז נכנס לתפקידו ב -2014.

עוד באותו נושא

גורמים בטליבאן: גובש הסכם עם ארה"ב, הכוחות ייסוגו תוך 18 חודשים

לכתבה המלאה
חיילי צבא ארצות הברית באפגניסטן. AP
בדרך לסיום המלחמה הארוכה בתולדות ארה"ב. חיילים אמריקנים באפגניסטן/AP

בחודש שעבר דווחו כי ארצות הברית שוקלת להוציא כמעט מחצית מ-14 אלף חייליה במדינה במקביל לנסיגה מסוריה, אולם דובר מטעם הבית הלבן אמר כי הנשיא דונלד טראמפ לא הוציא הוראות לנסיגה. עם זאת, הממשל לא הכחיש את הדיווחים. כ-8,000 חיילים מ-38 מדינות שונות משתתפים במבצע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully